3 הרוגים, 275 פצועים – בגלל אופניים חשמליים

כך עולה מנתונים שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים • ח"כ מיקי זוהר: "זה הופך להיות כלי רכב מסוכן" • המשטרה המליצה: רכיבה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד, ומגיל 16

אופניים חשמליים // צילום: יהושע יוסף (למצולמת אין קשר לידיעה) // אופניים חשמליים

3 הרוגים, 275 פצועים, בהם 32 קשה, בגלל אופניים וקורקינט חשמליים בשנתיים האחרונות, לפי נתוני הלמ"ס ומכון גרטנר שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בוועדת הפנים בכנסת. הרשות הגישה לוועדה המלצות בנוגע לטיפול בבעיה, בהם אכיפה נגד היבואנים באמצעות פקחי משרד הכלכלה, ואכיפה נגד המשווקים, בעלי החנויות והמוסכים הבלתי החוקיים.

כן ממליצה הרשות בפני עיריית ת"א לאכוף בריונות מצד רוכבי אופניים, תוך שימוש בחוק העזר הקובע כי לא יעשה אדם ברחוב כל מעשה שיש בו כדי לגרום סכנה, או הפרת הסדר ברחוב. ראש עירית ת"א,רון חולדאי, בירך על המלצת המשטרה לאפשר רכיבה ברישיון ורק מגיל 16. 

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר כי "הנערים מעדיפים לרכוב על האופניים החשמליים דווקא בכביש. זה הופך להיות כלי רכב מסוכן". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הוסיפה: "יש לתת סמכויות לפקחים הדבר ייצור הרתעה ולהוציא את הנושא מהמשטרה. שלא תטעו, אני בעד אופניים. חשוב לזכור שצריך להגן על הולכי הרגל, וגם על הנהגים עצמם".

יותר אנשים על אופניים – פחות מכוניות בכביש

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "דוח עמותת אור ירוק מראה על זינוק של 33% בתמותה של הולכי רגל במעברי חצייה. מעבר של אנשים לאופניים מוריד נסיעות מהכביש. גם נערים שנוסעים לבית ספר באופניים חשמליים – המשמעות היא שהורדנו נסיעה מהרכב על הכביש. הבעיה של היעדר תשתית לרוכבי אופניים היא הבעיה". 

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה כי "הבעיה היא לאבכך שיש חוסר סדר, חוסר אכיפה, חוסר רגולציה". מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי משרדו הסדיר בשנים האחרונות את תחום האופניים החשמליים: "הגדרנו את התקנות שמגדירות את התקן ואת התנאים, וזה פורסם ברשומות. היו הסכמות מלאות עם כל משרדי הממשלה ונאמר שנדרשת אכיפה. "לגבי העניין של רישוי נהגים ורכב – אנחנו רצינו להסדיר את זה. ואני חושב שצריך לעשות השלמות עם פרסום והסברה, ומתן סמכויות אכיפה לרשויות המקומיות".

יצחק קדמן, מייסד ומנכ"ל המועצה לשלום הילד סיכם: "הילדים נפגעים פעם עוברי אורח, פעם כרוכבים, ופעם שלישית כי מפילים עליהם את התיק. אופניים חשמליים הם לא צעצוע, הם רכב".

המשטרה ממליצה למשרד התחבורה על רישוי אופניים חשמליים ורישוי הרוכבים. ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי, החליט על ההמלצה למשרד התחבורה עם תום בחינה של הנושא על ידי גורמי המקצוע באגף התנועה.

הבחינה המחודשת של החוקים הנוגעים לרוכבי אופניים חשמליים נעשתה לאחר קושי באכיפת החוקים הקיימים. במשטרה טוענים כי מאז חקיקת התקנות החדשות בעניין האופניים החשמליים, נתקלים השוטרים בקושי ממשי ביישומן, בעיקר בשל גילם הצעיר של הרוכבים, החשש שייפגעו מכלי רכב בשל הורדתם מהמדרכה אל הכביש וכן העדר פיקוח על האופניים עצמם.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לטענת המשטרה, רק באמצעות רישוי האופניים והרוכבים, ניתן יהיה להתמודד עם הסכנות הטמונות באופניים מסוג זה ולמנוע פגיעות בגוף ובנפש.

היום תדון ועדת הפנים והגנת הסביבה הכנסת בבעיית היעדר האכיפה ובחינת אפשרות להעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות. עיריית באר שבע מנסה גם היא להילחם במפגע האופניים החשמליים. העירייה הודיעה כי תקדם חוק עזר עירוני האוסר על רכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים בפארקים ציבוריים ובמקומות שאינם מאושרים.

לפני כשבוע נפגעה בתל אביב פעוטה בת שלוש מנער שרכב על אופניים חשמליים וברח מן המקום. הפעוטה הועברה לטיפול בבית החולים איכילוב. "בעלי היה עם בתי בשדרה, שמלאה בנדנדות ובמשחקים. היא קמה לקחת בובה כשלפתע נער עם אופניים חשמליים נכנס בה במהירות. היא ממש עפה באוויר. לקחנו אותה לחדר מיון. היינו שם כמה שעות. היא מתקשה עדיין להזיז את הרגל ומתלוננת על כאבים" סיפרה אמה של הפעוטה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר