בית ספר סודי ביותר

הם קמים בכל בוקר בחמש וחצי ונוסעים לכור בדימונה • בכניסה הם מפקידים את הטלפונים הסלולריים • להוריהם אסור לבקר בבית הספר • לתלמידים אסור לספר לחברים מה הם לומדים • הצצה לתיכון הטכנולוגי של רשת עתיד בקמ"ג

צילום: דודו גרינשפן // הכור בדימונה

הורי התלמידים בבית הספר התיכון הטכנולוגי של רשת עתיד בקריה למחקר גרעיני, שהוקם ב־1963, מעולם לא ראו היכן ילדיהם לומדים. להורים אסור לבקר ולילדים אסור לספר. יתרה מכך, בכל בוקר מפקידים התלמידים את המכשירים הסלולריים שבידיהם, בדרכם לעוד יום לימודים בבית הספר הסודי ביותר בישראל.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אילן חסון, מנהל ביה"ס בשנתיים אחרונות, סיפר כי מלבד הידיעה שעל חוויות בבית הספר אסור לספר לחבר'ה, התלמידים העתידיים צריכים לעבור מיונים ומבדקים ביטחוניים: "זה תיכון שהתלמידים באים אליו מתוך רצון ללמוד מקצועות אטרקטיביים. בית הספר הוקם כדי שבוגרים שהוכשרו לכך יעבדו בכור. תלמיד שמצליח מסומן, ואחרי שהוא מסיים את הצבא יש לו יתרון להיכנס ולעבוד 

כאן. גם במהלך החופש הגדול התלמידים יכולים לעבוד כאן וליהנות מדמי כיס מוגדלים".

בית הספר עטוי הילת המסתורין מצוי בלב ליבה של הקריה למחקר גרעיני בדימונה ומכשיר דור צעיר של נערים למקצועות הדרושים לתעשייה בישראל, הן האזרחית והן הצבאית והביטחונית. מטרתו להעניק תשתית מקצועית הולמת לנערים, שיוכלו בבוא העת לחזור ולעבוד בקמ"ג או בתעשיות האחרות בנגב. בביה"ס מתקיימות מגמות עיבוד שבבי, חשמל תעשייתי, אוטוטרוניקה ועוד. 

בריצה קלה. תלמידי בית הספר 

בשנת הלימודים הבאה תיפתח בביה"ס מגמה חדשה למפעילי מתקנים בתעשייה הכימית, אז בית הספר יפתח את שעריו גם לבנות. חלק גדול מן הבוגרים ממשיכים בלימודים לאחר השירות הצבאי וחלקם נקלט לעבודה בקמ"ג, ולעיתים הם אף מגיעים למשרות בכירות בקמ"ג.

"רבים מהבוגרים חוזרים לכאן אחרי שהם מסיימים את שירותם הצבאי, וזו חוויה מאוד מעניינת עבור איש חינוך לראות בוגרי בית הספר לצד התלמידים. ניהלתי בתי ספר אחרים, אבל התנאים כאן שונים לאין ערוך", הוסיף חסון.

עובדי הקמ"ג, שלוקחים תחת חסותם את הנערים, חונכים אותם מקצועית ומעניקים להם תמיכה בלימודים, דבר שמחזק את הקשר בין ביה"ס לבין המפעל הלאומי. הקמ"ג מעניק מלגת עידוד לימודים בסך כמה מאות שקלים לכל תלמידי י', תוך כדי שעות עבודה קצרות. תלמידי י"א ו־י"ב לומדים שלושה ימים 

ועובדים יומיים, ועל כך הם מתוגמלים. מנהל הקמ"ג, ד"ר אודי נצר, אמר: "אנו רואים את עצמנו חלק מהקהילה וגאים להיות חלק משמעותי מבית הספר. עובדי הקמ"ג מעורבים בפעילות בית הספר ומשמשים מדריכים מקצועיים וחונכים לתלמידים".

"הלימודים בבית הספר הזה משנים את כל החשיבה ואת כל התפיסה בתור ילד. אפשר לשמוע פה שיחות על משכנתא ועל קניית בית. אני מרגיש הרבה יותר בוגר מילדים אחרים בגילי, ואני מבין שבלי לימודים אי אפשר להתקדם", אמר מתן לוי, שמסיים את כיתה י"ב בעיבוד שבבי וממשיך את לימודיו ל־י"ג-י"ד.

לדבריו, הוא מסתדר עם החשאיות ועם זה שאסור לו לספר הרבה דברים: "עושים אסיפות הורים במקומות אחרים, וזה גם עדיף שההורים לא רואים מה אנחנו עושים. אני גם לא יכול לספר לחברים שלי מה אני עושה, אני מספר שאני לומד מקצוע בבית ספר והם מקבלים".

"אני שמח על ההחלטה שעשיתי עוד כשהייתי ילד, סיימתי בית ספר והתחלתי קריירה", סיפר רוני, שסיים את בית הספר ב־1988 והיום עובד בקמ"ג כמנהל פרויקטים וגם חונך תלמידים בבית הספר, "אני עובד במקום מאוד מיוחד שגורם לי להרגיש מאוד מיוחד וגם נותן לי תחושה שאני עושה משהו למען החינוך במדינת ישראל. אני רואה בעבודה שלי שליחות. חשוב לי גם להיות חונך של התלמידים, שחלקם הגיעו משכבות סוציו־אקונומיות נמוכות, ובית הספר מעניק להם מקצוע ותחושה שהם שווים בין שווים".

"למרות שביה"ס 'עתיד קמ"ג דימונה' גדל והתפתח משמעותית בשנים האחרונות, עיקר גאוותנו היא לא על התרחבותו של ביה"ס, אלא על איכותו ועל הישגיו: 100% מקרב בוגרי ביה"ס זכאים לתעודת סיום מקצועית וכ־75% מכלל התלמידים עברו את מבחני הבגרות בהצלחה", אמר מנכ"ל רשת חינוך עתיד, עמיעד גורביץ', "הסיבה העיקרית לכך היא שביה"ס מהווה עבור התלמיד סביבה תומכת ובית חם, אשר בו יכול התלמיד להביא לידי ביטוי את יכולותיו, כישוריו וכישרונותיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר