מי אתה, בני תבין?

פרופיל של "איש הסוד": בקהילה העסקית תבין לא היה מוכר, אבל בבתי המשפט דווקא כן • הוא נידון לשמונה חודשי מאסר בפרשת החשבוניות הפיקטיביות בליכוד • בפרשה אחרת ריצה עונש בכלא חרמון, לצד אחיה של זקן, יורם קראשי

בני תבין. שורה של חקירות והרשעות // צילום ארכיון: יוסי זליגר // בני תבין. שורה של חקירות והרשעות

שמו של בנימין (בני) תבין, בעבר מפקד בסיירת מובחרת בצה"ל וחוקר פרטי בהכשרתו, שנחשב פעיל ליכוד ומקורב הן לאהוד אולמרט והן לשולה זקן, כמו גם לאריאל שרון - נקשר בעבר לא מעט למדורי הפלילים. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

כך למשל, רק לפני פחות משנתיים וחצי סיים תבין לרצות עונש מאסר, שנגזר עליו בשנת 2010, עת הורשע ונידון לשנתיים מאסר בגין תיווך לשוחד בפרשה שכונתה "מגדלי הזוהר", ושבה הורשע הקבלן דוד אפל.

תבין, בנו של ד"ר אלי תבין, איש ליכוד ותיק (ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין היה הסנדק של בני בלידה), שימש אז עוזרו של אפל. בצירוף מקרים מעניין, את העונש ריצה תבין בכלא חרמון, לצד שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון ולצד יורם קראשי, אחיה של זקן, שהורשע בפרשת רשות המסים. 

תבין לא היה דמות מוכרת לציבור הרחב וגם לא לקהילה העסקית בישראל. מעט מאוד ידוע על המקורות שמהם עשה את כספו, אך לפי הערכות, את עיקר הונו הוא עשה מעסקים ומפרויקטים של נדל"ן, בעיקר בלוד וברמלה. 

תבין נחקר לא אחת בפרשת הולילנד, אך שמר על זכות השתיקה. ב־1993 הורשע תבין בפרשה אחרת. הוא העביר חשבוניות בסך של כמיליון שקלים למפלגת הליכוד תמורת ביצוע עבודות אבטחה באמצעות חברה שבבעלותו במערכת הבחירות בשנת 1989 ולאחריה, כשבפועל לא ביצע שום עבודה עבור המפלגה. על כך נידון לשמונה חודשי מאסר. 

בתחילת 2003 נחקר עם פעיל מרכזי נוסף בליכוד, שלומי עוז, ועם בני רביזדה, במה שכונתה אז "פרשיית הונאת הבנק הלאומי", שבמסגרתה נמשכו מיליונים מהבנק. 

בפרשה זו, שהחלה כמה שנים קודם, נבדק חשד כי עבריין בכיר הפקיד כמה צ'קים של בנק המזרחי בסכום כולל של 4.5 מיליון שקלים בחשבונו בבנק לאומי. 

באותו זמן היתה שביתה בבנק המזרחי. העבריין משך את הכסף שהפקיד באופן מיידי ורק לאחר שהסתיימה השביתה, התברר בבנק לאומי כי אין לצ'קים כיסוי. 

על פי החשד, הכסף הועבר לתבין על ידי עוז ורביזדה. 

נוסף על כך, הוגש נגדו כתב אישום בגין גניבת המחאות ממשרדו של אפל, שעליהן רשם סך של 1.4 מיליון שקלים, ואשר תמורתן קיבל הלוואה בשוק האפור כדי לכסות את חובותיו. לצ'קים, כמובן, לא היה כיסוי לאחר שהתגלו כגנובים. כן גנב באותה שיטה יותר מחצי מיליון שקלים מגרושתו. תבין נידון למאסר על תנאי.

ב־2009 נחקר בחשד לעבירות הלבנת הון ולמעורבות בארגון פשיעה שעסק, בין השאר, בהלבנת כספים מסחר בסמים, בעיקר באמצעות בעלי בסטות ישראלים ביפן. תבין הכחיש מעורבות כלשהי בפרשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר