נא לצרוב בתודעה

ים זה לא רק מטקות, ארמונות חול ומוכר ארטיקים ("אני הולך!") • המדוזות שוב כאן • המצילים יניפו דגל סגול - שיתריע מפני נחילים • ואיך נתגונן אם נעקצנו? המומחים מסבירים

מדוזה בחוף. לא להרים!, צילום: יהושע יוסף

אילו היה הקיץ טומן בחובו רק חופי זהב, גלי טורקיז וחדוות חופש - דיינו. לצערנו, גם נחילי המדוזות, העושים את דרכם לחופי ישראל בכל שנה, הם סימן היכר ידוע ומטריד של הקיץ. השבוע, כשהודיעו החזאים שהן כבר כאן, הלכנו למומחים ושאלנו אותם איך להקדים תרופה לעקיצה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בימים האחרונים שמענו על מדוזה מזן חדש, ירוקה וזרחנית, שהגיעה כל הדרך מיפן לאחר שככל הנראה תפסה טרמפ על אחת מאוניות המסע. לדברי המומחים, אמנם לא מדובר במדוזה מסוכנת במיוחד, אולם גם מדוזות מסוכנות יותר עלולות להגיע באותה הדרך. בכל מקרה, כל מגע ישיר בין זרועותיה של כל מדוזה לעור יגרום אותה צריבה מוכרת ולא נעימה במיוחד. 

"טיפול מונע" ראשוני לסכנת המדוזות הגיע לאחרונה מכיוון ארגון המצילים הארצי, שהחל לקדם את יוזמת "דגל סגול". ממש כמו הדגל השחור, המודיע כי הרחצה מסוכנת, תוכלו לראות הקיץ בחלק מחופי הרחצה גם דגלים סגולים שעליהם ציור של מדוזה, המודיעים כי נחיל נמצא בקרבת החוף.

"אני ממליץ לא להיכנס למים בימים שבהם מודיעים שהמדוזות בהמוניהן", אומר ד"ר אריה ליפשיץ, מומחה לרפואת עור בשירותי בריאות כללית, "גם אם תשתדלו להיזהר, אי אפשר להיות בטוחים שלא תיפגעו". לדבריו, פגיעת המדוזה תגרום לרוב כווייה קלה בלבד, אך הפגיעה תהיה מסוכנת אם שטח הגוף הנגוע הוא רחב, ובמקרה כזה תצריך טיפול רפואי מאסיבי.

"אם נצרבתם, דבר ראשון צאו מהמים", אומר ד"ר ליפשיץ, "לאחר מכן יש לשטוף את המקום ולעשות קומפרסים דווקא במי ים, ולא באמצעות מים מהברז. הסיבה לכך היא ריכוז מי המלח של הים, שימנע מארס המדוזה להתפזר על פני השטח הנגוע. כשמגיעים הביתה יש להמשיך בקומפרסים, בעזרת חומץ ביתי בריכוז חמישה אחוז, למשך 20 דקות לפחות. השלב הבא הוא פיזור טלק על מקום העקיצה ואז, באמצעות מקלון, יש לנער את הטלק מהשטח הנגוע. בצורה זו אנו מורידים את חלקי הארס הקטנים, שעברו קיבוע על העור. 

"השלב הביתי האחרון הוא שימוש בתכשירים שונים למריחה, המרגיעים את העור. אם הכווייה מתפשטת על פני שטח נרחב, רצוי ללכת לקבל טיפול רפואי". 

חאתם עמשה, הרוקח הראשי של רשת ניו־פארם, מציין כי גם רחצה במים שבהם שהו מדוזות עלולה להיות חוויה לא נעימה. "המדוזה משחררת חומר חומצי, הגורם לצריבה קשה הן במים והן על החוף", הוא מסביר, "מכיוון שהמדוזה מזהה את המתרחצים כטרף, היא שולחת את זרועותיה לכיוונם ומשחררת את הארס. מומלץ מאוד לא להוציא מדוזות מהים או להרים אותן מהחול - המדוזה צורבת גם לאחר שנפלטה לחוף". 

חומצה מנטרלת ארס

צריבת המדוזה נגרמת, כאמור, בעקבות מגע של זרועותיה, המכילות אלפי תאי ארס דוקרניים, עם העור. 

לדברי רחל שבי, הומיאופתית קלאסית וחברה בוועד האגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית, "בעת העקיצה רצוי להרחיק מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק. אל תשפשפו את אזור הצריבה כדי לא להחמיר את חדירת הארס. שיטפו את מקום הצריבה במי ים, בחומץ או במיץ לימון, משום ששטיפה במים רגילים עלולה להרחיב את שטח המגע בין העור לבין תאי הרעל של המדוזה. החומצה החלשה שבחומץ או בלימון מסייעת לנטרל ולפרק את ארס המדוזה".

לדברי שבי, יש לנקות היטב את מקום העקיצה ו"רק כאשר העור נקי אך עדיין מעט אדמומי, אפשר למרוח תכשירי הרגעה המכילים אלוורה או קלנדולה. צמחי המרפא הללו, אם נרכשו כג'ל, מאפשרים ספיגה מהירה ויעילה ובעקבות זאת הקלה וזירוז של ההחלמה. כאשר העור נראה ומרגיש לאחר כווייה, ואם האזור הפגוע אדום ובצקתי, אפשר להיעזר בתכשיר הומיאופתי הקרוי 'apis 30c', שאותו אפשר לרכוש בבתי מרקחת המספקים גם רמדי'ס הומיאופתי". 

ורגע לפני שאתם רצים למים, המומחים מסיימים בהמלצה: למי שהולך הרבה לים או מטייל בטבע מומלץ להחזיק בבית תכשיר אלוורה או תכשיר להקלה מעקיצת יתושים. התכשירים הללו עשויים להתגלות כ"מצילי חיים" ממש, או לפחות להקל עליכם במשך הקיץ את הסבל מכל מיני עקיצות, אלרגיות וגירויים שונים - החל ביתושים, דרך מדוזות וכלה בחרקים ובצמחים שונים. קיץ נעים!

ג'ל אלוורה פורטה, מסידרת SHOW , מבית כצט. ג'ל בריכוז גבוה של צמח אלוורה, תמצית קמומיל להרגעת העור. מחיר: 25-19.90 ש' לאריזת 170 מ"ל

סקין סייבר (משושת) - מבית מורז צמחי מרפא. משחה טבעית על בסיס לענה, הדס, מרווה וצמח הפולוגונום. מחיר: 59.90 ש' ל־50 מ"ל. להשיג ברשתות הפארם   //  צילום: יעקב הררי

בפנטן - קרם להקלת גרד של חברת באייר. מחיר מומלץ לצרכן: 35 ש' לאריזה של 20 גרם. להשיג בבתי המרקחת וברשתות הפארם

CICAPLAST BAUME, משחה המשקמת את העור לאחר עקיצה, מבית המותג הדרמו־קוסמטי לה רוש פוזה. מחיר מומלץ לצרכן: 50 ש' ל־40 מ"ל. להשיג בבתי מרקחת פרטיים  //  צילום: דן פרץ

ג'ל אלוורה להרגעת העור. מחיר: 50 ש' ל־250 מ"ל. להשיג ברשת בודי שופ  //  צילום: קית גלסמן

כך תתגוננו!

• מירחו תכשירים עם מסנני קרינה; הם דוחים את ארס המדוזות 

• היכנסו לים כשאתם מרכיבים משקפת שחייה. כך תוכלו לאתר את המדוזות ולהימנע ממגע ישיר איתן

• ליבשו בגדי ים שלמים או חליפות שחייה למיניהן. הם מצמצמים את שטח המגע בין העור לארס 

• הצטיידו בצנצנת חומץ למקרה שתיעקצו

• אין להטיל שתן על מקום עקיצת המדוזה 

• תערובת של אבקת סודה לשתייה או טלק עם מי־ים מקלה את הרגשת הצריבה 

• אל תשפשפו את העקיצה! השפשוף מאיץ את חדירת הארס 

• מומלץ להרגיע את הצריבה בקרח עטוף במגבת או בתכשיר המטפל באלרגיות או בעקיצות יתושים

באדיבות ניו־פארםטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר