המטוס המלזי: התעלומה נפתרה - חלקית

שבר הכנף שנמצא אתמול עונה על השאלה מה עלה בגורל המטוס • אבל יש עוד שאלות פתוחות

שבר כנף של מטוס בואנג 777 בשנה שעברה, צילום: רויטרס

בזמנו רווחה בארץ בדיחה על "סימני נפט". ברוח הקיטור הישראלי השגור, לפיו "ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שאין בה נפט," לוו כל הקידוחים הניסיוניים שבוצעו כאן בלגלוג מבטל, שנפט לא ימצאו כאן, אלא רק סימני נפט.

 

ואז הגיעו תמר, לוויתן וכל שאר מאגרי הגז – והסקפטים נדמו.

 

 

זה, במלוא הזהירות, מה שקרה אתמול. לאחר יותר משנה מתסכלת מאוד של חיפושים, שלוו בכל מיני תיאוריות קונספירציה, נמצא, סוף סוף ממצא פיזי, שישים קץ לכל הספקולציות.

 

המדף (חלק ממערכת ההיגוי של המטוס, הכלול בכנף) שנמצא אתמול באי ריאוניון שבאוקיינוס ההודי, כ-600 ק"מ מזרחית למדגסקר, נבדק על ידי בואינג. החברה אישרה כי על פי הצילומים - הוא שייך למטוס בואינג 777.

 

אם אכן מדובר בחלק ממטוס מדגם זה – התעלומה, שהוגדרה כאחת התעלומות הגדולות בתולדות התעופה, נפתרה חלקית, בוודאות קרובה מאוד. מדוע?

 

ראשית, משום שמאז נכנס לשירות, לפני 20 שנה בדיוק – נרשמו לחובתו של ה-777 רק 2 תאונות, הפלה אחת – והיעלמות אחת. כל המקרים, למעט ההיעלמות – של המטוס המלזי, בטיסה 370 מקואלה לומפור לבייג'ין, אירעו בחצי הכדור הצפוני. התאונות - נחיתת החירום של בריטיש איירוויז בהית'רו (2008), נחיתת ההתרסקות של אסיאנה בסן פרנסיסקו  (2013), ההפלה – מטוס מלזי מעל אוקראינה (2014). אתרי האירועים הללו ידועים, וחלקי המטוסים נמצאו. כלומר, אם החלק שנמצא שייך לבואינג 777 – זה יכול להיות רק של המטוס המסוים הזה.

 

שנית – למרות שהשבר נמצא מערבית, במרחק הגון מאיזור החיפושים אחר המטוס, הוא עדיין נמצא "בסביבה." זה עדיין האוקיינוס ההודי, ובהתחשב במשטר הרוחות והזרמים – בהחלט אפשרי, שהמדף ייסחף לחופי ריאוניון.

 

סביר להניח שנוכל ללמוד פרטים נוספים על גורלו של המטוס לכשיגיע החלק למעבדות ה-NTSB בארה"ב, אבל כבר עתה אפשר לשלול את כל התיאוריות – המופרכות מלכתחילה, כאילו המטוס נחת באי מרוחק, או בקזחסטן.

 

מומחי תעופה כבר אישרו שהשרידים שנמצאו ייחודיים למטוס בואינג 777, והמטוס המלזי בטיסה MH370 הוא היחיד מדגם זה שנעלם, ולפיכך, אלו חלקים מהמטוס, שככל הנראה אכן טבע בדרום האוקיינוס ההודי. לפי דיווחי עיתון באי ריאוניון, אל חופי האי הגיעה גם מזוודה, והשוטרים המקומיים צירפו אותה לשרידי המטוס, לבדיקה של החוקרים שיגיעו היום מאוסטרליה.

פקידים אמריקניים וצרפתים הסכימו לומר בעילום שם, כי אלה שרידי המטוס המלזי, אולם אין להם סמכות לומר זאת בפומבי וצריך לקבל אישור של הגופים המוסמכים. 

נציגי מלזיה איירליינס וחוקרים ממטה החיפושים האוסטרלי עושים את דרכם אל האי הקטן שליד מדגסקר כדי לבחון את המדפים הייחודיים למטוס 777 שצילומיהם כבר הופצו בכל העולם. האישור אמור להתקבל בשעות הקרובות. שר התחבורה המלזי, ליו טיונג, הנמצא באו"ם לדיונים על המטוס המלזי שהופל מעל אוקראינה, אמר שלשום כי שיגר צוותי חוקרים ממשרדו כדי לזהות את השברים שהתגלו. 

מציאת השרידים מחקה באחת שורה של השערות לגבי גורל המטוס, ובהן האפשרות שהוא נחת ברוסיה או בצפון קוריאה ונוסעיו הועלמו. לדברי סגן ראש ממשלת אוסטרליה, "יש הרבה תיאוריות הזויות, אבל עכשיו האפשרות היחידה היא שהמטוס צלל למעמקי האוקיינוס ההודי". לדבריו, משפחות הנספים יוכלו עתה בוודאות לסגור מעגל ולזכות במידה מסוימת של הקלה. בינואר השנה הכריזה ממשלת מלזיה רשמית על אובדן המטוס כתאונה, ואמרה כי 239 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו מוכרזים כמתים.  

עבור משפחות הנוסעים זוהי בכל זאת סגירת מעגל – הידיעה הברורה כי יקיריהם נספו. אבל, גם היום, נותרה השאלה העיקרית: למה נפל המטוס המלזי? ללא מענה, וכל האפשרויות עדיין פתוחות: תקלה טכנית, טעות אנוש, חבלה מכוונת מצד הצוות או אפילו פיגוע טרור – חטיפה שהשתבשה. כשנדע – אם נדע את התשובה לשאלה הזאת נוכל לקבל תשובות גם לשאלות נוספות, כמו למה סטה המטוס ממסלולו באופן כל כך דרסטי, וכיצד הגיע למקום בו הגיע.  

מבצע החיפושים בדרום האוקיינוס נמשך גם אתמול, לאחר הגילוי, כאשר צוות החיפוש מבצע בהזדמנות זו מיפוי מדויק של קרקעית האוקיינוס. הנקודה האחרונה שבה היה לפקחי הטיסה קשר עם המטוס הייתה כשהיה מעל לים אנדאמן, צפונית-מערבית לעיר פננג במלזיה. האי ראוניון נמצא 5,600 ק"מ מדרום מערב לפננג וכ-4,000 ק"מ מהאיזור שבו מתמקדים היום החיפושים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר