המכשיר ששומר על חיילי השייטת

מד צעדים חדש, שנבדק על חיילי המסלול בשייטת 13, מסייע במניעת פגיעות אורתופדיות • קצין הרפואה של חיל הים: "כלי שיעזור לשמור על בריאות החיילים"

צילום: זיו קורן // לוחמי השייטת. מימין: מד הצעדים

הסוף לשברי המאמץ ביחידות המובחרות בצה"ל? חיילים במסלול ההכשרה בשייטת 13 קיבלו "שעון צעדים", שיעזור למפקדיהם להגן עליהם מפני שברי הליכה.

אחד האתגרים בהכשרת לוחמים ביחידות המיוחדות הוא איך לשמור על איזון בהכשרת החיילים ולהימנע מפגיעות ומשברי מאמץ. הפתרון שמצאו בשייטת הוא שימוש במדי צעדים. אחת לשבוע בודק רופא השייטת סרן ד' את נתוני כל החיילים, מאתר את אלו שנתוניהם חורגים מהממוצע ומזמן את המפקדים הישירים של אותם חיילים, את קצין הספורט ואת מפקד פלגת האימונים להדרכה כיצד להפחית את העומס מעל אותם חיילים.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בדיקת מדי הצעדים, שבוצעה במחזור שלפני האחרון של חיילי המסלול בשייטת, הראתה כי אפשר להפחית את הפגיעות באופן משמעותי. נמצא כי שיעור החיילים שסבלו משברי מאמץ ירד בחצי - מ־%16 לפני השימוש במד הצעדים ל־%8 אחריו. ממוצע ימי המנוחה לחייל (ימי ב') ירד מ־4.5 ימים ל־1.1. "המטרה שלנו היתה למנוע נשירה של מתאמנים במסלול בשל פגיעות אורתופדיות ולמנוע פגיעה בהכשרה של מתאמנים הנעדרים בשל פגיעות, כשהאינטרס העיקרי הוא כמובן שמירה על בריאות החיילים", הסביר סא"ל ד"ר שחר שפירא, קצין הרפואה של חיל הים. "מידת הפגיעה נעה ממתן הקלות בפעילות במקרה של דלקת לפגיעות משמעותיות שיכולות לעצור השתתפות במסלול, כמו שבר מאמץ שמצריך מנוחה ולעיתים נדירות אפילו ניתוח".

בצה"ל ציינו שקשה אמנם להגיע למסקנה גורפת ממחזור לוחמים אחד ומניסוי שנערך ללא קבוצת ביקורת. התוצאות עוררו עניין גם ביחידות מיוחדות נוספות. "התוצאות מבטיחות, וזהו כלי שהשימוש בו יכול לעזור לשמור על בריאות החיילים", סיכם ד"ר שפירא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר