קבלו טיפ

עשרות אלפי ישראלים ייצאו בחגים לחו"ל ויעסיקו את עצמם בשאלה המטרידה: כמה להשאיר טיפ? • מי ייעלב אם תציעו לו תשר? מי יכעס אם תשאירו פחות מ־20%? ולמי אפשר להביא בקבוק אלכוהול קטן במקום? • מדריך

GettyImages (אילוסטרציה) //

אז כמה משאירים? // GettyImages (אילוסטרציה)

אחרי טיסה ארוכה הגעתם למלון. לאחר שלב הרישום הגיע הזמן לעלות לחדר. הבל בוי אוסף את המזוודות, סוחב אותן, מניח אותן בעדינות בפתח החדר שלכם וממתין. ברור לכם שצריך לתת לו משהו, אבל כמה טיפ נותנים על שתי מזוודות? אתם לא רוצים לתת יותר מדי אך גם לא להיות בלתי מנומסים. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לכל מדינה נורמות מקובלות, ועדיף לדעת מראש כמה תשר נותנים לבל בוי, לנהג המונית או למלצר במסעדה כדי למנוע מצבים לא נעימים אחר כך. עונת התיירות בתקופת החגים היא הזדמנות נהדרת לפצח את התשובה לשאלה שרבים נתקלים בה בחו"ל - כמה תשר צריך להשאיר לנותני שירות ולמי צריך לתת?

לדברי אייל אזולאי, מנכ"ל ממסי תיירות, "למרות התדמית שיצאה לישראלים, הלקוחות שמגיעים אלינו מרגישים תחושת שליחות להותיר רושם חיובי בעולם. הם דואגים להכיר את התרבות של המקום, ובין השאר זה כולל מידע כמה טיפ צריך להשאיר לכל נותן שירות. יש חוסר בהירות בנושא הזה, מה גם שהתשר המקובל משתנה ממדינה למדינה. יש מדינות שנהוג לתת בהן טיפ, ויש מדינות שאם תשאירו בהן תשר, זו תיחשב פגיעה של ממש בנותן השירות". 

אם רכשתם מדריך כתוב, תוכלו בוודאי למצוא בסעיף "כסף" מידע על הנוהג במדינה שאתם טסים אליה. ואם לא - בואו נעשה קצת סדר.

ארה"ב וקנדה

ארה״ב וקנדה דומות מאוד לישראל בתרבות הטיפים שמקבלים בעלי מקצוע. במסעדות ובברים מקובל להשאיר תשר שנע בין 10% ל־15% מהחשבון, ובקנדה אפילו 20%. לנהג המונית עליכם להשאיר טיפ של לפחות 15% מסכום הנסיעה בארה״ב ושל 20% בקנדה. לחדרנים, לשמרטפים או למנקים מקובל לתת כמה דולרים בודדים, ולבל בוי נהוג להשאיר 2-1 דולרים למזוודה. למדריך הטיולים של קבוצה מאורגנת נהוג להשאיר טיפ של 15% בארה"ב ושל 20% בקנדה.

חשוב לדעת כי במקרים רבים במסעדות, בבתי מלון ובשירות חדרים הטיפ מחושב בחשבון. במקרים כאלה אין ציפייה מצד נותני השירות לתשר, וזה מסיר את חוסר הוודאות.ואם הגעתם ללאס וגאס - בקזינו נהוג לתת טיפ לדילר אחרי שמרוויחים יפה.

כמו בישראל, התשר לנותני השירות אינו קשור לאיכות השירות שקיבלתם ומקובל להשאיר טיפ (אפילו מינימלי) גם אם לא הייתם מרוצים מהשירות.

אירופה

לדברי איתמר ברק, מנהל תוכן באתר "למטייל", מדיניות הטיפים ביבשת אינה אחידה. "במדינות מבוססות יותר באירופה דוגמת נורבגיה ושבדיה, תרבות הטיפים כמעט לא קיימת. אפשר לעגל את החשבון כלפי מעלה במסעדה או במונית לקרונה הבאה, אבל לא צריך יותר מזה. במדינות אלה מלצרות היא מקצוע ולא עבודה זמנית כמו בארץ. הם מקבלים שכר יפה", אומר ברק.

בצרפת ובגרמניה המלצרות נחשבת למקצוע לאורך זמן, אבל שם הלקוח יכול לתת תשר אם הוא נהנה במיוחד מהשירות.

באיטליה צריך לשים לב שבדרך כלל מוסיפים לחשבון קופרטו - כלומר, כיסוי על הלחם ועל המפה שמניחים על השולחן. האיטלקים לא נוהגים להשאיר דמי שירות, אבל אם ממש רוצים אפשר להשאיר 10%. באיטליה נהוג לעמוד ליד הבר, לשתות אספרסו וללכת, ואפשר להשאיר לברמן מטבע של יורו.

במדינות אירופה המבוססות - אם דמי השירות כלולים בחשבון, אפשר להשאיר תשר של כ־10% אם השירות היה באמת טוב, אבל אפשר גם לעגל כלפי מעלה ליורו הבא. במסעדות כפריות, שבעל המסעדה מגיש בהן את האוכל, אין צורך לתת טיפ. זה לא נהוג כי זה המקום שלו. 

לבל בוי שמעמיס את המזוודות נהוג לתת במדינות אירופה 2-1 יורו לתיק. כמו כן, כדאי תמיד שיהיה לכם כסף קטן לשמירת חפצים. אם, למשל, מגיעים למוזיאון ויש שם שמירת חפצים ואתם רוצים להפקיד את המעיל שלכם - נהוג להשאיר מטבע של יורו כטיפ.

בכל מקרה באירופה מדובר לרוב בטיפ מקסימלי של 10% מהחשבון. במדינות מזרח אירופה נהוג שהטיפ לא ניתן בגלוי אלא בצנעה ולא מדברים על כך משום שהדבר נתפס מעט כעלבון. לעיתים אפשר להחליף את התשר במתנה קטנה דוגמת בקבוקי אלכוהול.

באירלנד ובבלגיה מתן טיפים אינו מקובל ובמקום זאת אפשר לעגל את הסכום כלפי מעלה.

אסיה

ביפן ובסין לא מקובל להשאיר תשר. בסין יש כאלה שיחשבו אפילו שזו חוצפה מאחר שהדבר קשור למשכורות ולממשלה ולא רואים את זה בעין יפה. גם ביפן יהיו נותני שירות שייעלבו מכך. מי שכן מקבל טיפים בסין הוא מדריך התיירים או נהג אוטובוס התיירים ולא מעבר לכך.  יוצאת דופן היא הונג קונג, בעלת האופי המערבי יותר. שם מומלץ להשאיר טיפ כפי שהייתם עושים בארץ.

בהודו מקובל שלא להשאיר טיפ כל עוד אתם נמצאים באזורים העניים יותר של היבשת או במקומות השייכים למעמד הביניים. עם זאת, אם תגיעו למקומות של המעמד הגבוה ההודי (מה שמרגיש מערבי בסטנדרטים ישראליים), שם מקובל מאוד להשאיר טיפ בסכומים הזהים לאלו הנהוגים בארץ. מדובר במסעדות, במרכזי ספא וכן בנותני שירות דוגמת חדרנים ונהגי מוניות.

בהודו בכלל כדאי שיהיה לכם כסף בכיס, וגם אם מצטלמים עם אנשים ברחוב נהוג להשאיר להם כמה רופי. אם מישהו עוזר לכם עם המזוודות צריך להשאיר לו טיפ.

בתאילנד נהוג להשאיר במסעדה  תשר של 10% עבור השירות, ובמוניות נהוג לעגל את הסכום. לטוק טוק, לריקשה או לאופניים אין צורך להשאיר טיפ.

לבל בוי במלון נהוג להשאיר סכום קטן של 30-50 באט למזוודה.

דרום אמריקה

מדיניוּת הטיפים בדרום אמריקה שונה ממדינה למדינה, ומי שהכי קרובה לישראל היא ברזיל. דמי השירות במדינה אינם נכללים בחשבון במסעדה, למשל, אך מקובל להשאיר כ־10% טיפ אם השירות היה סביר.

ארגנטינה היא בדיוק ההפך ואין שם ציפייה מתייר להשאיר טיפ אם הוא לא קיבל שירות טוב. אם אתם מרוצים מהשירות - 10% (לכל היותר) מהחשבון יהיו טיפ מכובד, אך שימו לב כי במקומות רבים דמי השירות כבר נכללים בחשבון.

בקולומביה אין חובת טיפים, אבל הציפייה מתיירים היא להשאיר 10% ואפילו יותר אם מדובר בדמי שירות במסעדות. 

במדינות האנדיות דוגמת בוליביה ופרו אפשר להשאיר תשר קטן של 5% או לעגל את החשבון כלפי מעלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר