אל תגידו שלא הייתם בסיטואציה הזאת. כולנו היינו ועוד נהיה בה. דרוש אינסטלטור כי נסתם הכיור; או טכנאי מכונות כביסה; או טכנאי מזגנים; או חשמלאי. צעד ראשון: פונים לחברים בפייסבוק ומקווים לטוב. צעד שני: מתפלים לאלילת המזל שהטלפון הראשון שנעשה יביא אלינו צדיק תורן. צעד שלישי הוא לקרוא את הטקסט הבא.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אתרי אינטרנט שונים זיהו את הפוטנציאל של לקוחות שזקוקים לאנשי מקצוע אמינים ומציעים פתרונות בנושא. לנוחם אוחנה, מנהל אתר מידרג, המדרג אנשי מקצוע לפי תחומים שונים, יש כמה רעיונות:
"לפני שהקמתי את האתר עבדתי כמדריך פסיכומטרי. בחברה הזו הלקוחות היו מדרגים את המדריכים וראיתי איך הדירוג עוזר לי להצטיין. חשבתי שדירוג מסוג זה יכול להתאים לאינסטלטורים, וזה אכן עובד נפלא. אנחנו מקבלים פידבקים שאנשי המקצוע מנסים בכל דרך לתת את השירות הטוב ביותר, חלק מהם מנסים לפתור את הבעיה בטלפון רק כדי שלא יירד הציון הממוצע שלהם".
נוחם ממליץ לפני הכל ש"הדרך הכי טובה לבחור בעל מקצוע היא להתקשר אליו ולבקש ממנו לבחור מפנקס הקבלות שלו שמות אקראיים, ולשאול אותם כדי לקבל המלצות אותנטיות. הבעיה היא שרוב האנשים לא באמת יעשו את זה, וגם אם כן, אי אפשר לדעת אם באמת מדובר בלקוחות של אותו איש מקצוע.
"השיטה שלנו עובדת לפי המלצות קונקרטיות. אנחנו אומרים לאנשי המקצוע שאנחנו רוצים לדבר עם לקוחות אמיתיים שלהם, ולצורך זה אנחנו מבקשים מהם צילום של 15-10 חשבוניות אקראיות שאנחנו בוחרים ואנחנו בודקים שהחשבוניות הן ברצף. מהרשימה הזו אנחנו מתקשרים לכמה אנשים, והעסק מתקבל לאתר שלנו רק אם חמישה אנשים אקראיים ממליצים ומעניקים לו ציון מעל 8.
"בשלב השני, לקוח שנכנס לאתר מידרג ומזמין את איש המקצוע צריך להירשם לאתר. הוא נכנס עם השם ועם מספר הטלפון שלו, ואנחנו בודקים את זה על ידי שליחת הודעת טקסט.
"אחרי חודש מתקשרים מהאתר ללקוח על מנת לבקש חוות דעת על איש המקצוע. המוקדן מקליד בשם הלקוח את חוות דעתו, כאשר הלקוח בהמשך יכול לשנות את דעתו באמצעות קישור שהוא מקבל.
"בתהליך הזה עשינו מאות אלפי שיחות ואספנו 192 אלף חוות דעת על 1,840 בעלי מקצוע בתחומים המבוקשים יותר דוגמת הובלות, תיקון תריסים, דודי שמש, מוסכים, שיפוצים, מעצבי פנים ואפילו בודקי קרינה סלולרית.
"אנחנו מדרגים מהשטח. לבקש ממוסכניק את החשבוניות האחרונות זו לכאורה בקשה חצופה אבל אנחנו לא בוחרים את הדרך הקלה, וזה מוכיח את עצמו. עסקים יודעים שהדרך להיות בראש הרשימה היא לקבל ציון 10, התחרות בין המקומות הראשונים גדולה מאוד, זו מלחמה ממש. למשל מוסך החזיר 1,600 שקלים ללקוח בגלל ציון שלילי.
"אחד מהסיפורים המרגשים שסיפר לנו אינסטלטור הוא שלקוח הזמין אותו בלי לראות אותו. הוא אמר לאינסטלטור שהוא יוצא לעבודה ושינעל את הדלת אחריו. הוא סמך עליו בגלל שיש לו 1,600 חוות דעת טובות. האינסטלטור אמר לי, 'כל הזמן אני מסתובב כאילו אני גנב בפוטנציה, ופתאום מאמינים בי בביטחון מוחלט'.
"חוות הדעת אצלנו הן גם ספציפיות. למשל בתחום המוסכים יש המלצות לפי יונדאי ומאזדה, במכונות כביסה אפשר למצוא המלצות לפי תיקון מכונות כביסה של בוש.
"לבעלי המקצוע יצא שם רע. אני אומר שרובם אנשים ישרים. הם בכל זאת באים לעבוד אבל הרבה פעמים הם לא מקצועיים. יכול להיות שמישהו שעבד כקבלן איטום בתפקיד זניח לא יודע את העבודה כשמדובר במשהו מורכב יותר. רוב התקלות נעשות עקב אי התאמה".
אתר מידרג מציע לצרכנים מסלול חינם המאפשר חמש בקשות מידע - בקשת מידע אחת היא קבלת פרטים של כמה בעלי מקצוע בענף מסוים ביום מסוים. לדוגמה: פרטים של כמה מוסכים שונים.
גם אתר zap דפי זהב מציע חוות דעת על אנשי מקצוע.
לדברי אודי סלנט, מנהל האתר, "אנחנו רוצים לעטוף גולש שמחפש בעל מקצוע לצורך שירות מסוים במידע משלים שיכול לחזק אותו בבחירה. אם לצרכן יש בעיה של אינסטלציה מסוימת, הוא רוצה לדעת שהוא מטפל באיתור נזילות.
"כמו כן, בכל תחום אנחנו מציינים את טווח המחירים של כל שירות. סימסנו ללקוחות שלנו ושאלנו אותם, כדי שהצרכנים יידעו באיזה סדר גודל מחירים מדובר. יש טווח מחירים כי המחיר משתנה בהתאם לזמינות ההגעה, למיקום בארץ וכו'. בנוסף, יש לנו מנגנון שמאפשר לכתוב חוות דעת. המטרה שלנו היא לשקף לגולש את איכות העסק על ידי חוות הדעת. אנחנו מזהים שיחות טלפון שהתבצעו לאותו בעל עסק, ואנחנו יוצרים עם הלקוחות קשר כמה ימים לאחר מכן.
"אנחנו עובדים עם חברת סקרים בלתי תלויה שמנהלת את השיח הזה ושואלים את הלקוח סידרת שאלות. אחרי שקיבלנו את חוות הדעת מהסוקר אנחנו מעבירים אותה לצוות הפנימי כדי לבדוק אם זו שיחה אותנטית או זיוף".
גם אתר b144 של בזק מציע מאגר מקיף של בעלי מקצוע.
האתר כולל מאות אלפי בתי עסק. באתר www.b144.co.il אפשר לראות המלצות וסרטונים, וכמו כן יש באתר גם טיפים ומדריכי קנייה במגוון רחב של תחומים.
אתר נוסף שמסנן בעלי מקצוע ומציע מחירון בקטגוריות שונות הוא אתר המקצוענים.
בחברת Get Taxi, שהמציאה את האפשרות להזמין מוניות באמצעות אפליקציה, יש שיטת דירוג המאפשרת לנוסעים לדרג את הנהגים על פי מדדי שירות ושביעות רצון בסוף כל נסיעה, מ־1 עד 5.
לעומת זאת, אפליקציית המוניות Uber מציעה גם לנהגים לדרג את הנוסעים. דירוג הנהגים והנוסעים מתבצע בסולם שבין 1 ל־5 כוכבים. החברה מבטיחה שכל נסיעה שדורגה בפחות מ־3 כוכבים נבדקת. אם דירוגו של הנהג לא ישתפר בתוך פרק זמן קצר, הוא לא יוכל להמשיך להשתמש באפליקציה. נוסע שדירוגו נמוך עלול למצוא את עצמו חסום משימוש באפליקציה.
הסיבות נתונות לשיקולם של הנהגים, והן יכולות להיות מאיחור משמעותי וחוצפה ועד נוסע שיכור ואלים.
בחברת אובר מסבירים: ״כאשר לקוח מדורג כמה פעמים בדירוג נמוך אנו מבררים עם הנהג את סיבת הדירוג, ובמקרה הצורך חוסמים לו את הגישה להפעלת האפליקציה״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו