2014: יותר מרבע פנו לרופא פרטי

מחקר: שביעות הרצון ממערכת הבריאות בירידה • "שיעור נמוך מדווח על ביטחון בקבלת טיפול"

צילום: GettyImages // אילוסטרציה

שביעות הרצון ממערכת הבריאות בכללותה ירדה בשנתיים האחרונות מ־70% ל־61% בלבד. התוצאה - יותר מרבע מהציבור פנה לרפואה פרטית. עם זאת, שביעות הרצון מקופות החולים גבוהה. כך עולה מסקר של מכון המחקר ברוקדייל. 

המחקר הוצג בכנס המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות. נתון מעודד כמעט יחיד בממצאים הוא כי 89% מהציבור מרוצים משירותי קופות החולים, ושביעות הרצון בכל המשתנים נמצאת במגמת עלייה. אך בפועל לא נראה שלמבוטח הישראלי יש סיבות להיות מרוצה: 27% המתינו יותר מחודש לבדיקת רופא מומחה, 11% מהמבוטחים ויתרו על טיפול או תרופה בשל עלותם, רבע ויתרו על טיפול שיניים ו־28% פנו לרופא פרטי ברבעון שקדם לסקר. בסקר ב־2012, דיווחו כך 22%. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

המחקר, שנעשה בשיתוף עם משרד הבריאות וקופות החולים, מתקיים מדי שנתיים. בארבע השנים האחרונות נבדק גם נושא אמון הציבור במערכת הבריאות, והתוצאות מראות כי רק 35% הביעו ביטחון שאם יחלו במחלה קשה, יקבלו את הטיפול הטוב ביותר. 

אחד ההסברים לעלייה בתשלום על הוצאות פרטיות קשור לביטוחים המשלימים - זינוק עצום נרשם בביטוחים הפרטיים המסחריים. עורכות המחקר, שולי ברמלי־גרינברג ותמר מדינה־הרטום, ציינו כי "שיעור נמוך יחסית של מטופלים מדווחים על ביטחון בקבלת טיפול טוב ומועיל בעת מחלה". שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, מסר כי "לא ייתכן שאחוז משמעותי מהציבור יוותר על טיפול רפואי בגלל תורים ארוכים, מרחק גיאוגרפי או תשלום השתתפות. מוטב לממשלה החדשה להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר