רגעים ספורים בלבד אחרי שהוכרזו הבחירות בישראל, כל אחד מאיתנו שנכנס לפייסבוק נתקל בעמוד מלאה בהערות וסטטוסים על פוליטיקה. מסתבר שלא רק הפוליטיקאים מתחילים לעסוק שוב בתעמולה, כמו בבחירות הקודמות, אלא גם אנחנו. מחקר שנערך בחוג לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון, בדק כיצד התנהגו החברים שלנו בתקופת הבחירות הקודמת ומה אפיין את הפוסטים הפוליטיים ששיתפו.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
את המחקר ביצעה סשה סטחוב במסגרת עבודת המאסטר, בהנחייתם של פרופ' צבי רייך מאוניברסיטת בן-גוריון וד"ר ערן פישר מהאוניברסיטה הפתוחה. החוקרת ביקשה מסטודנטים ישראלים מתנדבים, להוסיפה לפייסבוק שלהם וניתחה כ-700 פוסטים פוליטיים ששיתפו. במוקד המחקר עמדה השאלה - כיצד אנחנו מתנהגים בקבוצת החברים שלנו, אלו שאישרנו, אותם אנחנו מכירים ושדעתנו חשובה להם?
הצעירים כן מעורבים
מסתבר שמשתמשי פייסבוק פועלים באופן אקטיבי לסחוף אותנו להצביע כמוהם ובעזרת היכולות הטכנולוגיות של הרשת החברתית, מיומנותם לא נופלת מזו של מנהלי קמפיינים מקצועיים. הם משתמשים בטכניקות של רטוריקה הקלאסית והמודרנית, ומנסים לעורר בנו רגש עם הודעות שמפחידות או מצחיקות אותנו. הם פונים להיגיון שלנו באמצעות שלל מספרים ועובדות על המועמדים ומעשיהם, וכל זאת תוך שהם דואגים למצב עצמם כמוקדי ידע וברי סמכא בתחום.
הכתבה הכי נקראת היום באתר: לבה של המגישה נשבר בשידור חי
מהמחקר עולה כי בניגוד לתפיסה הרווחת, צעירים רבים בישראל אינם מנותקים מהעולם הדמוקרטי. גם אם אינם מגדירים את עצמם כמתעניינים בפוליטיקה, בדיקה מעמיקה של הפוסטים שלהם מצביעה על בקיאות רבה. בפייסבוק נוצרת שפה משלה, מתוחכמת יותר ממה שנוהגים לחשוב. הם מראים כי ישנם צעירים רבים, שעתיד המדינה חשוב להם ולכן מתעורר בהם הדחף להשפיע.
פעם סטיקר, היום סטטוס
"רואים כאן ניסיון להשפיע על הזירה הציבורית באופן שלא התאפשר בעבר", אומרת סטחוב, "פעם היינו מדביקים סטיקר על רכב או תולים שלט על המרפסת ומקווים שאחרים ישימו לב לדעתנו. בעזרת הרשתות החברתיות יש לכולנו את הכוח להשפיע באופן תדיר על אחרים, לשתף תוכן דינאמי ולתת לו נופך אישי".
"התופעה מצביעה על התנהגות שניכרת כאשר האידאולוגיה שלנו תלויה במה שאחרים יעשו. במקרה הנוכחי מדובר בבחירות, אבל אפשר לראות זאת גם באידאולוגיות אחרות כמו טבעונות, בה נתפס כי הפסקת תעשיית הבשר תלויה בכך שהביקוש אליו, מצד כולם, ירד". הסכנה היא, מוסיפה סטחוב, בכך שהגזמה עם אותו "טפטוף המסרים" עשויה לגרום לחברים לחסום אותנו ואם באמת רוצים לשנות, יש לעשות אותו בחוכמה.
אימפריה של חיפושים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו