רק עם אופניים

אפשר להבין את ההתלהבות של בני הנוער מהאופניים החשמליים - הם כיפיים, חסכוניים ומפחיתים את הצורך להיות תלויים בהורים כדי להגיע לביה"ס או לחברים • אבל עקב עלייה במספר הנפגעים, התקבלו תקנות חדשות בנושא • מה חשוב לדעת לפני שקונים

 ,

זוכרים את דובי דוברמן - ד"ר לחוקי תנועה? אילו הוא היה בין החיים, הוא כנראה היה רודף אחוז אמוק אחרי נערים סוררים הרוכבים על אופניים חשמליים ברחובות העיר בצורה לא הכי בטיחותית. וכשהוא היה תופס אותם, הוא היה מסביר להם שאסור לנסוע נגד כיוון התנועה, אסור לחצות צמתים בזמן שבאוזניות מתנגנות בפול ווליום יצירות של ג'סטין ביבר, ושזה מסוכן מאוד לנסוע במהירות של 25 קמ"ש על מדרכות שעליהן מנסים לצעוד בבטחה ילדים ומבוגרים. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אפשר להבין את ההתלהבות של בני הנוער מהאופניים האלה. הם כיפיים, חסכוניים ומפחיתים את התלות של הילדים בהורים שיסיעו אותם לבית הספר או למפגשים חברתיים. כל מי שעבר במקרה במהלך שנת הלימודים בשעות הצהריים ליד תיכונים וחטיבות ביניים באזור המרכז, בוודאי ראה שורות־שורות של אופניים, רבים מהם חשמליים, ותהה אם הוא אכן במזרח התיכון ולא באירופה.

גדעון הראלי, מבעלי פורטל האופניים החשמליים www.ebike.co.il, מעריך כי "במהלך שנת 2013 נמכרו בישראל יותר מ־30 אלף זוגות, והצפי שנפח המכירות רק יגדל במהלך השנים הקרובות".

על פי נתונים מכמה רשתות וחנויות המוכרות אופניים חשמליים, מסתמן כי קהל היעד של אופניים חשמליים נחלק לארבע קבוצות: צעירים שהאופניים מאפשרים להם לחסוך ולהגיע בקלות ובזול למקום העבודה; כאלה שקיבלו שלילה על נהיגה בגילופין במהלך סוף השבוע והאופניים הם בבחינת פתרון שמאפשר להם להתנייד; אנשי איכות הסביבה שמתניידים בתוך העיר בלי לזהם את האוויר, ובני נוער, בעיקר בגילי 14-17.

גדי מינץ, מבעלי רשת האופניים הוותיקה, מסכים ומחדד שאכן חלק נכבד מהלקוחות הם נערים בני 17-14. "הדגמים הכי נמכרים באופניים חשמליים הם אופניים מתקפלים V36 עם מנוע 250W וקוטר צמיג 20 אינץ'". לדבריו, האופניים החשמליים כבר אינם נחלת המטרופולינים בלבד. "אפשר לראות רכישה ערה של אופניים חשמליים גם בפריפריה. גם שם אנשים כנראה רוצים לחסוך בדלק וביטוח", הוא אומר.

לאור העובדה שעיקר המשתמשים בכלי הזה, שיכול להגיע גם למהירויות של יותר מ־25 קמ"ש, הם בני נוער - חלה עלייה במספר הנפגעים שהם צעירים. בגלל היעדר חקיקה, נוצר איזשהו כאוס בענף שהיה צריך לסדר. לכן התכנסו להם טובי המוחות בחודש יולי האחרון בוועדת הכספים בכנסת על מנת לעשות סדר ולאשר תקנות המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי. 

על פי עמותת אור ירוק, בעקבות תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים או קורקינטים ממונעים בשנה שחלפה, חלה עלייה בפצועים באורח קשה ואנוש שהיו בסכנת חיים, חלקם כנראה יישארו עם נכות משמעותית.

לפי התקנות החדשות, שאושרו על ידי שר התחבורה, יהיה אפשר לרכוב על אופניים חשמליים בעלי הספק מירבי של 250W שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש בהתאם לתקינה האירופית. כמו כן, באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, ובהם צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. הגיל המינימלי של רוכב האופניים הוגבל ל־14 שנים. 

בהמלצת משרד התחבורה, סוכם כי תקודם באופן מיידי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים. האכיפה בנושא תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחים עירוניים של הרשויות המקומיות, שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא.

לדברי יושי בלוט, מנהל פיתוח עסקי ב־zoomy.co.il, "הוועדה חידדה גם את המיקום של האופניים החשמליים במרחב. לגבי רוכבים בני 14-16 שטרם עברו הכשרה של תיאוריה לנהיגה, הוברר שאין להם מה לחפש בכביש וכי מקומם של בני הנוער הצעירים האלה הוא בשבילי אופניים בלבד. כמו כן, הוועדה הדגישה כי כאשר רוכבים על שביל אופניים שנמצא על המדרכה, חובה להתאים את מהירות הנסיעה להולכי הרגל, כמתבקש מתוואי הדרך".

האם בעקבות ההסדרה צפויה עלייה  במכירות של אופניים חשמליים תקניים, או להפך? יחיאל לוי מאקובייקס/פריבייק חושב שצפויה עלייה במכירות האופניים, מאחר שאנשים חששו מקניית כלי רכב שהוא לא חוקי, וכעת העניין הוסדר.

אז כמובן יש לברך על היוזמה ועל הצעדים שנוקטות הרשויות, גם מבחינת חקיקה ואכיפה וגם מבחינת יצירת תשתיות וסלילת מסלולי אופניים, כמו עיריית תל אביב, שלה יותר מ־100 ק"מ של שבילי אופניים, שהופכים את הרכיבה לנעימה הרבה יותר ובטוחה מאשר על הכביש. הערים הסמוכות לתל אביב עושות גם הן מאמצים לייצר שבילי אופניים, שמתחברים לעיר הגדולה ושחוסכים פקקים וזיהום אוויר. 

*   *   *

דגם: dbo

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 40-30 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 6,500 ש'

להשיג באקובייקס

דגם: cycoo spirit

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 40-25 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 3,333 ש'

להשיג באתר: zoomy.co.il

Neo-Eagle

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: כ 100 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 12,800 ש'

להשיג באקובייקס

דגם: LIANMEI

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 40-30 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 3,700 ש'

להשיג באקובייקס

דגם: shikko Runner 2014

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 30-35 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 3,900 ש'

להשיג ב־Shikko 

דגם: JAGER STADT ALLOY

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: כ־70 ק"מ

קוטר גלגל: "20

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 8,500 ש'

להשיג ב: ecofun.co.il

דגם: RAINBOW 26

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 40-25 ק"מ

קוטר גלגל: "26

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 8,800 ש'

להשיג ברוזן ומינץ

דגם: RAINBOW 20

סוללה: 36v ליתיום

טווח נסיעה: 40-25 ק"מ

קוטר גלגל: "20, אופניים מתקפלים

מהירות: 25 קמ"ש

מחיר: 4,885 ש'

להשיג ברוזן ומינץ

*   *   *

טיפ

לא להתפתות לקנות בזול - השיקול העיקרי בקניית אופניים חשמליים הוא המחיר. עם זאת, חשוב להבין שאופניים זולים לא הכרח באים עם מרכיבים איכותיים והתיקונים יהיו מתסכלים לאחר מכן

הסוללה - המרכיב העיקרי הוא הסוללה, שערכה כמחצית מערך האופניים, ולכן יש לברר מה איכותה. לרוב סוללה שאינה ממותג מוכר עלולה לגרום למפח נפש

אחריות - יש לחשוב לטווח ארוך ולברר מה תוקף האחריות, היכן מתקנים ומול מי מממשים את האחריות. כמו כן, כדאי לברר מה לא נכלל באחריות

התרשמות מהחנות – בל נשכח כי בעת תקלה המקום הטבעי שאליו תפנו הוא החנות שבה קניתם את האופניים, ופה תימדד איכות השירות ללקוח מקטן ועד גדול

נסיעת מבחן ונוחות הנסיעה - חוויית הנסיעה כוללת נוחות ורכות בישיבה, מרחק הידיים מהכידון והרגשה כללית על האופניים

תו תקן - בקשו מהמוכר תעודות המוכיחות שהאופניים אכן עומדים בתקן

הדרכה - יש חנויות המציעות הדרכות רכיבה. אלו כלים שיקנו לכם ו/או לילדכם מידע שיכול להציל מפגיעה

חנכו את הילדים - למדו את ילדכם אילו סכנות טמונות בכביש ואת חוקי התנועה

באדיבות יובל גינסברג, מנכ"ל Shikko אופניים חשמליים, ומומחים נוספים בתחוםטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר