4 אנשים נהרגו ו־2 נפצעו קשה בהתרסקות מטוס תובלה צבאי חדיש של איירבוס, מדגם A400M - "אטלס", בסמוך לשדה התעופה של סביליה בדרום ספרד, אתמול. ה"אטלס" הארבע־מנועי, שהתרסק במהלך טיסת ניסוי, אמור היה להימסר לחיל האוויר הטורקי בחודש הבא.
צילום: רויטרס
התאונה הטרגית התחוללה במרחק נגיעה - 1.5 קילומטרים בלבד - משדה התעופה ומהמפעל שבו מורכב המטוס, מפעל איירבוס בסביליה. וכאילו כדי להוסיף על הדרמה, זו היתה טיסת הבכורה של המטוס הספציפי הזה, שרק ירד מפס הייצור, הספיק לטוס 15 דקות בלבד, התרסק אל הקרקע ועלה בלהבות.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אולם, שלא כמו בתאונות האזרחיות שאירעו לאחרונה, הפעם סיבת התאונה ככל הנראה כבר ידועה: לפני שהתרסק, הספיק הטייס לדווח למגדל הפיקוח כי הוא נתקל בבעיות טכניות. מאחר שהמטוס היה בטיסת ניסוי, הוא נמצא במעקב הדוק. לכן ייתכן שהחוקרים לא יתקשו לקבוע את מהות הכשל הטכני, והם יוכלו להיעזר גם בקופסאות השחורות, בתקווה שהן שרדו.

המטוס המרוסק, אתמול // צילום: אי.אף.פי
ה־A400M - "אטלס" הוא מטוס תובלה צבאי כבד, היחיד המיוצר על ידי התאגיד האירופי איירבוס. אפשר להשוות אותו במידת מה ל"שמשון", C-130J סופר הרקולס, שמשרת בחיל האוויר הישראלי. אולם ה"אטלס" גדול יותר, כבד יותר, מהיר יותר ובעל טווח טיסה גדול יותר. הוא גם יקר ממנו בהרבה: מחירו של ה"אטלס" עומד על כ־170 מיליון דולר ליחידה. ה"שמשון", המיוצר על ידי לוקהיד מרטין האמריקנית, עולה "רק" 100-120 מיליון דולר. הסיבה למחירו הגבוה של ה"אטלס" נעוצה, בין היתר, בעיכובים הרבים שבהם נתקל פיתוחו של המטוס: טיסת הבכורה שלו היתה אמורה להתקיים כבר ב־2008 אולם יצאה לפועל רק ב־2011.
על אף העיכובים, מתעקשים האירופאים להקטין את תלותם ביצרני מטוסים אמריקנים ומפתחים קשת של דגמי מטוסים אזרחיים וצבאיים. עד כה הוזמנו 174 מטוסים מדגם זה על ידי 8 מדינות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו