רובנו מכירים את הרגע שבו דיילי המטוס עוברים עם עגלה עמוסה במוצרים ומציעים לקנות מוצרים ללא מכס בלי לקום מהכיסא.ֿ זה מצב נוח מאוד לקניות. אין לכם ממש לאן לזוז, אין כל כך מה לעשות והקניות יכולות להיות דרך מצוינת להעביר כמה דקות וגם לצאת עם איזה בושם נעים או עם בקבוק וויסקי נוסף.
רוצים לקבל עדכוני חדשות שוטפים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ברוב המקרים אנחנו הצרכנים לא יודעים אם המחירים בעגלות במטוס הם אכן מחירים אטרקטיביים, היות שבזמן הטיסה אנחנו לא גולשים באינטרנט ולרוב אין לנו האפשרות לבדוק אם מדובר במחיר אטרקטיבי. בטח לא כשמישהו מנסה לעבור לשירותים ומאיץ בכם במבטים לסיים את הרכישה ולתת לעגלת הקניות להתקדם.
מבדיקה שערכנו עולה כי לא תמיד המחירים בדיוטי פרי בשמיים אטרקטיבים יותר, בעיקר כשמדובר במוצרי בישום שמוצעים בתחרות אגרסיבית בישראל. ולכן אם אתם יודעים בדיוק באיזה מוצר אתם חושקים, כדאי לכם לערוך השוואת מחירים לפני הטיסה. סיגריות, לעומת זאת - באופן מובהק יהיו זולות יותר.
לדברי יהודית גריסרו, סמנכ"לית שירות באל על, "הדיוטי פרי של אל על מנוהל כמרכז רווח בתוך אל על באופן מלא. אנחנו מציעים עשרות רבות ולפעמים מאות מוצרים בכל טיסה, ואנחנו מחליפים את מגוון המוצרים אחת לשלושה חודשים. את הבחירה של המוצרים אנחנו עושים בהתייעצות עם גורמים שהם מומחי תוכן בעולם הטיסות, המייעצים על הפריטים הנכונים לצריכה בטיסה. כמו כן, אנחנו עושים את הבחירה על ידי מדידה של הביקושים של הלקוחות שלנו״.
לדבריה, ״רמת המחירים של המוצרים היא אטרקטיבית. אנחנו כל הזמן משווים לעומת האלטרנטיבות האחרות: דיוטי פרי קרקעי לעומת הדיוטי פרי של חברות אחרות".
מתברר שרמת ההיענות של הלקוחות לרכישת מוצרים פטורים ממס במטוס היא גבוהה ובאל על משקיעים גם במיומנויות מכירה של הדיילים ושל מנהלי השירות על המטוס שהופכים לכמה דקות למוכרים לכל דבר.
״מהסקרים שלנו אנחנו למדים שרמת שביעות הרצון גבוהה גם מרמת המחירים וגם מהמגוון. האתגר של הדיוטי פרי במטוס הוא ענק. אנחנו רוצים להציע חנות קטנה ומטריפה בתוך פיזיקה של עגלת דיוטי פרי וזה לא דבר טריוויאלי. עם זה אנחנו מציעים הרבה קטגוריות מסיגריות ומשקאות, דרך קוסמטיקה, בשמים, תכשיטים ושעונים, מתנות לילדים, מתנות לגבר ולאישה. את המוצרים אנחנו קונים מספקים שזו מומחיותם. חלק מהמוצרים אנחנו קונים בארץ כמו תכשיטים, וחלק מספקים שונים, בעוד חלים עלינו כללי המכס וכללי הרגולציה כמו של הדיוטי פרי״.

צילום: איבריה
אוהבים תכשיטים
ומהם המוצרים המבוקשים ביותר? במטוס, לפחות בכל מה שקשור בטיסות אל על, הישראלים אוהבים להתפנק בתכשיט, ולכן בהכללה תכשיטים ושעונים נחשבים למוצרים מבוקשים מאוד.
״אנחנו משקיעים ברכישה במטוס לא רק מבחינה עסקית אלא כי יש משהו באווירה. יש משהו רגשי כנראה שגורם לאנשים לרצות לקנות בנוסף, ויש ביקוש לרכישה של מוצרים פטורים ממכס. יש משהו מאוד נוח בזה שעגלת הדיוטי פרי מגיעה אליך עם מאור פנים, והמוצרים מגיעים אליך עד לכיסא במטוס. זה חלק מהחוויה של הטיסה כולה. זה לעומת הדיוטי פרי בשדה התעופה, ששם הניואנסים אחרים ואין את האינטימיות או היכולת לנהל דיאלוג אישי. עם המחירים והמגוון אנחנו מייצרים משהו שיש לו ערך מוסף״, אומרת גריסרו.
עבור מי שיודע מראש מה הוא רוצה לרכוש וכבר עשה השוואת מחירים והחליט לקנות את האלכוהול, הבושם או השעון שלו מחברת התעופה, מציעים באל על ובחברות אחרות אפשרות להזמנה מראש דרך אתר האינטרנט - והמוצרים יחכו לכם במטוס.
באיבריה מספרים כי המוצרים המבוקשים ביותר בחנות הדיוטי פרי בטיסה הם בשמים ושעונים, והצרכנים קונים את המוצרים לעצמם או כמתנות. תחום שנמצא במגמת עלייה הוא מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים חדישים שהופכים לאחרונה להצלחה במטוסי החברה. ״היתרון שלנו בשוק הוא המחירים שלנו. אנחנו תמיד משתדלים להציע מוצרים חדשים עם מחיר טוב יותר מהשוק המקומי. בשביל הלקוחות שלנו חנות הדיוטי פרי שלנו זו דרך קלה ונגישה לערוך קניות. כל המוצרים שאנחנו מוכרים הם עם אחריות, ובמקרה של פגם במוצר אפשר להשיב אותו בקלות. אפשר לעשות את התהליך דרך אתר האינטרנט שלנו״, אומרים באיבריה.
אפשר להזמין מראש
גם חברת בריטיש איירווייז מציעה לנוסעיה אפשרות להזמין מראש באתר הדיוטי פרי של החברה ממגוון של יותר מ־700 מוצרים פטורים ממס ולקבל את היתרונות של הדיוטי פרי בלי הצורך להתרוצץ לפני הטיסה עם כל שאר אלפי הנוסעים. החברה גם מקשרת בין הקניות בדיוטי פרי ומועדון הנוסע המתמיד שלה כך שעל כל פאונד שמוציאים צוברים 2 מיילים לשימוש בטיסות עתידיות.
המוצרים מגיעים ישירות ללקוח בטיסה הלוך, בטיסה חזור או בדואר (לבית המלון או לכתובת בריטית אחרת). אפשר לבצע את ההזמנה החל משלושה חודשים ועד חמישה ימים לפני הטיסה.
"המטוס לא מהווה תחרות לדיוטי פרי"
מג'יימס ריצ'רדסון נמסר שבשבוע הקרוב מתחיל הדיוטי פרי במכירות חיסול מטורפות לקראת שיפוץ החנות הקרב. לדברי החברה, "הדיוטי פרי מתחרה לא רק ברמת המחיר אלא ברמת החוויה שמוצעת ללקוח עם סדרות ייחודיות, מוצרים בלעדיים, מבצעים ועוד שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר שהוזכרו. הזירה המקוונת פחות רלוונטית בכלל ריבוי של חיקויים ומוצרים טיפוח פגי תוקף, מה שאי אפשר לדעת באינטרנט בזמן שמזמינים. בארץ עיקר התחרות היא בשמים זולים, ושם בעבודה מסודרת מול הספקים בחו"ל הורדנו מחירים וניתן למצוא מבצעים מטורפים של 3 ב־99 ומכירות חיסול של מעל 50% בהנחה שבארץ לא יכולים להתחרות בה". בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון טוענים שאי אפשר להגדיר את המטוסים כמתחרה. "מגוון המוצרים שם הוא נמוך ביותר והמלאי מוגבל, לפעמים מוצר בודד או שניים מכל סוג. זאת חנות מסוג אחר לגמרי עם חוויה אחרת".
הבדיקה:

החלטנו לבדוק אם כשקונים בשמים, סיגריות ומשקאות אלכוהוליים עדיף לעשות זאת ברשתות בארץ, בחנויות של ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג או דווקא במטוס. את הבדיקה ביצענו ב־4 בספטמבר בחנויות הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג, ברשת בנא משקאות בראשון לציון, בסופר פארם בראשון לציון וברשת אפריל בדיזנגוף סנטר, תל אביב. המחירים חושבו לפי שער הדולר, היורו והפאונד ביום הבדיקה (דולר - 3.58 ש', יורו - 4.67 ש', פאונד - 5.88 ש').
מהבדיקה עולה שמי שמתכוון לרכוש סיגריות - עדיף שיחכה קצת ולא יעשה זאת בנתב"ג אלא במטוס - שם המחירים נמוכים הרבה יותר.
לגבי בשמים - כאן אין תוצאה חד־משמעית. המחירים בארץ אטרקטיביים ברוב הבשמים שנסקרו והפערים לא גבוהים, אבל עדיין בדיוטי פרי לרוב זול יותר. בנוגע למשקאות האלכוהוליים - אין מסקנה חד־משמעית ועדיף לברר מראש מה המחיר של המשקה שבו אתם מעוניינים.
השנה החדשה כבר כאן ואיתה כלי רכב מודל 2015
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו