חיים בסרט

אמרגן ואולם מפואר, שמלות במאות שקלים, ספר, מאפר ולימוזינה - כך נראית כיום חגיגת הסיום של התיכוניסטים • ההוצאה על ה"פרום", נשף הסיום, יכולה להגיע בקלות לאלפי שקלים לתלמיד • אמא לבת 18: "המצב יצא משליטה ואנחנו נאלצים להיכנע לדרישות הילדים"

מתוך הקולקציה של קסטרו. השמלה מימין - 399 ש', השמלה משמאל - 499 ש' // צילום: דודי חסון // בתמונה: מתוך הקולקציה של קסטרו. השמלה מימין - 399 ש', השמלה משמאל - 499 ש'

אנחנו מכירים את זה מהסרטים האמריקניים. החבורה הכי צוהלת ושמחה של השכבה נכנסת יחד ללימוזינה שתיקח אותם לערב הבלתי נשכח של חייהם - הפרום: נשף סיום התיכון. אז זהו, שזה לא קורה רק בסרטים. בימים אלה מתכוננים אלפי מסיימי י"ב לנשף סיום התיכון, ובשנים האחרונות מדובר בנשף מפואר לכל דבר שמנסה לחקות ככל האפשר את נשפי הפרום האמריקניים. ההורים שמתקשים להגיד לא ניצבים בדרך כלל מול הוצאה עצומה, שיכולה להגיע לאלפי שקלים.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אם בעבר היינו צועדים ברגל אל טקס הסיום הצנוע שנערך במגרש בית הספר, עומדים במיטב מחלצותינו שנקנו בחנות במרכז העיר ומאזינים לנאום המנהל, ומסיימים במסיבה קטנה - הרי הימים האלה כנראה חלפו לנצח. הנערות קונות שמלות באלפי שקלים, מעבירות את יום הפרום במספרה ואצל המניקוריסטית - ממש כפי שיעבירו את יום חתונתן בעתיד, והבנים מתחדשים בטוקסידו ואוספים את בנות זוגן מפתח הבית בלימוזינה, בשעה שמפיק הנשף מחכה להם בכניסה למסיבה, שבה ינגן די.ג'יי שנשכר במיוחד והאלכוהול יזרום כמים. 

ההכנות לפרום בארץ הפכו מזמן לתעשייה צרכנית ענפה, שמגלגלת סכומי כסף גדולים מאוד. החל מרשתות האופנה המקומיות והבינלאומיות והמעצבים הפרטיים, שהשכילו לייצר או לשווק קולקציות עונתיות ספציפית לפרום, דרך חברות לימוזינות ו"לימובאס"- מעין אוטובוס מסיבות שמכיל בר משקאות ומצויד במערכות הגברה ותאורה, קריוקי ומסכי טלוויזיה, וכלה במפיקי אירועים ובאמרגנים שנשכרים על ידי בתי הספר להפקת נשף סיום מנקר עיניים. כל אלה ייצרו עבור הילדים ערב בלתי נשכח, שהולך לעלות להם לא מעט כסף.

בשלל הגימיקים הצרכניים שאפשר למצוא בקרב רשתות האופנה והטיפוח יש ירידי פרום שונים המציעים מתחמי סטיילינג ואופנה, שירותי סטייליסט צמוד בחינם, התאמה בין הנערות לבין בעלי מקצוע שונים, כגון ספרים ומאפרות ועוד. רשתות טיפוח שונות כגון איל מקיאג', מאק ובובי בראון מציעות אף הן חבילות טיפוח ואיפור מיוחדות ליום הנשף, ומכוני יופי מציעים חבילות של השכרת שמלה, איפור ושיער במחירים שונים, הכל לטובת יום הנשף הנוצץ.

נשפי הפרום מאורגנים עצמאית על ידי תלמידי שכבת התיכון והוריהם, ותשלום הכניסה אליהם אינו נכלל בסל תשלומי ההורים לשנת הלימודים. על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, התשלום על מסיבת סיום במסגרת בית הספר (הכוללת את טקס הסיום, ספר מחזור ושי לבוגרים) לא יעלה על 300 שקלים. אבל אחרי שהטקס בבית הספר נגמר מתחיל הנשף, שעבורו ישלמו 300, 400 או 500 שקלים נוספים - סכום שאמור לשמש תשלום עבור אולם אירועים מפואר, קייטרינג ודי.ג'יי (ולפעמים גם על הסעות).

ליהי, בת 18.5 מפתח תקווה, עוד לא קנתה שמלה לנשף, אבל ברור לה שהתקציב שלה לכך הוא כ־1,500 שקלים. "חשוב לי לסובב ראשים באירוע", היא אומרת, "על כן אשקיע בשמלה". אבל זה לא נגמר רק פה: תספורת ואיפור אצל מעצבת ומאפרת פרטית, תכשיטים שייקנו במותג התכשיטים תומס סאבו בשווי 600 שקלים ("אני לא רוצה תכשיטים שיאפילו על השמלה, אז אני לוקחת משהו צנוע"), ומובן שגם נעליים. בחישוב מהיר ליהי הולכת להוציא על הפרום יותר מ־2,000 שקלים, וזה עוד בלי עלויות הלימוזינה שהיא וחבריה יגיעו בה לנשף ובלי עלות המסיבה עצמה. "בית הספר אירגן הסעות לילדים שאין להם יכולת להזמין לימוזינה, אבל אנחנו רוצים את כל החוויה. חשוב לי שזה יהיה כמה שיותר דומה לסרטים, חלום אמריקני", היא אומרת. 

לא רק בנות מוציאות סכומים עצומים על ההכנות לנשף. רפאל, בן 18 מפרדס חנה, הדרים עד לבוטיק בגדי הגברים סירמוניי בקניון עזריאלי בתל אביב, המייבא בגדים מאיטליה, כדי להתחדש בחליפה לנשף. "מארגנים אצלנו נשף סיום מאוד מושקע, והייתי רוצה להיראות בהתאם", הוא אומר, "אני מכיר כמה בנות שמתארגנות לזה כאילו זו החתונה שלהן וגם הבנים משקיעים מאוד. התקציב שלי הוא 1,500 שקלים לבגדים, וזה עוד לפני הנעליים ואולי אפילו טיפול פנים".

שיר, בת 17.5 מחולון, קנתה שמלה בייבוא אישי ב־1,000 שקלים. "הרבה זמן חיפשתי שמלה, הגעתי לשינקין ולדיזנגוף ולא מצאתי. בסוף מצאתי מישהי שמייבאת שמלות, ולמרות שהמחירים היו גבוהים, קניתי שמלה שתתאים לגיזרה שלי, והיא עוד היתה במחיר נורמלי, רוב המחירים נעו בין 1,200 ל־2,000 שקלים". גם שיר משקיעה באיפור, בשיער ובנעליים, הוצאה של כ־1,000 שקלים נוספים, וגם אותה ואת החברים שלה תישא לימוזינה לנשף, הוצאה של 150 שקלים לילד. "נכון, זה יוצא הרבה כסף", היא מודה, "אבל זו חוויה חד־פעמית וזה שווה את זה". 

בר, בת 18 מרמת גן, הזמינה מאפרת וספר פרטיים הביתה ליום הנשף. היא וחברותיה מתרכזות בבית של אחת מהן לשם ההתארגנות, וההוצאה היא כ־200 שקלים לילדה. את השמלה היא קנתה אצל מעצבת בדיזנגוף בעלות של 1,000 שקלים. את הנעליים, לפחות, היא מביאה מהבית. "כולם מסביבי מוציאים סכומים כאלה פחות או יותר", היא אומרת, "זה באמת קצת יותר מדי, אבל אני שמחה להשקיע בעצמי". גם אותן תיקח לימוזינה לנשף, בעלות של כ־150 שקלים לילדה. 

אמה של בר, טלי, נאנחת ומודה שהמצב יצא משליטה: "אין ספק שזה מעט מופרך, אבל זה משהו שמאוד מקובל בקרב הילדים ואני האחרונה שתאכזב את הבת שלי. זה הרבה כסף ואנחנו כהורים נושאים בהוצאה הכלכלית הזו. הזמנים השתנו, הפכנו להיות כמו ארה"ב, וכמו שאני נכנעת בתחומים אחרים, גם כאן אני מוצאת את עצמי נכנעת. אנחנו עוד יכולים לעמוד בזה, אבל יש הרבה אנשים אחרים שלא, וזו בעיה. הייתי שמחה לראות יותר ענווה וצניעות באירועים האלה".

שרונה מחולון, אשר בתה עומדת בפני סיום לימודיה, מתחה את הגבול כאשר נתבקשה לשלם גם על לימוזינה. "זה התחיל בדרישה לשלם 300 שקלים על הנשף עצמו, בלי קשר לתשלום שבית הספר דרש על מסיבת הסיום עצמה", אומרת שרונה, "ואז זה המשיך לשמלה חדשה, שעלתה 1,200 שקלים, מאפרת וספרית, שאמנם הגיעו עד הבית ואיפרו וסידרו את שיערן של כמה בנות בבית של אחת מהן, אז העלות היתה 'רק' 580 שקלים לכל השירות הזה. הבת שלי היתה אמורה להגיע לנשף בהסעה של בית הספר, אבל אז כמה חברות שנתקעו עם תשלום גבוה מדי ללימוזינה, ביקשו ממנה להצטרף כדי להוזיל עלויות, וכאן אמרתי סטופ. מדובר בטרנד שאין לי מושג מאיפה הוא הגיע, והוא מיותר לחלוטין לדעתי. יש בבית הספר שלה ילדים שכנראה לא יגיעו בכלל לנשף, כי אין להם מאיפה לשלם את האקסטרה 300 שקלים, שלא לדבר על בגדים ואיפור ושיער. מדובר בממוצע של 2,000 שקלים לילד לאירוע שאין בו שום דבר אישי, זה כמו ללכת לדיסקוטק". 

שמלה ייחודית מסין

דרורית ניצני, מעצבת ומייבאת בגדים, חזתה את הביקוש לשמלות פרום כבר לפני כמה שנים והחליטה כי אולי צניעות וענווה כבר לא יאפיינו את הטרנד הזה, אבל בהחלט אפשר לרכוש שמלה יפה וחד־פעמית במחיר סביר, ועל כן הקימה את My Prom, חנות פופ־אפ המוקמת חודשיים לפני תקופת נשפי הסיום, שבה היא מציעה שלל שמלות הנתפרות עבורה במפעל מיוחד בסין במחירים שנעים בין 700 ל־1,100 שקלים. "הצורך התעורר כאשר חיפשתי לבתי הגדולה שמלה לנשף סיום התיכון לפני כמה שנים. ראיתי שהיא וחברותיה לא מוצאות שמלות בבוטיקים הרגילים, והחלטתי לתפור לה. המחמאות זרמו והבנתי שאם תפרתי לה, למה שלא אתפור לכולן?"

מבחינת ניצני, אין שום סיבה להוציא הרבה כסף על המטרה הזו, ואפשר להיראות נהדר גם בשמלה שעולה 700 שקלים ולא רק בכזו שעולה 3,000. "עוד לא נוצר האירוע שבשבילו הוצאתי כל כך הרבה כסף על עצמי ועל משפחתי, ונשף סיום תיכון הוא בטח לא כזה. חשוב לי לתת לבנות שמגיעות אלי פתרון לבוש זוהר ונוח במחיר סביר". עוד גימיק חמוד שמציעה דרורית הוא ההבטחה כי השמלה שתרכשי אצלה תהיה היחידה בכל בית הספר: "כל ילדה שקונה שמלה אצלנו אומרת לנו מאיזה בית ספר היא מגיעה ואנחנו מורידות את השמלה ממאגר השמלות לבית הספר הספציפי הזה, כך שאין מצב שתקני אצלי שמלה ותראי אותה על מישהי אחרת בערב הנשף". 

גם רשתות האופנה להמונים מציעות קולקציות שמלות לפרום במחירים שפויים, כגון קולקציית הערב של המעצב אלון ליבנה לקסטרו, המורכבת משלל שמלות ערב יפות ומרשימות במחיר ממוצע של כ־600 שקלים לשמלה, ברשתות כגון זארה ומנגו אפשר למצוא קולקציות שמלות ערב יפות במחירים נגישים, ויותר מכך, אפשר למצוא קולקציות של שמלות ערב נאות בחנויות לואו קוסט כגון ביג שופ, שם המחירים לקולקציות ערב נעים בין 80 ל־200 שקלים. במחסן היבואן, המייבא בייבוא מקביל מותגים מארה"ב במחירים מופחתים, הרכיבו חבילת טוטאל לוק לגברים לנשף סוף השנה, שכוללת ג'ינס של המותגים ליווי'ס, סנטה ברברה או אמריקן איילנד, נעליים של פרד פרי, חולצה מכופתרת של המותגים ברי, אמריקן איילנד או סנטה ברברה וחגורה, במחיר של 699 שקלים במקום 1,246 שקלים.

בסופו של דבר, גם אם תנסו לבחור את הדרך הזולה, מדובר בהוצאה של כמה מאות שקלים, שעם קצת לחץ מצד הילד יכולה לחצות את רף ה־1,000 שקלים. איפה עובר הגבול? זה בעיקר תלוי בהורי השכבה וביכולת שלהם לתקשר ביניהם ולהציג דעה אחידה.

•   •   •

התלמידים חוגגים - ההורים משלמים

נשף 300 - 500 ש'

שמלה/חליפה 300 - 2000 ש'

איפור ושיער 200 - 300 ש'

לימוזינה 150 - 300 ש'

סה"כ 950 - 3100 ש'

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר