מלכות הכיתה

בכל קטגוריה יש מכונית שהקהל הישראלי אוהב וקונה, שנה אחר שנה • בדקנו את נתוני המכירות של העשור האחרון, גילינו מהן המכוניות שהישראלים הכי אוהבים וניסינו להבין למה

סופרמיני

יונדאי i20

תחת ההגדרה המילונית ל"ממוצע" אפשר לשים תמונה של יונדאי i20. היא מכונית מהסוג שקשה לכעוס עליו, אבל שגם לא קל להתאהב בו. היונדאי i20 ממשיכה את דרכה של הגטס, שבזמנה גם הייתה להיט מכירות. ה־i20 עולה על הגטס בכל פרמטר אך היא אינה המכונית הטובה ביותר בקבוצה שלה. היא לא הכי נוחה ולא הכי זריזה. אז מה היא כן? היא מכונית קטנה ואמינה שמוצעת במחיר אטרקטיבי מאוד, ולמעשה לא נכשלת בשום פרמטר ומשימה. כך, למרות שיש מכוניות טובות ממנה בסגמנט, היא המכונית הנמכרת בקבוצתה שנה אחרי שנה. ה־i20 משתמשת בקלפים שהקהל המקומי מעריך עד מאוד: מוניטין אמינות טוב, אבזור ומחיר אטרקטיבי.

יתרונות: מוניטין אמינות

חסרונות: צריכת הדלק היתה יכולה להיות טובה יותר

סיכום: חבילה מאוזנת ואטרקטיבית

מיני

קיה פיקנטו

הקיה פיקנטו הביאה לקהל הישראלי תמהיל שקשה להתחרות בו. מכונית קטנה וזולה, עם אבזור והרגשה של "כמו גדולה". הפיקנטו נראית גדולה, מסוגננת ונאה מכל זווית, בהשוואה לכל מיני מתחרה, ולכך תורם עיצוב מודרני, מוקפד וזורם. תא הנוסעים מרגיש כאילו הוא שייך למכונית מסגמנט גדול יותר: בלי פח חשוף, עם עיצוב נאה ומודרני והכי חשוב - עם אבזור נדיב למדי. הפיקנטו בהחלט חוללה מהפכה בשוק המיני הישראלי, ובימים אלה ממש היא עומדת מול תחרות קשה מבית. יונדאי i10 מציעה כעת חבילה דומה למדי ואטרקטיבית באותה מידה. מעניין אם הפיקנטו תצליח לשמור על השליטה שלה בסגמנט הזה גם בשנים הבאות.

יתרונות: הרבה אוטו, קצת כסף

חסרונות: לא הכי נוחה

סיכום: קטנה פשוטה וטובה

מנהלים

מאזדה 6

אין זה סוד שמכירות המשפחתיות הגדולות, אלה שכונו פעם "מכוניות מנהלים", נופלות. זה החל באירופה וכעת מגיע התהליך לארץ. בשנים האחרונות איבדו המכוניות הגדולות האלה כ־30% מהמכירות אצלנו, לאחר שיותר ויותר לקוחות בוחרים ברכב פנאי או פרימיום קטן כחלופה אופנתית ומסוגננת יותר. ה־6 של מאזדה מובילה את הקטגוריה הזו בעשור האחרון ולמשך זמן ארוך יותר, אם זוכרים את ה־626 (שהעירה אז את הקטגוריה הזו בזכות מחיר אטרקטיבי ל"מכונית מנהלים"). מעבר למחיר, עושה רושם שה־6 נישאה על גל המוניטין וההצלחה של ה־3 בדרכה להפוך למכונית המנהלים המועדפת על המנכ"ל הארץ־ישראלי. הסיבות להצלחה דומות. היא נראית טוב, מהנה לנהיגה ומציעה אבזור רב ותמורה טובה לכסף. גם בשנים שבהן לא היתה המכונית הטובה בקבוצתה - לעיתים היו מכוניות שהרגישו נוחות ואיכותיות ממנה - נתוני המכירות הראו שהיא נותנת מענה מדויק לצרכים של המנהל המקומי.

יתרונות: מאזדה 3 גדולה

חסרונות: הדור הראשון והדור השני לא מעודנים מספיק

סיכום: חבילה טובה ומהנה לנהיגה

סאלון

מרצדס E קלאס

ברגע שפוסעים אל מחוץ לקטגוריות העממיות, עושה רושם שאנחנו, הישראלים, נושאים את עינינו אל סמל אחד. קשה להסביר את השליטה הכמעט מוחלטת שיש למרצדס בקטגוריות הפרימיום הקלאסיות. יש מכוניות מעולות בסגמנטים הללו מיצרניות דוגמת ב.מ.וו, יגואר ולקסוס, שמציעות לא פחות בדרך כלל ולפעמים יותר. אבל מי אמר שרכישת מכונית היא עניין שכלתני? ה־E קלאס היא מכונית מרשימה מאוד, אבל זה בוודאי לא יפתיע אף אחד. ה־E בכל דורותיה היא מרצדס כמו שמרצדס צריכה להיות - איכותית, מהוקצעת ומרשימה. העיצוב סולידי למדי, למעט הדור האחרון, שהוצג ב־2009 ומראה קצת יותר תעוזה. זו מכונית מרווחת מאוד, מאובזרת לעילא ונוחה מאוד הן לנהג והן לנוסעים. בדור האחרון מציגה מרצדס גם מערכות בטיחות אקטיביות רבות ופורצות דרך, אך אלו הן תוספות יקרות למדי, עלות שמתווספת למחיר גבוה למדי בלאו הכי.

יתרונות: גדולה ונוחה

חסרונות: יקרה

סיכום: סמל סטטוס קלאסי

פאר

מרצדס S קלאס

זה כמה עשורים שמכונית הדגל של מרצדס נחשבת למכונית הטובה ביותר בעולם. בכל דור ודור מציבה ה־S רף חדש של חדשנות ושל יוקרה. בסגמנט הזה המכוניות לא מגבילות את עצמן ליכולת גבוהה בתחום אחד. מכוניות הפאר מציגות את הקרם דה לה קרם של תעשיית הרכב. זו קטגוריה שבה כל יצרן מנסה להציג שיאים חדשים, ובתוך הקטגוריה הזו מרצדס זוכה להצלחה פעם אחר פעם. בארץ, כמו בשאר העולם, קל מאוד להעריך את היכולת המגוונת והאדירה שיש ל־S קלאס. צריך לנהוג באחת כזו כדי להבין עד כמה היא רחוקה ושונה ממכוניות פשוטות יותר, בסיסיות יותר. ה־S קלאס, מתוקף היותה תצוגת תכלית ליכולותיה של מרצדס, פותחת תמיד חלון לפני העתיד של עולם הרכב.

יתרונות: הכל 

חסרונות: הבנק

סיכום: כנראה המכונית הטובה בעולם

קומפקטי

ניסאן ג'וק

הג'וק הוא הניגוד המושלם לתדמית האפרורית מעט של ניסאן – הוא ייחודי ומאתגר בעיצובו ולא דומה לשום דבר אחר על הכביש. הוא הביא לשוק הישראלי מראה וניחוח לא מוכרים וכבש לעצמו נתח נכבד. הג'וק - "כאילו ג'יפ" עם לוק חייזרי במקצת – הפך ללהיט בן־לילה. יש לג'וק כמה מגרעות מורגשות: התיבה הרציפה, המרווח מאחור, תא המטען הקטן והנוחות הבינונית, אבל הוא מצליח להרגיש גדול מסך חלקיו. ואולי חשוב מזה, הוא הציע מחיר אטרקטיבי למדי כשנחת בישראל. וכנראה, למרות המגרעות, אוהבים אצלנו מראה ייחודי במחיר נגיש. כך שהג'וק מציע חבילה ייחודית כרכב עירוני אופנתי וייחודי – אבל הוא שם ערכים אלו לפני פרקטיקה או יכולת שטח. 

יתרונות: איך שזה נראה

חסרונות: לחיות עם זה 

סיכום: אביזר אופנה

פנאי בינוני

יונדאי IX35 / קיה ספורטאג'

הקטגוריה הזו צמחה יש מאין בעשור האחרון. היונדאי טוסון וניסאן קשקאי גרמו לישראלים לזנוח את המכונית המשפחתית/מנהלים הקלאסית לטובת מראה מסוקס יותר וניחוח הרפתקני. אופנת הפנאי כבשה את העולם וגם אותנו בסערה. אז מה אם רכבי הפנאי הגיוניים פחות לשימוש ממשפחתית בגודל דומה... נוכח המראה, שיקולים כגון צריכת דלק נשארים מאחור - כך מספרים נתוני המכירות. הספורטאג' וה־IX35 הם למעשה תאומים לא זהים. הם משתמשים באותה פלטפורמה מכאנית בעיצוב שונה, ולפי נתוני הרישוי, את שניהם עם ישראל אוהב. מאוד. כמו בקטגוריות אחרות, אלו שני כלים עם סך יכולות טוב, גם אם לא מזהיר, הנהנים מעיצוב מושך (כל אחד בדרכו שלו) וממוניטין אמינות טוב.

יתרונות: כאילו ג'יפ

חסרונות: רק כאילו

סיכום: הסתכל בקנקן

פנאי גדול

טויוטה לנד קרוזר

לשם "לנד קרוזר" משמעות מיתולוגית בתולדות רכבי השטח. טויוטה מייצרת את הסידרה במגוון רחב של תצורות מאז שנות ה־50, והשם "לנד קרוזר" נחשב ומוכר ברחבי תבל. וכמו בשאר העולם, גם אצלנו עשה לעצמו הענק היפני שם אצל יורדי השטח הוותיקים כחיית שטח חסונה ואמינה. הקטגוריה הזו של כלי פנאי אמיתיים - כאלו שיכולים לעמוד בשימוש שטח אמיתי - גוועת אט אט. מחפשי התדמית פנו לרכבי הפנאי הקטנים יותר, ויורדי שטח מסוקסים לא תמיד יכולים להרשות לעצמם את מחירו של לנד קרוזר חדש. אבל מבט אחד בנתוני המכירות מראה שעם המוניטין שיש לפנאי המגודל הזה קשה להתווכח, והוא שולט בקטגוריה הזו ביד רמה יותר מעשור.

יתרונות: יכולת שטח

חסרונות: יכולת כביש

סיכום: רכב שטח אמיתי

טנדר

איסוזו D-מקס

האיסוזו D-מקס הקודם הגיע אלינו ב־2003 ועבר מתיחת פנים ב־2006 ושדרוג מנוע ב־2007, בעוד במהלך כל התקופה היה הטנדר הנמכר בישראל. במשך התקופה הזו הוא שלט ב־50 אחוז משוק הטנדרים בישראל, ולעיתים אפילו יותר. ב־2011 בתערוכת בנגקוק הציגה איסוזו את ה־D-מקס החדש, שמשתמש בפלטפורמה מכאנית של שברולט. מבחוץ קיבל ה־D-מקס חזית חדשה וגם עדכון עיצובי לחלק האחורי. תא הנוסעים עבר רענון מקיף יותר ומציע איכות משופרת ואבזור רב יותר. עם מתיחת פנים או בלי, דגם חדש או ישן, זהו הטנדר הנמכר ביותר ובפער גדול בעשור האחרון. זהו טנדר עבודה טוב, עם יכולת שטח ותא נוסעים הקרוב לזה של רכב פנאי, שנהנה ממחיר טוב ומשם טוב בשוק הרכב הישראלי. נוסחה שמוכיחה את עצמה ומושכת את הלקוח הפרטי והמוסדי כאחד.

יתרונות: פועל ביום וג'נטלמן בלילה

חסרונות: רועש ולא תמיד נוח

סיכום: בדרך לעוד לקוח מרוצה

מיניוואן קומפקטי

מאזדה 5

מאזדה 5 הגיעה ארצה עם שישה מושבים בגודל מלא ותג מחיר מפתה, שהפכו אותה לנושאת הדגל של מיניוואנים קומפקטיים להמונים. אחרי שנחתה כאן ב־2005 כיהנה כמיניוואן הנמכר ביותר, בלי להתאמץ יותר מדי. מאז הספיקו המתחרים להדביק את הפער במחיר, אך מאזדה 5 עדיין מציעה תמורה טובה בזכות יתרונות פרקטיים. מובן שגם כאן משחק לטובת הדגם המוניטין הטוב שיש למאזדה בשוק שלנו. כמו ה־3 וה־6, גם המאזדה הזו נמכרה בכמויות ענק לציי רכב והפכה למחזה נפוץ מאוד על כבישי ארץ הקודש. לכבוד 2010 עברה מאזדה 5 מתיחת פנים, שלא חידשה הרבה, והיא עדיין נותנת תמורה טובה למי שצריך מיניוואן ויכול להסתפק בשישה מושבים.

יתרונות: מיניוואן של מאזדה.

חסרונות: רק שישה מושבים.

סיכום: לבוגרי 3 ו־6... 

טנדרון

סיטרואן ברלינגו / פיג'ו פרטנר

התאומים האלה חולשים על תחום הטנדרונים, ולא בכדי. כאשר הוצג הברלינגו ב־1996, הוא הכניס באופן פשוט ואפקטיבי תפיסה חדשה לתחום המסחריות הקלות – ושינה את כל השוק. במקום להרכיב ארגז מכוער על חציה האחורי של מכונית סופרמיני, הוא הראה שאפשר ליצור מכונית שלמה שתוכננה מראש ככזו. צריך רכב מיוחד כדי להביא רכב אירופי לעמדת שליטה בתחום כלשהו בשוק הרכב הישראלי. העובדה שצמד התאומים הצרפתי הזה נמכר במספרים גבוהים במשך זמן רב כל כך אומרת הרבה על היכולת שלהם ועל היעילות הגלומה בהם.

יתרונות: הגיוני ושימושי

חסרונות: הדור החדש יקר למדי

סיכום: אלטרנטיבה מעניינת למיניוואן קומפקטי

משפחתית

מאזדה 3 

15 שנה הובילה מאזדה את מכירות הרכב בארץ בזכות הנציגות שלה בסגמנט המשפחתי – תחילה הלאנטיס ובעשור האחרון מאזדה 3. אבל בשנתיים האחרונות הועם זוהר ה־3 ומכירות מאזדה נסוגו, ובסיבות אפשר למצוא את שערי המטבע וחבילה לא תחרותית. לארץ הגיעו מתחרות חדשות וטובות והן נגסו בנתח השוק של ה־3. הקהל הישראלי הראה שיש גבול לנאמנות שלו, ונתוני המכירות של המתחרות החלו צומחים. ה־3 החדשה, שהגיעה אלינו ב־2013, החזירה את מאזדה למגרש עם רשימת אבזור עשירה במיוחד, מידות שגדלו והופעה ייחודית. למרות כל האמור לעיל, מאזדה 3 עדיין מזוהה באופן אבסולוטי עם הסגמנט שבו היא מתחרה: אמרת מאזדה 3 - אמרת מכונית משפחתית ישראלית קלאסית.

יתרונות: מוניטין, אבזור

חסרונות: כבר לא לבד בצמרת

סיכום: המשפחתית הלאומית היא גם מכונית מהנה לנהיגה

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר