ברוב הסרטים שיעלו בקיץ הקרוב נוכל לראות גיבורי־על דמיוניים נלחמים אלו באלו בעולמות דמיוניים. אבל המלחמה האמיתית, העזה יותר, האכזרית יותר, מתרחשת במציאות, שכמו תמיד עולה על כל דמיון.
הסרט החדש בסידרת "הנוקמים", שיוצא הערב לאקרנים בישראל, הוא יריית פתיחה לקיץ שהוליווד מחכה לו הרבה שנים. עיר הסרטים עומדת לשבור את כל שיאי ההכנסות שלה, והכל בזכות הקרב הבלתי נגמר בין DC COMICS למארוול. במילים אחרות, ספיידרמן וקפטן אמריקה נגד סופרמן ובאטמן, נלחמים על ליבם של הצופים הצעירים והמבוגרים.
אם אינכם חובבי קומיקס אמריקני או בקיאים באחורי הקלעים של התעשייה המשגשגת, נסביר שהעולם הזה מתחלק לשתי חברות ענק: די.סי, שהוקמה בשנת 1934, ומארוול, שהגיעה חמש שנים לאחר מכן. כיום שולטות שתי החברות הללו בכמעט 85 אחוזים משוק הקומיקס העולמי. מארוול קומיקס היא אחת משלוש החברות הגדולות בארה"ב, לפי מדד הצרכנים של השנים האחרונות.
ב־31 באוגוסט 2009 נקנתה מארוול בידי חברת וולט דיסני בעיסקה של כסף מזומן ומניות בשווי 4 מיליארד דולרים, מה שהפך אותה לאימפריה קולנועית ששברה כל שיא אפשרי ברחבי העולם. אם בשנות ה־80 וה־90 של המאה הקודמת היה נדמה שהקומיקס נקלע לבעיה, היום מגלגל השוק הזה 1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם, שמחכה לכל סרטי גיבורי־העל.
חזרתם של "ספיידרמן", "קפטן אמריקה", "ארבעת המופלאים", "הענק הירוק", "איירון מן" ושאר גיבורים היכתה בתדהמה את המתחרים הוותיקים מדי.סי, שהחליטו שגם הם רוצים פיסה מעולם הקולנוע והטלוויזיה, בייחוד כשחברת וורנר הפכה להיות הגב הכלכלי שלהם. וזו היתה הצהרת המלחמה הכי גדולה שנראתה בתעשיית הקולנוע בארה"ב בשנים האחרונות.
מה יקרה במאי 2016
לפני כמעט שלוש שנים הפתיעו מארוול כאשר הכריזו על תאריכים לכמה מהסרטים הבאים שלהם, והודיעו שסרט שקשור בגיבורי־העל שלהם (בלי לציין איזה) יראה אור ב־6 במאי 2016. שנה לאחר מכן הודיעו במארוול שהסרט יהיה החלק השלישי בסידרת הסרטים המצליחה "קפטן אמריקה".
וורנר לא התרגשו והודיעו שגם הם מתכוונים להוציא את הלהיט שלהם ב־6 במאי 2016, והוא יכלול את "באטמן נגד סופרמן", כאשר גם וונדר־וומן (בכיכובה של הדוגמנית הישראלית גל גדות) בקומבינה.
בתחילה החבר'ה בדי.סי התייחסו בזלזול לחלק השלישי של "קפטן אמריקה", רק שאז הודיעו במארוול שהשנה ייצא גם "הנוקמים 2", שעולה היום בישראל ובשבוע הבא בארה"ב. החבר'ה מדי.סי הודיעו שאם ככה, הם מקדימים את היציאה שלהם לסוף מארס 2016, מתוך מחשבה שאם יעלו בתאריך המיועד במאי, יהיה להם קשה להתחרות בעוצמות של מארוול. כמו כן, החליטו שם שגם הם צריכים לפתח את דמויות המשנה שלהם, וכך חזרה "וונדר־וומן" לקידמת הבמה, והסרט בכיכובה של גדות יראה אור ב־2017.
הפרשנים בהוליווד כבר הטילו אחריות כבדה על הישראלית באומרם: "הסרט הזה, מעבר לכסף שיושקע בו, הוא התקווה של די.סי להראות לעולם שיש להם יותר משני כוכבים שהם באטמן וסופרמן, ושהם יודעים גם לפתח את הדמויות המשניות שלהם למקומות אחרים".
סטן לי, האיש שהמציא בין היתר את ספיידרמן ואקס־מן, ובעצם הפך את מארוול לחברה המובילה בעולם הקומיקס, טוען ממרום שנותיו (האיש בן 92, ולא מתכוון ללכת לשום מקום): "לדעתי, די.סי קומיקס שמו את כל הביצים שלהם בסל אחד, והם חושבים שהם יוכלו לנצח עם שני גיבורי־העל שלהם".
כדאי להקשיב ללי, בייחוד בשל העובדה שעם צאת "הנוקמים" ברחבי העולם בשבועיים הקרובים, הוא יעקוף את סטיבן שפילברג כמפיק שרשם את ההכנסות הגדולות ביותר מסרטים בארה"ב. שפילברג ממוקם כרגע במקום הראשון עם 6.768 מיליארד דולר, ואילו לי "רק" עם 300 מיליון פחות, אבל כנראה הנתונים הללו ישתנו בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו. אולם, בעוד לי פתח חזית נגד המתחרים הישנים, הם מצידם הודיעו שהם נבהלו לראות את הטריילר של "באטמן נגד סופרמן" מודלף לרשתות. הסקפטיים טענו שהכל נועד כדי למנוע את החגיגות של מארוול, אבל הבאזז בכל מקרה כבר נעשה, ותעשיית הבידור בארה"ב עסוקה בשבוע האחרון רק בהשוואה בין הטריילרים.
מתקפת יחסי הציבור של שני הסרטים שוברת שיאים, כאשר ראיונות המוניים עם הכוכבים של כל הסרטים ניתנים לכל עיתון אפשרי בעולם. כאשר יותר מ־1.5 מיליארד דולר מונחים על הקו, כל האמצעים וכל כלי התקשורת בעולם כשרים ולוקחים חלק במסכת יחסי הציבור המתוזמנת היטב.
ארד הפך את העסק לזהב
ואי אפשר כמובן, נוכח ההיסטריה המטורפת שהולכת להתרגש עלינו בחודשי הקיץ הקרובים, בלי הנקודה הישראלית. עם כל הכבוד להיסטוריה שעושה גל גדות (ויש כבוד - מעולם לא הגיעה שחקנית ישראלית רחוק כל כך בתעשיית הסרטים האמריקנית), הרי נקודת המפנה העיקרית בהתעוררות הקומיקס בארה"ב קשורה בישראלי אחד, בן לניצולת שואה, שלאחר שנפצע במלחמת ששת הימים, עזב לארה"ב.
אבי ארד, בעל תואר ראשון בניהול, הפיק במהלך שהותו בארה"ב כמה סדרות אנימציה. בשנת 1996, עת עמדה חברת מארוול קומיקס על סף פשיטת רגל, הצליח ארד, בשיתוף עם יצחק פרלמוטר, אחד הבעלים של רשת הצעצועים Toy Biz (לימים Marvel Toys), להשיג שליטה על החברה ולרכוש עבור הרשת את הזכות הבלעדית לייצר את הצעצועים של ספיידרמן ושאר גיבורי מארוול.
אחר כך, כצעד משלים, הוא לקח חלק פעיל בהפקת סרטי "אקס־מן", סרטי "ספיידרמן" וסרטי "הענק הירוק", שהחזירו את הקומיקס למרכז הבמה בתחילת המילניום. בשנת 2003 הפך ארד לאזרח אמריקני, ובגיל 66 הוא נחשב לאחד האנשים החזקים בארה"ב ומי שמחזיק בזכויות הבלעדיות לגיבורי־על שונים ובהם "ספיידרמן" ו"הענק הירוק".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו