לוביץ הסתיר את מצבו הבריאותי מהמעסיקים

בקופסה השחורה של מטוס ג'רמנווינגס הסתתרה זוועה • אתמול התברר: טייס המשנה אנדראס לוביץ (28) נעל את דלת הקוקפיט, הנמיך גובה במתכוון - ולקח איתו 149 נוסעים ואנשי צוות • "בעבר סבל מדיכאון"

צילום: אי.אף.פי // אנדראס לוביץ

איך קרה שמטוס בטוח של חברה מוכרת התרסק כך פתאום, שאלו כולם אחרי האסון באלפים הצרפתיים שלשום. בעקבות בחינת הקופסה השחורה של המטוס, התברר כי מאחורי האסון לא עמדה תקלה או טעות אנוש, אלא דבר מה אפל ומחריד בהרבה: טייס המשנה של ג'רמנווינגס, אנדראס גונטר לוביץ, גרם להתרסקות המטוס בכוונה תחילה - ולקח איתו את 149 הנוסעים ואנשי הצוות.

מגישה: ליטל שמש, צילום: קובי מאירי, מאפרת: מירב דרזי מאירי, ארכיון: רויטרס

אנדריאס לוביץ גדל כילד חובב טיסה, שחלומו הוא להפוך לטייס יום אחד. הוא הגשים את שאיפתו, אבל כעת נראה שזה היה במחיר חייהם של 149 אנשים חפים מפשע, אחרי שהתרסק בכוונה עם מטוס האיירבוס A320 של חברת ג'רמנווינגס לצדו של הר באלפים הצרפתיים. הנסיבות שהובילו להתרסקות הן כעת הנושא לחקירת משטרה.

אנדראס לוביץ ביקר באזור ההתרסקות פעמים רבות כילד יחד עם הוריו. כך סיפר פרנסיס קפר, חבר במועדון הדאייה בעייריה סיסטרון, לתחנת הטלוויזיה i-Tele. לדברי קפר, משפחתו של לוביץ וחברים נוספים במועדון הדאייה בעיר מונטבור שבגרמניה הגיעו לאזור בין 1996, אז היה בן 8, ל-2003, האזור נמצא כ-60 ק"מ משדה הדאייה סיסטרון.

לוביץ סירב לפתוח את דלת הקוקפיט

"טייס המשנה ישב לבדו ליד ההגאים", אמר רייס רובין, התובע במרסיי ביום רביעי, כשהוא מתאר את התמונה המצטיירת מחקירת הקופסה השחורה. "הוא סירב לפתוח את דלת הקוקפיט לטייס, והחל להוריד את גובה המטוס". פרקליטות המדינה בגרמניה אמרה ביום חמישי בבוקר כי נמצאו ראיות לכך שאנדריאס לוביץ הסתיר את מצבו הרפואי ממעסיקיו.

"זו הייתה פעולה מכוונת", אמר אתמול התובע הצרפתי ברייס רובין, במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שהבשורה נמסרה למשפחות הנספים, "הכוונה שלו היתה להרוס את המטוס". ביה"ח בדיסלדורף דיווח כי טייס המשנה שריסק את מטוס ג'רמנווינגס הגיע לבדיקות כמה פעמים בחודשיים האחרונים, ובפעם האחרונה ב-10 במרס. ג'רמנווינגס התייחסה לדיווחים על כך שבביתו של טייס המשנה אנדראס לוביץ נמצא אישור מחלה ליום בו ריסק את המטוס וטענו כי "לא הוצג לחברה כול מסמך רפואי בנוגע ליום הטיסה".

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

התובע הוסיף כי לוביץ (28), אזרח גרמניה, נשאר לבדו בתא הטייס לאחר שהקברניט יצא ככל הנראה לשירותים. כאשר שב ודפק על הדלת (את הדפיקות החזקות אפשר לשמוע בהקלטה מהקופסה השחורה), סירב לוביץ לפתוח. 

לפי התובע, טייס המשנה האיץ את ירידת המטוס והביא אותו להתרסקות. הנוסעים חסרי האונים הבינו שהם עומדים למות רק בשניות האחרונות שלפני הפגיעה, וההקלטה בתא הטייס תיעדה את זעקותיהם ובכיים.

פעולה מכוונת בהכרח

ההקלטה המצמררת מתעדת למעשה את 30 הדקות שלפני ההתרסקות. "ב־20 הדקות הראשונות הטייסים משוחחים באופן רגיל ומפגינים נימוס אחד כלפי השני, כמו שני טייסים נורמלים במהלך טיסה", המשיך התובע רובין, "ואז אנו שומעים את הפקודה לטייס המשנה לקחת פיקוד, שומעים כיסא נע לאחור ודלת נטרקת. אנו מניחים שהקברניט הלך לשירותים. באותו רגע שבו היה לבדו, השתמש טייס המשנה במערכת לניטור הטיסה והחל בהנמכת המטוס. פעולה כזו, בגובה כזה, נעשית רק באופן מכוון. במשך דקות הירידה היתה דממה מוחלטת בתא הטייס. המוות היה מיידי".

כעת צפויים החוקרים לסרוק את עברו של לוביץ, כדי לקבל מושג בנוגע למצבו הנפשי לפני ההתרסקות. התובע רובין אמר כי לא היה כל סימן מקדים שטייס המשנה התכוון לבצע את המעשה והסבירות שמדובר בפעולת טרור - נמוכה. מנגד, ברשתות החברתיות נשמעו אתמול תהיות לא מעטות בנוגע לקשריו של לוביץ עם הדת, ובאופן ספציפי עם האיסלאם. 

בינתיים, צוותי תקשורת מציפים את העיר מונטבאור במערב גרמניה, שבה התגורר לוביץ עם הוריו. המשטרה פשטה על ביתו והחרימה מחשב ומסמכים. 

מכל מקום, דיווחים בתקשורת העולמית מראים שלוביץ נמשך לעולם התעופה מגיל צעיר: כנער מתבגר למד לטוס בדאון במועדון הדאייה LSC. ב־2008 התקבל ללופטהנזה ונרשם לבית הספר לטיסה של החברה בברמן. אחרי שש שנים הצטרף לחברה־הבת ג'רמנווינגס והחל לעבוד כטייס משנה. עד להתרסקות הקטלנית ביום שלישי, הספיק לרשום 630 שעות טיסה. "הוא היה כשיר לטוס במאת האחוזים, בלי שום תנאים ובלי מגבלות", אמר מנכ"ל לופטהנזה קסטרן ספור, "אנחנו בוחרים את הצוות שלנו בקפידה רבה".

אלא שאולי היה אפשר להבחין, בכל זאת, בנורה אדומה: לפי חלק מהדיווחים אתמול, ב־2009 הפסיק לוביץ את אימוניו למשך חצי שנה מפני שסבל מדיכאון ומתחושת שחיקה. ההחלטה הובילה אותו לעבוד כדייל לזמן קצר. עם זאת, המנכ"ל ספור אמר כי בהמשך הוחלט כי הוא יכול לשוב לטיסה, וכי עבר את כל המבחנים הגופניים והפסיכולוגיים הדרושים.

"לוביץ לא התבודד"

מכריו של טייס המשנה סיפרו אתמול על אדם שקט אך חביב. "העבודה שלו בג'רמנווינגס שימחה אותו והוא הצליח בה", אמר פיטר רויקר, מכר ותיק של לוביץ ממועדון הדאייה, "היו לו חברים רבים, הוא לא היה מתבודד. אין לי מילים. זה פשוט בלתי נתפס". 

בעקבות האסון, הודיעו אתמול כמה חברות תעופה כי מעתה והלאה, ידרשו שבתא הטייס יהיו שני אנשי צוות בכל רגע נתון. 

•   •   •

הכל בראש 

"טייסים אינם חסינים מהפרעות נפשיות"

מה עובר בראש של טייס, שאחראי לחיי מאות נוסעים, כשהוא מחליט להתאבד באוויר ולהביא למותם? דבר אחד בטוח: את מי שיושב בקוקפיט כדאי לברור היטב.  

"צריך לנתק את הקשר בין המטוס כאקדח לבין טייס שאיבד את שפיותו", אמר ל"ישראל היום" ערן רמות, לשעבר טייס באל על והיום ראש תחום מחקר תעופתי במכון פישר, "זה כלי. נתנו לטייס כלי שבעזרתו הוא ביצע נקמה. האירוע קטסטרופלי ועצוב, ולא שייך לתעופה אלא למיון אנשים. גם כל נהג באגד יכול להתאבד עם הנוסעים ולהידרדר לתהום". לפי רמות, "טייסים הם כאחד האדם, ואינם מחוסנים כך שלא יאבדו שפיות. יכול להיות שימציאו עכשיו מיון נוסף של טייסים בתחום הפסיכולוגי. זה לא יבטיח כלום - כי גם אהבה נכזבת יכולה לשנות את מצב רוחו של אדם.

"בטווח הקצר תהיה לזה השפעה. אנשים יפחדו יותר אבל ימשיכו לטוס". 

אילן גטניו 

רכש גרזן, ויצא לרצוח שוטרות מג"ב

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר