לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה תביעה יצוגית בסך של כ-83.5 מיליון שקלים נגד ארקיע, ישראייר, אל על ורשות שדות התעופה בגין פגיעה מתמשכת בכ-167,000 בעלי מוגבלות שמיעה חמורה. התביעה הוגשה בטענה כי הגופים השונים אינם מפעילים מערכת עזר ללקויי שמיעה בטרמינלים בנתב"ג, באילת ובחיפה.
לטענת התובעים, באמצעות עורכי הדין ערן פלסר ושלומי אבני, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות בתחבורה ציבורית מחייבים את הנתבעות להפעיל מערכת עזר לשמיעה בעמדה אחת לפחות מכל סוג של שירות (קופה, מודיעין, או שירות תחבורה אחר). בטרמינלים אין מערכת עזר לשמיעה, או שאינה עובדת גם אחרי שמבקשים להפעילה אותה, ונציגי השירות מדברים "מעל ראשם" עם המלווים השומעים, או בתנועות ידיים והבעות פנים ופתקים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
התובעים דורשים להפעיל את מערכת העזר באופן רציף, כדי שלקויי השמיעה יוכלו לשמוע באופן עצמאי ומכובד, בלי "לבקש טובה" מנציגי השירות המתחלפים להפעיל אותה, כפי שנפסק בעבר לגבי מערכת כריזה לעוורים. מציאות זאת פוגעת בזכות לשוויון ונגישות וגורמת תחושות של אפליה, עלבון והשפלה.
סכום הפיצוי הגבוה מוגש בגין פגיעה באנשים בעלי מוגבלות שמיעה חמורה המתקשים מאוד לשמוע גם עם מכשיר שמיעה, מתוך כלל לקויי השמיעה המונים כ-16% מהאוכלוסיה.
תביעות דומות הוגשו נגד חברות תחבורה ציבורית
התביעה באה לאחר שבחודש ספטמבר האחרון הגישו לקויי שמיעה אחרים תביעות יצוגיות דומות, נגד רכבת ישראל ונגד חברות האוטובוסים אגד, דן ונתיב אקספרס. בתביעות נטען כי בתחנות רבות אין מערכת עזר לשמיעה או שנציגי השירות לא מפעילים אותה גם אחרי בקשה מפורשת.
עוד באתר: הוחלפו בלידתן - ופוצו במיליוניםתקדים: איפה יתקיים גמר המירוץ למיליון?ביקורת טלוויזיה: ה"שובר שורות" הבא?
התובעים בשלושת התיקים מיוצגים על ידי עורכי הדין שלומי אבני וערן פלסר ממשרד אבני פלסר עורכי דין, המתמחה בתביעות ייצוגיות בתחום השוויון לבעלי מוגבלויות.
לדברי עו"ד שלומי אבני, שבעצמו נעזר במכשירי שמיעה, הגשמת עקרון השוויון כרוכה בביצוע התאמות נגישות לבעלי מוגבלויות. המאבק לקבוע בחקיקה ובתקנות כיצד להנגיש מקומות ושירותים נמשך שנים ארוכות ומקומם לגלות שבמקומות רבים התאמות הנגישות אינן מבוצעות כדין.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו