דו"ח הפנטגון: "ישראל מפתחת פצצת מימן"

עיתוי קצת מוזר, בימים אלה: ארה"ב שיחררה לפרסום מסמך מ־1987, החושף את התפתחות התוכנית הגרעינית של ישראל • "הישראלים מצאו פתרונות גאוניים לחלק מהבעיות"

דו"ח הפנטגון: "ישראל מפתחת פצצת מימן" // צילום: דודו גרינשפן // דו"ח הפנטגון: "ישראל מפתחת פצצת מימן"

תוכנית הגרעין הישראלית נחשפת, בחסות ארה"ב: הממשל האמריקני נענה לבקשה שהוגשה לבית משפט פדרלי במסגרת חוק חופש המידע ושיחרר לפרסום דו"ח של הפנטגון מ־1987, הבוחן את היכולות הגרעיניות של ישראל. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הדו"ח, תחת הכותרת "הערכה של טכנולוגיה קריטית בישראל ובמדינות נאט"ו", יצא לאור באמצע חודש פברואר, אך תפס את תשומת הלב של התקשורת רק בימים האחרונים. כותבי המסמך מדמים את אתרי הגרעין הישראליים בדימונה ובנחל שורק לאתרים האמריקניים בלוס אלאמוס ובאוק רידג', נקודות מפתח בתוכנית הגרעין האמריקנית.  

הדו"ח, שמונה במקור 386 עמודים וצומצם במסגרת חשיפתו ל־129 עמודים, מתאר בפירוט את התפתחות תוכנית הגרעין הישראלית במשך שני עשורים, על נקודות החוזקה והתורפה שלה. "הישראלים מפתחים סוגים של קודים שיאפשרו להם לייצר פצצות מימן", נטען במסמך, "כלומר, קודים שמפרטים תהליכים של ביקוע והיתוך ברמה מיקרוסקופית ומקרוסקופית".

ליבת הכור בנחל שורק  //  צילום: זיו קורן

על אף הקידמה לכאורה של תוכנית הגרעין הישראלית, כותבי הדו"ח מציינים כי כשזה מגיע להשוואה לתוכנית האמריקנית - לישראלים יש עוד לאן לשאוף: "בכל הנוגע לטכנולוגיה הגרעינית, הישראלים נמצאים פחות או יותר במקום שבו ארה"ב היתה בשדה נשק הביקוע בערך בין השנים 1955 ל־1960". למרות זאת, הם מציינים לחיוב כי הפתרונות שחוקרים ישראלים מצאו לבעיות היו "מתוחכמים באופן גאוני", הודות, בין השאר, למה שכותבי הדו"ח מכנים "המצאות ישראליות גאוניות". 

מלבד ההתעסקות ביכולת הגרעינית של ישראל, הדו"ח מתייחס גם להיבטים נוספים בטכנולוגיות הביטחוניות של ישראל, בכלל זה ענייני מה שמכונה "מלחמת הכוכבים", ואף מכיר בכך שבמקרים מסוימים הטכנולוגיה הישראלית "מתקדמת יותר מהטכנולוגיה האמריקנית". כך, למשל, מגלים מחברי המסמך כי ישראל השקיעה מאמצים רבים בלנסות לפתח לייזרים בגל קצר, שאותם יהיה אפשר לחבר למטוס הקרב F-15, אך טרם הצליחה במשימתה. 

הדו"ח שוחרר לפני כחודש וחצי, בתום מאבק משפטי שהתנהל במשך שלוש שנים. גרנט סמית', מנכ"ל של מכון מחקר וושינגטוני ומי שנודע כבעל עמדות אנטי־ישראליות קיצוניות, היה זה שהגיש במקור את הבקשה לפרסם את המסמך החסוי. 

תחילה, פרסום הדו"ח כמעט לא זכה לתשומת לב תקשורתית. דווקא בסוף השבוע האחרון גרר הדו"ח לא מעט עניין באתרים יהודיים ובאתרי חדשות ימניים בארה"ב, בעוד רבים מייחסים את מועד פרסומו לנאומו מעורר המחלוקת של ראש הממשלה בקונגרס במארס האחרון וחלק אף טענו כי מדובר בחלק מהנקמה של הממשל בנתניהו.

אלא שדובר בפנטגון ששוחח שלשום עם ה"ג'רוזלם פוסט" טוען כי ישראל עודכנה בדבר הפרסום הצפוי של הדו"ח ו"לא הביעה התנגדות". הקולונל סטיבן וורן הסביר כי הממשל מחויב לשחרר את הדו"ח כחלק מחוק חופש המידע, אלא אם מתקבלת בקשה בכתב מממשלה זרה שלא לעשות זאת. "ישראל לא התנגדה, ולכן לא היה לנו שום בסיס חוקי למנוע את פרסומו", סיכם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר