לא משאירים אבק

החורף הוא העונה החמה של שואבי האבק: הנעליים מכניסות בוץ, השטיחים צוברים לכלוך והכלבים נוטים לנשירה מוגברת • בדקנו מה חשוב לדעת כדי לקנות מוצר טוב ואילו שואבים חדשים נמצאים בשוק

גם המוצרים הזולים יותר עושים עבודה טובה // צילום: GettyImages // גם המוצרים הזולים יותר עושים עבודה טובה

הטרנד של השנים האחרונות בניקיון הבית הוא שואבי האבק הרובוטיים, אותם מכשירים שנעים מקיר לקיר ומפינה לפינה ואוספים בקפדנות (כך מבטיחים לפחות) את האבק, בזמן שאתם יושבים על הספה וקוראים ספר. אבל ניקיון יסודי באמת, כזה שלא מסתכם ברצפה אלא עובר דרך הספות, השטיחים, הרהיטים ומגיע עד הווילונות, הוא עדיין נחלתם של שואבי האבק ה"גדולים". 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ההשוואה שערכנו במסגרת סקירה זו עוסקת בשואבים הנפוצים ביותר - מסוג צילינדר. מדובר במכשיר שוכב ו/או נגרר, הנחשב למבוקש מכולם בשל נוחות התפעול ויכולת התמרון שלו ברחבי הבית, אך בעיקר בזכות המשימות הרבות שהוא מבצע. שואבי הצילינדר מיועדים לניקיון שטיחים, וילונות, רצפות, רהיטים ובעצם כל מה שצובר אבק, ולכן מרבית הרוכשים מעדיפים אותם. בשל היותם ניידים וניתנים לגרירה ברחבי הבית, יש לשים לב בעת הקנייה לצורה ולמשקל של השואב. שואב כבד במיוחד עשוי להקשות עליכם את העבודה כאשר תרצו לעבור איתו מחדר לחדר, ואם הוא יהיה מסיבי מדי עלולה להיווצר בעיה בעת אחסונו, בעיקר בדירות שאינן גדולות.

שאלה של רעש ושל כוח

עוצמת היניקה: במרבית השואבים היא נמדדת WSP - Walt Suction Power. ככל שעוצמת היניקה גבוהה יותר כך גם כושר הניקוי של השואב איכותי יותר, ויש לזכור כי הפריטים שאותם אתם מנקים דורשים עוצמות שונות (בווילונות עוצמת השאיבה נמוכה, בניקוי שטיחים נדרשת עוצמה גבוהה). טווח ה־WSP נע בין 280 ל־500. הבעיה: יש שואבים שמודדים את עוצמת היניקה ב־aw והדבר מקשה על ההשוואה.

קיבולת: כמות הלכלוך שאותה מסוגל מיכל השואב להכיל נמדדת בליטרים, בעוד בממוצע מדובר בשניים עד ארבעה ליטרים. הביאו בחשבון שאם בכוונתכם להשתמש בשואב בתדירות גבוהה, חשוב שהמיכל לא יהיה קטן מדי.

רעש: עוצמת רעש סבירה היא 75 דציבלים, ובכל מקרה חשוב להקפיד שלא תעלה על 85 דציבלים. מאחר שקשה "לשמוע" מספרים, מומלץ לבקש מהסוכן להפעיל את השואב ולהתרשם מהרעש בעודכם בחנות.

איכות הסינון: שואב האבק פולט לחלל החדר אוויר בעת פעולתו, ולמסנן תפקיד חשוב ביותר כדי להפחית עד כמה שאפשר את כמות האבק הנפלטת. מומלץ לשאול את סוכן המכירות כמה מסננים מותקנים בשואב ואם הם בעלי תקנים בינלאומיים מסוג HEPA או S-CLASS, הנחשבים לאיכותיים ביותר. ככל שמספר ה־HEPA גבוה יותר - הסינון טוב יותר.

אביזרים נלווים: מרבית שואבי האבק הנגררים מגיעים עם שלושה אביזרים סטנדרטיים, המתחברים לצינור הגמיש - לניקוי שטיחים/רצפות, לניקוי ספות ולניקוי פינות ומסילות. רצוי להתעניין מה מלבדם תקבלו כאביזרים ייעודיים.

כדאי גם להתעניין בנוגע לאורך הכבל החשמלי של השואב, הספק המנוע, אורכו של הצינור הטלסקופי המתכוונן, זוויות העבודה האפשריות (לניקוי מתחת לספות ולארונות) ותנאי האחריות על המוצר.

הפרטים הקטנים

מלבד היותם נגררים, לכל שואבי האבק שבחנו במסגרת הכתבה כמה מאפיינים זהים נוספים: כולם בעלי מיכל איסוף (ללא צורך בהחלפת שקית), וכולם בעלי שיטת שאיבה ציקלונית (צנטריפוגלית). בשיטה זו האוויר המלוכלך נשאב לתוך גוף השואב ועובר במעין "סופה" (ומכאן השם ציקלון) אל מיכל האיסוף. מרבית הלכלוך הכבד נשמר במיכל, בעוד האוויר המאובק נפלט לאחר סינון. שיטת שאיבה זו מאפשרת עוצמת שאיבה חזקה יותר לאורך זמן.

המוצרים שעמדו למבחן על ידינו אותגרו על ידי משימת ניקוי בית המתמלא על בסיס יומיומי בשערות כלב, בלכלוך שמייצרים ילדים קטנים (מחתיכות במבה, דרך רסיסי פלסטלינה שהתייבשה ועד פתיתי נייר בפינות שונות של החדרים) ובאבק המצטבר מעצמו. השואבים נבחנו על שטיחים, רצפות וספות, וחשוב להדגיש כי כולם עמדו במשימות השאיבה הבסיסיות. ההבדלים באים לידי ביטוי בנוחות התפעול, בתוספות השונות שתקבלו בכל עיסקה וכמובן - במחיר. כצרכן כדאי כמובן לשקול אם תסתפקו במוצר הבסיסי במחיר נמוך יותר (אין זה אומר שלא תקבלו תוצאות טובות), או במוצר יקר יותר אשר יאפשר לכם מגוון רחב של פעולות, עם אביזרים ייעודיים הנכללים במחיר.

• EC-LS20 של Sharp: החברה המוכרת לכולנו ממוצרי אלקטרוניקה שונים משווקת לראשונה בישראל גם שואבי אבק. השואב של שארפ קומפקטי באופן יחסי. במהלך העבודה מרגישים היטב את עוצמת היניקה שלו (300WSP) ועל גוף השואב קיים וסת נוח המאפשר להגבירה ולהנמיכה בהתאם לפריטים בבית. השואב הוא בעל ראש שאיבה דו־כיווני וארבעה שלבי סינון עם מסנן HEPA, מעוצב באופן מודרני ומגיע בצבעים סגול ואדום.

• סמסונג - SC8830: השואבים של היום, כאמור, מתאפיינים בעוצמות יניקה חזקות, והדבר נכון גם לגבי הקטנים יותר שבהם. כך, למשל, המוצר של סמסונג מתאפיין בעוצמת יניקה של 400WSP, בטכנולוגיית ציקלון־כפול משופרת Super Twin Chamber ייחודית. בשיטה זו השאיבה מתבצעת בשלושה שלבים: דרך תא כפול להפרדת חלקיקי אבק, לאחר מכן תא כפול למעבר אוויר ולהפרדת האבק באופן אופטימלי ולבסוף תא אחרון למעבר אוויר החוצה דרך פילטר HEPA13. 

• פיליפס POWER PRO ACTIVE ECO: שואב בעל צריכת חשמל נמוכה ובעל דירוג אנרגטי נמוך B Class. על וסת עוצמת היניקה קיימים איורים המסייעים להתאים את עוצמת השאיבה לפריט הניקוי (רצפות, שטיחים, ספות), מה שהופך את העבודה ליעילה ביותר, ללא בזבוז מיותר של אנרגיה. עם השואב של פיליפס לא תקבלו אמנם אביזרים נלווים מעבר לאלו הסטנדרטיים, אולם המברשת הגדולה - המשמשת לשאיבת שטיחים ורצפות - מתקדמת ביחס לדומותיה במוצרים האחרים ויעילה מאוד. 

• הוריקן מורפי ריצ'רדס - 71083: שואב האבק של מורפי ריצ'רדס שייך מבחינת עוצמת היניקה לעילית של השואבים (480WSP). מה שתורם בין השאר לעוצמה הגבוהה הוא 22 ציקלונים הבנויים מ־22 מיכלים, בתוך אביזר השאיבה של ה"הוריקן". כדאי לשים לב לכך שעל אף העוצמה הגבוהה הוא שומר על רמה נמוכה יחסית של רעש (72 דציבלים). תא האיסוף שלו אפקטיבי מאוד ויעיל עם חלוקה לשני תאים ופילטר שאפשר לנקות ולפרק בקלות. 

• VAX, דגם C88-Z-P-I: חברת VAX הבריטית מתמחה בייצור של שואבי אבק בלבד והדגם החדש שלה, מלבד העיצוב המרהיב שלו, הוא בעל מנוע רב ציקלוני ויעיל במיוחד. הדגם החדש זכה לשם zen-pet ומאחורי השם יש גם קבלות - השואב מכיל שני מסננים חיצוניים (לפני ואחרי המנוע) ומסנן אנטי סקטוריאלי, המתאים לבתים שבהם מתעופפות להן שערות של כלבים או חתולים, והוא מבטיח שגם אם ילדיכם אלרגיים, הם לא יסבלו מהאוויר שנפלט לחלל החדר. 

• Roxx’x Pro Power של בוש: בראש ובראשונה יש לציין לגבי השואב של בוש את העובדה שמבין המוצרים שבחנו ושבהם אפשר למדוד את עוצמת היניקה ב־WSP, הוא מוביל עם 500 (השואבים של VAX ודייסון מיוצרים בבריטניה, ומדידת עוצמת היניקה שם נעשית ביחידות אחרות). לשואב של בוש יש כמה טכנולוגיות ייחודיות והוא מצויד למשל במנגנון בלעדי, אשר בו חיישן המודד את זרימת האוויר בצנרת השואב ומפעיל באופן אוטומטי מנגנון ניקוי עצמי, כך שעוצמת השאיבה האופטימלית נשמרת. כמו כן, בזכות הבידוד הכפול מרעשים, מתאפשרת הפעלה שקטה יחסית של המכשיר.

• DC52 DYSON: השואב של דייסון נחשב לאחד המובילים בשוק (יש המכנים אותו "הרולס רויס", ובצדק), ואם תיבהלו לרגע מהמחיר הגבוה שלו (ראו בטבלה המצורפת), כדאי שתשימו לב למגוון התוספות הנרחב שתקבלו במסגרת העיסקה. מדובר במוצר עילית מכל היבט, ויעיד על כך, בין השאר, מבנה מנגנון השאיבה שלו: 54 ציקלונים קטנים מרכיבים את מכלול היניקה של הדייסון קינטיק - ציקלונים קטנים המייצרים כוח צנטריפוגלי גדול יותר ולוכדים חלקיקים קטנים יותר. עם זאת, בגלל המספר הרב, הרי ככל שהם צמודים יותר כך גדלה גם הסבירות שהם ייסתמו, אולם מהנדסי דייסון מצאו לכך פתרון: הם ייצרו את הציקלונים הקטנים עם קצוות גמישים, אשר יכולים לנוע לפי זרימת האוויר, ולא נסתמים, אפילו לא מאבק מיקרוסקופי. ככלל, אין הרבה מקום לטעויות במוצר זה, ואם תסכימו להיפרד מסכום גבוה יחסית, מובטחת לכם תמורה מלאה. 

תמורה מצוינת למחיר

פיליפס, Power Pro Eco - FC8645/91

חזק ולא יקר

סמסונג - SC8830

מחיר: 890 ש'

יניקה: 400WSP

איכות הסינון: פילטר HEPA13 ניתן לשטיפה 

משקל: 5.7 ק"ג

קיבולת מיכל איסוף: 2 ליטר

עוצמת רעש: 76-52 דציבל

אחריות: שנה מלאה + שנתיים מוגבלות (לרוכשים מהמשווקים המורשים בלבד)

אביזרים נלווים: מברשת Silencio Force, לכל סוגי הרצפות והשטיחים. סט 3in1, מברשות לפינות, לווילונות ולספות

דו"ח עבודה: בעל עוצמה חזקה מאוד, שאב את הלכלוך העקשן מהשטיחים ומהספות

סטנדרטי וסביר

שארפ EC-LS20

מחיר: 599 ש'

יניקה: 300WSP 

איכות הסינון: 4 שלבי סינון עם מסנן HEPA - יש מסנן חיצוני

משקל: 5.7 ק"ג

קיבולת מיכל איסוף:

2 ליטר 

עוצמת רעש: 73 דציבל

אחריות: שנה אחת + שנתיים נוספות ב־29 ש' בתוך 30 יום מהרכישה

אביזרים נלווים: מברשות לניקוי רצפות/שטיחים, לניקוי ספות ולניקוי אבק

דו"ח עבודה: מוצר סטנדרטי, אולם מי שמחפש תוצאות סבירות במחיר נמוך - ימצא כאן את מבוקשו. החלפת מצבי הניקוי במברשת הראשית (בין שטיחים לרצפות) אינה נוחה

יתרונות רבים ואחריות מורחבת

מורפי ריצ'רדס - 71083

מחיר: 999 ש'

יניקה: 480WSP

איכות הסינון: מיכל אבק בעל מערכת סינון כפולה ובנוסף - פילטרים בעלי תקן HEPA13, מסננים בעלי ציפוי אנטי בקטריאלי למניעת חיידקים ונטרול ריחות רעים

משקל: 6.8 ק"ג

קיבולת מיכל איסוף: 3.6 ליטר

עוצמת רעש: 72 דציבל

אחריות: 5 שנים

אביזרים נלווים: אביזר הוריקן נוסף קטן עבור ריפודים, מזרנים וכו'

דו"ח עבודה: אפקטיבי וחזק כנגד שערות כלבים ולכלוך של שאריות בוץ יבש. תא האיסוף עם חלוקה לשני תאי איסוף ופילטר הניתן לנקות ולפרק בקלות. הכבל החשמלי ארוך מאוד ובעל מנגנון קיפול מהיר. שלל האביזרים קלים לתפעול, לאחזקה ולהחלפה מהירה. מדובר בשואב מעט כבד משקל אך זה החיסרון היחיד ומתגמד לעומת היתרונות

יעיל אבל יקר

VAX, C88-Z-P-I

מחיר: 2,190 ש' (1,590 ש' עד סוף דצמבר)

יניקה: 350AW

איכות הסינון: מערכת סינון HEPA12

משקל: 6.5 ק"ג

קיבולת מיכל איסוף: 2.6 ליטר

עוצמת רעש: 74 דציבל

אחריות: שנה + 5 שנות אחריות נוספות מוגבלות בהתאם לתעודת האחריות, שירות VIP בבית הלקוח

אביזרים נלווים: אביזר לאבק, לפינות ולריפוד, מברשת טורבו ידנית לספות ולמזרנים, מברשת אבק ייחודית, אביזר גמיש לפינות, מברשת לכל סוגי הרצפות, מברשת טורבו לשטיחים (לניקוי יסודי של שיער חיות מחמד) ומברשת לפרקט

דו"ח עבודה: עובד מצוין, נוח לתפעול, עוצמה גבוהה מאוד, אינו רועש מדי. קל יחסית לנשיאה וגם קל להרכבה/להחלפת חלקים. מעט גדול לאחסון

עוצמתי במיוחד

בוש Roxx’x Pro Power - BGS62531IL

מחיר: 1,890 ש'

יניקה: 500WSP

איכות הסינון: מסנן GORE CLEAN STREAM

משקל: 8.4 ק"ג

קיבולת מיכל איסוף: 3 ליטר

עוצמת רעש: 75 דציבל

אחריות: 3 שנים

אביזרים נלווים: מברשת פרקט רחבה (280 מ"מ) כפולה DuoSoft, מברשת דו־שימושית רחבה (280 מ"מ) PREMIUM, מברשת XXL לריפוד, בייחוד להסרת שיער בעלי חיים, אביזר פינות ומסילות ארוך במיוחד

דו"ח עבודה: עוצמת שאיבה גבוהה מאוד והדבר מורגש בעבודה מול לכלוך קשה. העיצוב וידית הנשיאה מקלים מאוד את העברתו ממקום למקום תוך כדי עבודה. כפתור ההפעלה והוויסות נוחים לתפעול. קל מאוד להרכיב ולתפעל את החלקים השונים. מיכל האיסוף מתפרק בנוחות רבה

שואב לכל מטרה

DC52 DYSON

מחיר: 4,490 ש' (לפני מבצעים והנחות - כרגע בטרייד אין 30% הנחה)

יניקה: 290Aw

איכות הסינון: מסנן אחרי המנוע אנטי בקטריאלי ברמת סינון HEPA13, מסנן ב־99.9% ללא צורך בתחזוקה או בהחלפה לכל חיי המכשיר 

משקל: 7.8 ק"ג 

קיבולת מיכל איסוף: 2 ליטר של אבק דחוס

עוצמת רעש: 84 דציבל

אחריות: 5 שנים אחריות מלאה בבית הלקוח

אביזרים נלווים: מברשות ממונעות חובטות, מברשת לשאיבת חול ובוץ, מברשת לפרקטים ולרצפות, אביזר פלקסי למקומות צרים, מברשת למדרגות, אביזר דו־שימושי לפינות ולמסילות או לניקוי כללי, ספריי להסרת כתמים 

דו"ח עבודה: מוצר מרשים, אינו רועש מדי ונוח לתפעול, לרבות פירוק והרכבת מיכל האיסוף. המחיר גבוה, אבל אם תחליטו לפתוח את הכיס תקבלו תמורה לכל שקל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר