כורסת דנים, ביתילי, 2,090 שקלים

מלבישים את הבית

כשהספה הופכת לדוגמנית: תעשיית האופנה הבינלאומית כבר מזמן לא מלבישה רק אנשים • מעצבי על דוגמת ראלף לורן וארמני לקחו על עצמם את המשימה להפוך את הבית שלכם לטרנדי ככל האפשר

מרטין מרג'יאלה, ראלף לורן, מיסוני, ארמני, איב סאן לורן וסוניה ריקל הם רק חלק קטן מהשמות הגדולים ביותר של תעשיית האופנה הבינלאומית, שהחליטו לגלוש לתחום עיצוב נוסף מעבר לאופנה ולהלביש לא רק דוגמניות על מסלולים אלא גם את חללי בית המגורים הממוצע. מונחים כגון "עיצוב אופנה", "פרינטים", "קולור בלוקס", תיפורים ואקססוריז אינם רק מנת חלקה של תעשיית האופנה, אלא גם מונחים שגורים בעולם ה"הום סטיילינג" - מושג חדש יחסית בארץ אך ותיק מאוד בעולם, שמשמעותו פשוטה: הלבשה וסטיילינג לבית.

"עולם האופנה ללא ספק גולש אל תוך עולם עיצוב הבית ויש קשר הדוק בין השניים", אומרת חני לוינסון, מעצבת אופנה וקניינית שעשתה הסבה לעיצוב פנים, "מעצבי אופנה מהשורה הראשונה טומנים ידם גם במחוזות עיצוב הקשורים לעיצוב הבית - מחללים שלמים דרך טפטים ועד עיצוב סכו"ם וכלי בית". 

איזו הקבלה מתקיימת בין עולם עיצוב האופנה לעולם עיצוב הבית?

"זה בא לידי ביטוי בעיקר בתרגומים של טרנדים מעולם האופנה. למשל, בשנתיים האחרונות מצאתי את עצמי מוסיפה הרבה קריסטלים לעיצוב הבית שלי, אם בכריות, בווילונות ובשאר פריטים משום שנצנצים, פאייטים ואבני סברובסקי היו טרנד מאוד חזק באופנה בעונות הקודמות. איקאה הוציאו לא מזמן ליין של כורסאות משובצות. למה? כי משובץ הוא אחד הטרנדים האופנתיים החזקים לאחרונה. היום המראה החזק הוא מראה הבוהו שיק לבית, הרבה בדים אתניים, רקמות, תחרות, וזה הרי בדיוק מה שהולך בשוק האופנה".

האם המשותף לשני העולמות מגולם רק בטרנדים?

"לא רק. גם עניין המיתוג מאוד חזק כאן. למשל, ההקבלה מתקיימת גם בחתימת ידם המאוד מיוחדת של המעצבים עצמם, בעיקר מעצבי על, אבל גם מעצבים מקומיים שמתעסקים באופנת הבית, למשל גדעון אוברזון. הרי אם תראי בגד ים של אוברזון תדעי שזה שלו, אז כך גם אם תראי כרית בעיצובו".

מעניין שלוינסון מזכירה את העניין הזה, משום שאוברזון זה עתה סיים להשיק את קולקציית "קאזה אוברזון" ואת קולקציית "GO", קולקציות הום סטיילינג המשווקות בלעדית במשביר לצרכן. הקולקציות מורכבות מדגמי מצעים ומגבות מבדים שונים ובתמחורים משתנים ושואבות את השראתן מעולמה הטלוויזיוני העשיר של סידרת הטלוויזיה "מד מן". ההשראה שאוברזון שאב מהסידרה באה לידי ביטוי בעיקר בהדפסים, בבדים ובטקסטורות של המוצרים המתכתבים עם האופנה של שנות ה־50 וה־60, וכן עם הפן האופנתי המינימליסטי שהכתיב את התקופה, שאופיינה בצבעי אפור־שחור־לבן עם זריקות צבע דומיננטיות כגון טורקיז או כתום. 

"רציתי להיות נאמן עד הסוף למקורות ההשראה שלי, כפי שאני נאמן להן כשאני מעצב בגדים", מסביר אוברזון, "ההשראה של הסיקסטיז התאימה לי בול כי היא מתכתבת עם האהבה הראשונה שלי שהיא אדריכלות. גם פה יש אותם משטחי צבע, שנראים מעט נוקשים, הרבה מאפיינים אורבניים, מעט גבריים ופונקציונליים, אבל גם מאוד צבעוניים וזורמים".

אוברזון טוען כי עיצוב הוא שפה שמובנת על ידי כל העוסקים בעיצוב, אם בעיצוב אופנה, מוצר, טקסטיל וכו'. "אני מלביש - אז פעם אני מלביש בבגדים ופעם במצעים או בכלי בית. מבחינתי אין הבדל. העיצוב היום הוא עיצוב טוטלי. אני מעצב כדי שאנשים ירצו לגשת ולגעת - אם זה בבגדים או במגבות. כשאני מעצב אופנה אני מנסה להבין את הצורך של האישה להיראות טוב ואת הפונקציונליות של הבגד, וזה מה שאני מנסה לעשות גם בנישת האופנה לבית. ההבדל מבחינתי הוא מינורי. הוא טמון אולי בשיטת הייצור ובמוצר הסופי שיוצא תחת ידי - אז אם זה לא בגד זו מגבת. אבל תהליך העיצוב וקבלת ההשראות שלי הוא זהה".

כמה משקל אתה נותן לטרנדים מעולם האופנה בשיקוליך כמעצב אופנת הבית?

"אני לא מאמין בטרנדים. העולם עובד בקצב כזה שטרנד שנכנס עכשיו מתיישן בתוך רגע, כי מייד אחריו מגיע טרנד אחר. טרנד מבחינתי הוא מסה של מוצר מסוים שנמכרה טוב יותר מאחרים". 

אבל יש כאלה ששמים משקל רב על תרגום של טרנדים מעולם האופנה לעולם ההום סטיילינג, ומבחינתם טרנדים אלה הם הגושפנקה לכך שאין הבדל תהומי בין שני העולמות. ברשת ביתילי, למשל, מציעים עתה ליין מוצרים העשוי על טהרת עולם הדנים או בהשראתו - אגרטלי חרס הנראים כמו עטופים בג'ינס, כוס מעוטרת בהדפס ג'ינס ואף כורסת טלוויזיה נוחה שנראית כמו מכנסי הג'ינס הנוחים ביותר בעולם שמתבקש לא ללבוש אותם - אלא להתיישב ולשקוע בתוכם. אדפטציה זו של אחד הטרנדים החזקים ביותר בעולם האופנה בשנים האחרונות נעשתה בידיעה מלאה שזהו השלב הבא בעולם עיצוב המוצר. "אנו עובדים עם תחזיות הטרנדים של חמש ושש השנים הבאות", מגלה מיכל איתני פאר, סמנכ"לית הסחר של רשת ביתילי, "זה מתחיל אצל מעצבי האופנה הגדולים ולאחר תקופה מסוימת זולג לאופנת הבית, בהתחלה דרך אקססוריז לבית ואז בכלים, ברהיטים ובמערכות ישיבה. בעבר נושא עיצוב הבית אופיין כשמרני - אנשים רכשו דברים קלאסיים יותר, על זמניים, אבל עכשיו דברים השתנו. קצב החיים שלנו מהיר יותר, ההשפעות מבחוץ חזקות יותר, אנשים נוסעים יותר לחו"ל ועל כן יותר פתוחים למידע, כך שגם הטעמים נפתחו ואנשים מעזים יותר".

יש טרנדים שלא עובדים טוב בעולם עיצוב הבית?

"בוודאי. זה ניכר בעיקר בצבעים שלא מתיישבים טוב עם הטעם של הלקוח הישראלי. למשל, טרנד הסגול לילך והסגול בכלל, שהיה מאוד חזק בעולם האופנה, לא ממש התקבל בתחום הלבשת הבית, אולי משום שלילך נתפס כצבע נשי יותר, וחלל הבית נתפס כמקום יותר יוניסקס. גם הצהוב הלימוני החזק, שאפיין המון קולקציות־על של ביגוד, לא ממש הצליח להשתלב בצורה מוצלחת בעולם העיצוב".

ואולם, לפי פאר, הצרכן הישראלי דווקא לא עד כדי כך שמרני. "האירופאים בעיניי הם קהל הרבה יותר שמרני. לא באופנה, שם הם הרבה יותר פתוחים ומעזים מאיתנו, אבל כן בתחום עיצוב הבית. אנחנו יותר דומים לאמריקנים מהבחינה הזו, בכך שגם הם וגם אנחנו מאוד תזזיתיים ומחפשים שינויים. אם הצרכן הישראלי לא יקנה מערכת ישיבה שלמה בצבע צהוב לימוני או סגול לילך, אז הוא יקנה אקססוריז בגוון הזה כי חשוב לו להיות טרנדי ומעודכן".

ומה לגבי הג'ינס? 

"הג'ינס היה כבר באופנה לפני כמה שנים, גם במסגרת עיצוב האופנה וגם במסגרת עיצוב הבית, והוא חזר גם בעונות האחרונות כחלק מטרנד המראה הטבעי, החזרה לשורשים. בכלל הצבעים הכחולים אהובים מאוד על הישראלים. הם גם טרנדיים וגם מזכירים לנו כנראה את המנטליות הים־תיכונית שלנו". 

טרנד הדנים לא פוסח גם על הלבשת הרצפה, וברשת שטיחי כרמל, למשל, משווקים שטיח שלם מבדים שונים (זיפי או שאגי), העשוי מבד המדמה טלאים של ג'ינס. "כל הרעיון בא מטרנד מכנסי ג'ינס שעברו תהליך של שטיפות וכיבוס עד להיווצרות של מראה מאוד משופשף ומהוה", אומר רותם גוזלי, סמנכ"ל שיווק בכרמל שטיחים ופרקט, "השטיחים המדמים ג'ינס הוצאו בכל יום במשך חצי שנה לשמש וקיבלו מראה מאוד אותנטי ומאוד ג'ינסי".

אם כן, גם עולם השטיחים מושפע מעולם האופנה. "שמתי לב שאנשים עם העדפות אופנתיות ברורות, למשל כאלה שאוהבים להתלבש מינימליסטי או בגוון כהה דומיננטי או אנשים שמתלבשים מאוד צבעוני, יעדיפו שטיחים שמדמים את הטעם שלהם בבגדים. יש השפעות חזקות מעולם האופנה, למשל, הדפסים. לא מזמן הייתי בתצוגת אופנה בניו יורק וראיתי בחורה שלבשה אאוטפיט בדוגמה גיאומטרית זהה לחלוטין לפרינט שבו השתמשנו באחד השטיחים שלנו לא מזמן", מסביר גוזלי. 

דוגמה נוספת לאופן שבו חתימת ידם של מעצבי על משתלבת בצורה הרמונית בתחום אופנת הבית היא ליין כורסאות הטלוויזיה של אמריקן קומפורט, המרופדות בבדים שעיצבו באופן אישי אנשים כגון ראלף לורן, מיסוני, סוניה ריקל ואטרו, שיודעים דבר או שניים על עיצוב אופנה ועל עיצוב בכלל. "מדובר בכורסה מאוד טכנולוגית ומאוד נוחה שרצינו להפוך למעוצבת", מסביר דודי רויז, מעצב הבית של המותג, "המטרה היתה 'להקפיץ' את הכורסאות האלה כדי שישתדרגו גם ברמה הוויזואלית, והבחירה בשימוש בבדים שעוצבו על ידי מעצבי אופנת קוטור היתה די מתבקשת".

השראות מעולם האופנה התרחבו לכל תחומי עיצוב הבית, גם לתחום שנמצא בחיתוליו בתודעה של הצרכן הישראלי, אבל בעולם נחשב לאחד התחומים החזקים ביותר שקיימים בשוק העולמי - הטפטים. עברו ימיהם של הטפטים המתקלפים בבית סבתא, שחיפו על כתמי רטיבות ועל קירות מתקלפים. עכשיו הטפטים מעוצבים על ידי מעצבי על כגון מרג'יאלה והרלד גלוקלר, הם מדמים תלת־מימד, משובצים בהם תכשיטים והם כל כך מרהיבים ביופיים, שפשוט מתחשק לתלוש אותם מהקיר וללבוש אותם. הטפטים של שני מעצבי העל הללו משווקים בבית גולדשטיין גלרי טפט, שכשמם כן הם - גלריה של טפטים. "בעקבות האבולוציה הבלתי פוסקת של עולם האופנה, נוצר רצון עז בקרב חברות ייצור הטפטים להכניס השראות חדשות לתחום ולרענן אותו", מסבירה הבעלים של הגלרי, שרית קרייתי גולדשטיין, "כך יצא שהחברות הגדולות פנו למעצבי אופנת על והציעו להם לקחת חלק בעיצוב הדוגמאות של הטפטים.

"החלוצים הראשונים שהרימו את הכפפה היו מעצב הטקסטיל אולף מוריץ והמעצב הרב תחומי קארים ראשיד, ולאחר מכן התפתח דו־שיח פורה עם מעצבי אופנת על כגון מרטין מרג'יאלה. הקפיצה הבאמת גדולה קרתה כאשר פנו להרולד גלוקלר, מעצב אופנה גרמני סופר אקסצנטרי שהכניס את הרוח המעט מטורפת שלו לעולם עיצוב הטפטים והעלה את הרף. העיצובים שלו מאוד מתוחכמים, נועזים ומוחצנים ומשלבים הדפסי תלת־מימד ואקססוריז ברמת איכות וגימור יוצאת דופן".

אז מבחינתך נקודת ההשקה של עולם האופנה ועולם עיצוב הטפטים היא שם המעצב?

"ממש לא. למשל, אחד הטרנדים הגדולים בעולם האופנה היום הוא נושא התכשוט והאקססוריז. הטפטים שלנו משלבים בתוכם כפתורים, נצנצים ושאר אביזרים שמוסיפים לטפט נופך תלת־מימדי. דוגמה נוספת היא טרנד הגלביות, הרקמות ובכלל הטרנד האתני שנכנס מאוד חזק לעולם הטפטים. יש לנו טפטים שמשלבים רקמות, תחרות ובדים שלקוחים היישר מעולם הבוהו־שיק, אפילו טריקו".

יש ביקוש לטפטים ברמה יוקרתית שכזו מצד צרכנים ישראלים?

"תחום הטפטים בארץ מאוד בתולי, אבל זה עוד יקרה ככל שהשפעות מבחוץ נכנסות לכאן. באירופה, למשל, כל בית מלון, מסעדה, גלריה או בית אופנה שמכבד את עצמו מחפה את הקירות שלו בטפטים מדהימים. מעצבי האופנה מתים להיכנס לתחום הזה, ובסופו של דבר מי שנהנה מהמצב הזה הוא הלקוח". 

צילומים: שי אפגין, לוק רינסן, גולדשטיין סטודיו, ג'ורג' טיילור, יוסי פונס, ישראל כהן ואפרת אשל טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו