איימי וויינהאוס בבית התפוצות

בחודש הבא תיפתח בבית התפוצות בתל אביב תערוכה יוצאת דופן שעוסקת באיימי וויינהאוס, המוסיקאית האנגלייה־יהודייה שהלכה לעולמה ב־2011 בגיל 27

צילום: אי.פי // וויינהאוס בשנותיה האחרונות

כשחושבים על מוזיאון בית התפוצות בתל אביב, לא עולה בראש מישהי כמו איימי וויינהאוס, ובכל זאת, בחודש הבא תיפתח במוזיאון התערוכה "איימי וויינהאוס: דיוקן משפחתי".

התערוכה, שהוצגה במוזיאון היהודי בלונדון, עוסקת בחייה של המוסיקאית הבריטית היהודייה, שהלכה לעולמה ב־2011 בגיל 27. "איימי עשתה קריירה מאוד גדולה וחשובה בזמן מאוד קצר ומתה מוות טרגי", אומרת ד"ר אורית שחם־גובר, האוצרת הראשית של בית התפוצות, "בתערוכה הזאת המשפחה שלה מספרת על איימי הבנאדם. אפשר ללמוד מהתערוכה על המשפחה שלה ועל הילדות שלה, ומגלים שהיא חלק מסיפור יהודי נורא מוכר של המונים שנהרו ממזרח אירופה לעולם החדש - הרוב לאמריקה וחלק לאנגליה. מגלים בתערוכה ילדות חמה ואוהבת של ילדה מיוחדת, מרדנית, עם עמדות משלה ועם עניין עצום במוסיקה; נחשפים לקטעים מהיומן שלה ולבגדים המיוחדים שלה, שכן היא היתה גם אייקון אופנה; לומדים על הקשר שלה לעיר לונדון, ויש כמובן קטעים מהמופע Back to Black. בתערוכה הזמרת הגדולה הזאת מקבלת סיפור אישי שהוא בעצם מאוד אוניברסלי ויהודי, על הדילוג של כולנו בין תרבות העולם לתרבות היהודית".

רוצים לקבל עדכוני חדשות שוטפים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

התערוכה תיפתח ב־20 באוקטובר, ובפריטים שבה יוצג חיבור בכתב ידה של וויינהאוס, שאותו כתבה כאשר ניסתה להתקבל לבית ספר יוקרתי לאמנויות בלונדון בהיותה בת 13. "כל חיי הייתי צעקנית, עד כי היו אומרים לי לשתוק", כותבת וויינהאוס במכתב, "הסיבה היחידה שהייתי חייבת להיות כה קולנית היא שחייבים לצרוח בשביל להישמע במשפחה שלי. המשפחה של אבא שלי שרה, רוקדת - המופע המשוגע. אמרו לי שהתברכתי בקול יפה - אני משערת שמדובר באשמת אבא שלי. למרות שבניגוד לאבי, עם הרקע שלו, אני רוצה לעשות משהו עם היכולות האלה שבהן בורכתי. יש לי את החלום הזה להיות מאוד מפורסמת. לעבוד על הבמה. זו שאיפת חיי. אני רוצה שאנשים ישמעו את הקול שלי ופשוט ישכחו מהבעיות שלהם לחמש דקות. אני רוצה להיזכר כשחקנית, כזמרת שהופיעה בפני אולמות מלאים ובמופעים בברודוויי. להיזכר כמי שפשוט היתה... אני".

לדברי שחם־גובר, התערוכה של וויינהאוס היא חלק מתהליך של שינוי מאוד גדול שעובר על בית התפוצות: "אנחנו מתכננים את מוזיאון העם היהודי, שיספר את הסיפור היהודי לא מהזווית של מאורעות עצובים מלאים גזירות ופרעות אלא מנקודת הראות של הפלא הגדול, הסיפור החיובי על זה ששמרנו על התרבות לאורך כל כך הרבה שנים. יש פה ניסיון להסתכל על האופן שבו יהודים תרמו בכל תחום אפשרי, החל ממדע וכלה באופנה".

לדבריה, "יהיו תערוכות מתחלפות שיעניקו בכל פעם צלילה לאחד הסיפורים שלא נכנסים לסיפור הגדול, ואיימי וויינהאוס היא הראשונה שבהן. התערוכה השנייה תסקור את מעצבי האופנה היהודים החשובים ביותר, כי כמעט חצי מבתי האופנה החשובים בעולם הם של יהודים.

"אנחנו מתחילים עם איימי כדי להביא קהלים אחרים לבית התפוצות, ולא רק כאלה שרגילים למקום. אני רוצה שאנשים יבינו שבית התפוצות זה מקום מדליק. אני בטוחה שגם הקהל הקבוע שלנו ייהנה מאוד מהתערוכה הזאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר