סערת דוח המבקר: ביקורת בלי פלילים

נתניהו: "מכבד את המלצות הדוח, חלקן יושמו" • המבקר: "התנהלות שלא עולה בקנה אחד עם מידתיות" • עם זאת התרשם המבקר: מצבו הפיזי של מעון רה"מ - ירוד • משרד המשפטים: "מכלול החומרים הנוגעים לדוח המבקר נבחנים כעת כמקובל בפרקליטות המדינה"

נתניהו // צילום: אלכס קומולויסקי // "מכבד את המלצות דוח המבקר". נתניהו

הפרקליטות, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, בודקת כמה נושאים הקשורים למעונות ראש הממשלה. חלק מהמסמכים הנבדקים על ידי אנשי הפרקליטות נמסרו לפני כשבועיים על ידי מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא.

צילום: משה בן שמחון

רק חלק מהמסמכים שהועברו לאנשי הפרקליטות הועברו על ידי מבקר המדינה. בין המסמכים הנוספים שהועברו לאנשי הפרקליטות הם מסמכים שמקורם הוא מני נפתלי, לשעבר אב הבית של מעון ראש הממשלה בירושלים. 

ממשרד המשפטים נמסר כי "מכלול החומרים הנוגעים לדוח המבקר, ואלה שלא נכללו בו, נבחנים כעת כמקובל בידי הדרגים המקצועיים בפרקליטות המדינה ולאחר בחינת החומרים הם יועברו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה".

דוח המבקר על בית הנשיא: חלוקת משרות אמון והיעדר פיקוח על ההתנהלות הכספית

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פרסם את הדוח בנושא הוצאות מעונות ראש הממשלה. בדוח נבדקו הוצאות מזון ואירוח רשמי, הזמנת ארוחות למעון הרשמי, הוצאות הניקיון ומימון היטל בשל צריכת מים עודפת במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה. כמו כן נבדקו הוצאות ביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית של ראש הממשלה ורעייתו, התקשרות לביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי ותשלום הוצאות ראש הממשלה על ידי עובדי המשרד. 

הדוח עוסק בהוצאות מעונות ראש הממשלה: המעון הרשמי של ראש ממשלה ברחוב בלפור בירושלים, המשמש מעון ייצוגי שבו מתארחים ראשי מדינות וכן מקום עבודה עבור ראש הממשלה ומקום מגורים לו ולבני משפחתו. וכן המעון הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, משמש גם הוא לצורכי עבודתו מדי פעם בפעם. המבקר קובע כי "יש חשיבות לכך שתחזוקת המעון הרשמי ותנאי העבודה והמחיה בו יהלמו את תפקידו ומעמדו של ראש הממשלה". עוד נכתב כי המצב הפיזי של המעון הרשמי מעלה ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי של ראש הממשלה. 

בדוח מציין המבקר כי הוא אמנם לא עוסק במצב הפיזי של המעון הרשמי של ראש הממשלה, אך מציין כי "במהלך עבודת הביקורת, ניתן היה להתרשם ממצבו הפיזי הירוד של המבנה (הכולל, בין השאר, רטיבות רבה וחדירת מי גשמים, כפי שנצפתה הלכה למעשה). בתנאיו הנוכחיים, ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי של ראש ממשלת ישראל. תכנונו של פרויקט הקמת מתחם חדש הכולל את משרד ראש הממשלה ואת מעונו הרשמי הסתיים, אך טרם התקבלה החלטה בעניין מימושו, ומכל מקום יידרשו יותר מחמש שנים  להשלמת הפרויקט". 

לדעת משרד מבקר המדינה, "לאור היותו של המבנה מעונו הייצוגי של ראש ממשלת ישראל ונוכח הצורך לאפשר לראש הממשלה תנאי עבודה הולמים, תנאי מגורים נאותים לו ולמשפחתו, וכן - בהתחשב בלוח הזמנים המתוכנן להשלמת הקמת המתחם החדש האמור - על משרד ראש הממשלה לדון ולהחליט מהי הדרך הראויה לטיפול במצב הפיזי הירוד של המעון הרשמי של ראש הממשלה".

"ההוצאות לא התנהלו ביעילות וחיסכון"

בדוח העוסק בהוצאות מעונות ראש הממשלה נבדקו היבטים שונים הנוגעים להוצאות שנעשו בשנים 2013-2009. מטבעה של הביקורת הדברים נבדקו לגופם, על פי כללי מינהל תקין ובהתייחס למצב הראוי ולנורמות-העל.

על פי הדוח, בשנת 2009, בה נתניהו שב לבית רה"מ, סכום ההוצאות על מזון עמד על 211,000 שקלים. בשנת 2011 הסכום עמד על 490,000 שקלים. בשנת 2012 ההוצאות עמדו על 458,000 שקלים ושנה אחר כך צנחו שוב בחצי: חלה ירידה ניכרת בהוצאות המזון והם הסתכמו ב-226,000 שקלים. 

בשנת 2010 הוזמנו למעון ארוחות בסך 71,851 שקלים שהם יותר מרבע מכלל הוצאות המזון בשנה זו וב-2011 הוזמנו ארוחות בסך 92,781 שקלים. המבקר מציין כי האוכל הוזמן מבחוץ, למרות שאחת מעובדות הניקיון במעון הרשמי שימשה גם כמבשלת. "התנהלות זו של משרד רה"מ אינה תקינה", קבע שפירא.

לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח ההפחתה הניכרת בהוצאות בשנת 2013, ניתן לקבוע שהוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי, במיוחד בשנים 2010 ו-2011 ובמידה פחותה גם בשנת 2012, לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות. 

מהתשובה של משרד ראש הממשלה למבקר המדינה עולה כי עובדת משק הבית בישלה ארוחות קלות לדיירי הבית, נוסף על מטלות הניקיון השוטפות שלה. אולם הדבר נעשה כחלק מעבודתה השוטפת במשק הבית, ולא היה בכך בשום דרך תחליף לבישולן של ארוחת מלאות, כפי שנעשה כשמועסקת מבשלת מקצועית במשרה מלאה. כמו כן צוין כי ממועד העסקתה של המבשלת באופן מלא אין מוזמנות ארוחות מספקים חיצוניים. בפגישה של צוות הביקורת עם מי שהיה אב הבית במרבית שנת 2013, הוא הסביר כי תקציב בית ראש הממשלה לרכישת מצרכים צומצם בשנת 2013 בשיעור ניכר, וכי יש הקפדה רבה על צמצום ברכישת המצרכים. לדבריו - בתקופה זו, התקציב היומי שהוא התבקש לעמוד בו לרכישת מצרכים לבית ראש הממשלה היה 550 שקלים.

חשב המשרד ציין בפני המבקר, כי ייתכן שהעלייה בהוצאות המזון נגרמה בין היתר מהסטת פעילות של ראש הממשלה ממשרדו למעונו הרשמי. 

החשב הסביר, כי יש שוני בפרוצדורת הזכאות לכלכלה במשרד ראש הממשלה. החשב הסביר: "כאשר ראש הממשלה שוהה במעונו הרשמי הוא זכאי לכלכלה ללא הגבלת סכום בגין רכישת מוצרי מזון הנרכשים במרכולים. לחלופין ניתן להזמין עבורו ארוחה ממסעדה בסכום של עד 213 שקלים לארוחה (במצב בו לא מועסקת במעון הרשמי מבשלת). לעומת זאת, כאשר שוהה ראש הממשלה במשרדו, מוגבלת ההוצאה כאמור לסכום של 1,330 ש"ח לחודש - כלומר לשווי של כ-60 שקלים לארוחה בכל יום עבודה. במידה והוא מזמין שתי ארוחות, הסכום מוגבל ל-30 שקלים. 

"הוצאות גבוהות על ניקיון"

ההוצאות החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות בשנים 2009-2013 הייתה 75,400 שקלים. לדעת משרד מבקר המדינה "הוצאה זו גבוהה מאוד". הוצאות הניקיון של המעון הפרטי בשנים 2010, 2011 ו-2012 היו  כ-8,200 שקלים לחודש בממוצע תלת-שנתי. זאת על אף שמר נתניהו ומשפחתו שוהים מרבית ימות השנה במעון הרשמי.  לדעת משרד מבקר המדינה, הוצאות אלה "מופרזות במידה ניכרת".

המבקר בדק גם את מימון היטל בשל צריכת מים עודפת במעון הפרטי. ראש הממשלה חויב בשנת 2009 בתשלום היטל בצורת בסך 1322 שקלים ובשנת 2010 ב-4,160 שקלים. בדיון בנושא באוגוסט 2012 ציין הסמנכ"ל למנהל כי "רה"מ מבקש במפורש שלא ישולם על ידי המשרד מרכיב מס הבצורת...". בדיון נוסף בנושא הוחלט, "לשלם את מס הבצורת על פי הנחיית ראש הממשלה..."בקיזוז החלק של המים למילוי הבריכה. לדעת משרד מבקר המדינה ראוי היה שרה"מ יישא לבדו במימון היטל הבצורת.

בנושא הוצאות ביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית של ראש הממשלה ורעייתו, כותב המבקר: מיוני 2009 מימן משרד ראש הממשלה את ההוצאות הללו משני מקורות נפרדים. תקציב הוצאות האיפור ועיצוב השיער של ראש הממשלה ומתקציב התפעול של המשרד ושל רעייתו מתקציב דמי הייצוג. "ההוצאה בפועל  בממוצע הייתה פי 2.5 וחצי בקירוב יותר מהסכום שנקבע בהחלטת ועדת הכספים", קובע המבקר.

המבקר בדק את ההתקשרות לביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי. בכדי לעקוף הנחיה בעניין, הוצג מצג מטעה שאפשר להתקשר עם חשמלאי מסוים. בתוך 3 חודשים נוצלו 70% מהסכום שהוקצב לביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי למשך שנה. יתר על כן, על פי החשבוניות, בשלושת החודשים האלה נקרא אותו חשמלאי כמעט בכל סופשבוע לרבות יום כיפור. לדעת משרד מבקר המדינה, "מאחר שקיבל הוראות ישירות מרעיית רה"מ וממזכירותיה, לא היה אפשר לבדוק את נחיצותן ואת דחיפותן של העבודות כדי לוודא האם אפשר לבצען בימי חול על ידי עובדי המשרד וכך לחסוך את ההוצאה האמורה".

עוד עולה מהדוח, כי עובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם הפרטי הוצאות אישיות של ראש הממשלה בלי לקבל על כך החזר מהקופה הקטנה תמורת הקבלות. ראש הממשלה התבקש להחזיר סכום של  6,124 שקלים. מהם 5,648 שקלים בגין חריגה על תשלום ארוחות במקום העבודה, סכום של 376 שקלים על מצרכים אשר נרכשו לביתו בקיסריה ורכישת מצרכים נוספים בסכום של 100 שקלים. הסכום הוחזר באמצעות קיזוזים מתקציביו. המבקר בדק את פירוט ההוצאות של ראש הממשלה על הזמנת ארוחות בעת ששהה במעון הפרטי בקיסריה, מתחילת כהונתו בשנת 2009 ועד ספטמבר 2013, ומצא כי דרישת ההחזר שם לא עלתה על סכום של 1,500 שקלים בחודש, ולרוב היו ההוצאות נמוכות בהרבה מסכום זה. 

המבקר מתייחס גם לנושא מחזור הבקבוקים וריהוט הגן. המבקר מזכיר כי רעיית ראש הממשלה העבירה לקופת המשרד המחאה בסך 4,000 שקלים. המבקר קובע כי "הגם שמדובר בדמי פיקדון שהיקפם מצומצם, אלה הם כספי ציבור בבחינת דין פרוטה כדין מאה". בבדיקה ראשונית של נושא רכישת רהיטי הגן נמצא, כי אכן נרכשו רהיטי גן תואמים שהועברו למעון הפרטי בקיסריה. לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים. 

ההמלצות של המבקר: לקבוע כללים ברורים

לדעת מבקר המדינה דרושים כללים ברורים של הפרדה בין סוגי ההוצאות של ראש הממשלה: ההוצאה הציבוריות וזו הפרטיות. המבקר ממליץ כי ראוי שוועדת הכספים של הכנסת בהתייעצות עם משרד ראש הממשלה יקבעו את הכללים בנושא ואת תקרת ההוצאה לכל הוצאה בכל שנה. 

המבקר כותב: "יש לקבוע את תקציב מעונות ראש הממשלה בהליך מסודר, בהתבסס על ניתוח צרכים ואומדן הוצאות ועל תחשיבים מסודרים, כפי שנעשה לראשונה לקראת קביעת התקציב לשנת 2013, ויש לגבש את התקציב בדיונים בהשתתפות כל הנוגעים בדבר".

עוד מוצע כי "וועדת הכספים תשקול את האפשרות להקצות תקציב נפרד, כולל ומוגבל בסכום למעונות פרטיים של ראשי ממשלה בישראל, אשר יושתת על ניתוח צרכים מפורט שתיעשה בו הבחנה ברורה בין הוצאות פרטיות לבין הוצאות ציבוריות, העולה בקנה אחד עם אמות מידה ציבוריות ראויות".

בדברים נלווים לדוח כותב המבקר כי "אמון הציבור במוסדות השלטון הנו אבן יסוד של כל משטר דמוקרטי. הוא מתבסס על הקפדתם של מוסדות השלטון על שמירת החוק, אולם לא פחות מכך - על התנהגות העולה בקנה אחד עם נורמות של יעילות וחיסכון וכן של מוסר וטוהר המידות, אף אם נורמות אלו אינן מוגדרות בדין, בכללים ובנהלים. שלוחי הציבור נדרשים אפוא להיות עמוד האש ההולך לפני המחנה, בבחינת "והייתם נְקִיִּם מה' ומישראל" (במדבר לב, כב)".

עוד מוסיף המבקר, כי הוא עדכן בזמנו בפרטים את היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. "לפי בקשתו הועבר אליו החומר ב-2.2.15. החומרים הועברו הואיל ועלה מהם חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות עד כדי חשש למעשה פלילי. כמו כן הועברו ליועץ המשפטי לממשלה חומרים הנוגעים לסוגיות נוספות שאף הן אינן נכללות בדוח, אשר מידע לגביהם התקבל במשרד המבקר לאחר גיבוש הטיוטה של דוח זה וכן חומרים הנוגעים לגורמים שאינם מבוקרים. כל זאת לטיפולו ככל שימצא לנכון", כתב המבקר.

הליכוד בתגובה: אין בסיס להשוואה - הציבור לא באמת יכול לשפוט

"ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את יתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי.

לצערנו, הקמפיין התקשורתי המתגלגל סביב דוח זה בשבועות האחרונים הוא ניסיון ברור להפיל את ראש הממשלה וממשלת הליכוד על ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת מהנושא החשוב באמת: מי יגן על מדינת ישראל מול האיומים הביטחוניים העצומים והלחצים הבינלאומיים - בנימין נתניהו או ציפי ובוז'י. עובדה: בדברים שכן נבדקו בדוח על ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים.

הפתיח שלפני הדוח, שאיננו חלק מהדוח, כולל זוטי דברים על מחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו.

בדוח המבקר אין השוואה למעון רשמי אחר כלשהו בישראל. מצב זה יוצר בעיה קשה של אמת מידה, כי הוצאות של מעון רשמי אינן דומות בשום אופן להוצאות בבית פרטי כלשהו. לדוגמה, הוצאות בית הנשיא גדולות עשרות מונים מאלו של מעון ראש הממשלה. לגבי בית הנשיא, אין פירוט בדוח המבקר על חלוקת התקציב, ואין ירידה לפרטים. על כן אין בסיס להשוואה המאפשר לציבור לשפוט מהן אמות המידה המקובלות.

חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי - עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר