צילום: קובי מאירי הגשה: דניאל רוט ארכיון: משה בן שמחון, רויטרס מאפרת: הגר נחמיאס
מנהל התעופה האמריקני הודיע הערב על המשך איסור הטיסות מארצות הברית לנתב"ג ב-24 שעות נוספות.
"אם מישהו חשב שסגירת נתב"ג תגרום לנו להפסיק את המבצע בעזה לפני הזמן, הוא טועה בגדול". כך אמר אתמול שר התחבורה, ישראל כץ, ליד מטה החרום שהוקם בטרמינל 3 בנתב"ג. "ניתן לצה"ל אורך נשימה כדי להשלים את המשימה ברצועת עזה. החברות האמריקניות צריכות להיות הראשונות שחוזרות לטוס לישראל, ולא צריך לתת פרס לטרור".
לדברי השר כץ, "מי שרצה לטוס, טס. ביום שלישי טסו כ-60 אחוזים מאלה שרצו לטוס ואתמול (רביעי) יטוסו יותר מ-65 אחוזים מאלה שרצו לטוס. אנו דואגים לאלפי הישראלים בטורקיה. מכיוון שחברות ישראליות לא יכולות לטוס לשם, אנו מנסים לשכנע את חברות התעופה הטורקיות להטיס את הישראלים ליעד קרוב, כנראה עמאן, ומשם יטיסו אותם החברות הישראליות ארצה".
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
שר התחבורה קיבל את המלצת מנכ"ל רשות שדות התעופה לפתוח באופן מיידי את שדה התעופה בעובדה, קרוב לאילת. הודעה על כך יצאה לחברות תעופה. בשדה התעופה בעובדה טרמינל אזרחי המיועד לטיסות בינלאומיות לכל סוגי המטוסים והוא יכול לקלוט חמישה מטוסים גדולים ביממה. לדברי מנהלים של חברות זרות בישראל, קשה אם לא בלתי אפשרי לשנע את כל הנוסעים מאילת צפונה והשדה אינו יכול להוות תחליף מספק. נתב"ג פתוח כרגיל, ואתמול (רביעי) עברו בו מעל ל-32 אלף נוסעים ב-206 נחיתות והמראות. עד שבת 26 ביולי בחצות, יועברו כל הטיסות הבינלאומיות מטרמינל 1 לטרמינל 3. בפעילות הפנים ארצית לא יחול שינוי. 22 חברות זרות ממשיכות לטוס בלוח הזמנים הרגיל יחד עם אל על, ארקיע וישראייר. רויאל ג'ורדניאן הצטרפה היום (רביעי) לחברות שהפסיקו את הטיסות, בנימוק שלא יכלה לקבל ביטוח לנוסעים. טיסתה היומית תתבצע היום באמצעות ארקיע. חברת התעופה הצ'כית הודיעה על המשך טיסותיה לישראל ללא כל שינוי. דלתא ואייר פראנס הודיעו כי בשלב זה אינן מחדשות את הטיסות. רשות התעופה הפדראלית של ארה"ב האריכה אמש את איסור הטיסות לישראל ב-24 שעות נוספות.
חברות אל על וישראייר נערכות לצאת לעמאן במספר טיסות כדי להחזיר את הישראלים שיגיעו לשם מטורקיה. היציאה לעמאן תגרום לעיכובים של כשעה בלוח הטיסות הרגיל, שכן הן יבוצעו "בין הטיסות" בלוח הזמנים הקבוע.
לדברי השר כץ, נתב"ג בטוח לטיסות, ו"עובדה שיש חברות שממשיכות לטוס". לדברי מנכ"ל אל על, דוד מימון, "אין לנו ספק ולעולם לא נתפשר על הבטיחות. לא היינו טסים אם לא היה ביטחון לא בנחיתה ולא בהמראה. אני יכול רק להצר על כך שהחברות הזרות לא טסות". לדברי מימון, עשרות מטייסי אל על נלחמים יום יום בעזה ובכל זאת אנו מצליחים לעמוד בלוחות הזמנים ולתגבר את הטיסות. "הטייסים עובדים מסביב לשעון, חוזרים מגיחה בגזרת עזה, נחים, יוצאים לטיסה באל על ואחרי מנוחה מהטיסה חוזרים לטייסת למשימה נוספת, הכל לפי היכולת של הטייס לבצע את הטיסה בצורה בטוחה".
ראש העיר ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג אמר היום כי יגיע ארצה בטיסת אל על וכי ההחלטה להפסיק את הטיסות היא טעות קשה שמעניקה ניצחון לחמאס: "הערב אטוס לישראל עם חברת על אל לתל אביב על מנת להפגין סולידריות עם העם הישראלי וכדי להוכיח לכולם שבטוח לטוס לישראל וממנה. בן גוריון הוא נמל התעופה הבטוח בעולם וטיסות אל על מתנהלות כרגיל ללא כל חשש". לדבריו, "ההחלטה על ביטול הטיסות היא טעות שנותנת לחמאס ניצחון לא מוצדק ויש לשנות אותה באופן מיידי, אני קורא לרשות התעופה הפדראלית לאפשר לחברות תעופה אמריקניות לטוס לישראל."
עקב ביטול הטיסות, הוסיפה חברת אל על קיבולת במספר טיסות כל מנת לסייע להשיב לארץ נוסעים שנתקעו בחו״ל. טיסה 347 לציריך הוגדלה ממטוס מדגם 737 למטוס ג׳מבו. בטיסה 331 לבריסל הוגדלה הקיבולת, בטיסה 573 לבוקרשט הוגדלה קיבולת. כמו כן הוסיפה אל על טיסה חדשה 2433 ללרנקה וטיסה להרקליון ביוון. בנוסף, קלטה אל על נוסעים רבים של חברות זרות אשר נתקעו בארץ ובחו״ל. ביממה האחרונה הרחיבה אל על את שעות פעילות מוקד הפניות כדי לתת מענה לכמה שיותר נוסעים ישראלים ברחבי העולם. בתגובה לטענות על מחירים גבוהים, אמר המנכ"ל, כי "מחירי הכרטיסים נקבעו מבעוד מועד בהתאם לעונת השיא של התיירות הישראלית בחופשת הקיץ ולא שונו עקב ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות. אלה הכרטיסים האחרונים במחירי שיא העונה, ובדרך כלל המחירים עולים ככל שהמטוס מתמלא. אל על פועלת ללא הפסקה ותמשיך לפעול כמיטב יכולתה למען הנוסעים הישראלים בישראל ובעולם".
בתגובה לדברי מנכ"ל אל-על, דוד מימון, לפיהם החברה מכרה את הכרטיסים במחיר שנקבע להם מלכתחילה, אמר מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, כי "אל-על המתגאה בפטריוטיות שלה כסמל מסחרי, לא צריכה לדבוק בהרגליה בזמנים כתיקונם למיקסום רווחים, אלא לגלות הגינות והתחשבות במצוקת הצרכנים". לדבריו, מחירוני החברה, הקובעים תימחור פרוגרסיבי של המושבים, מבוססים על היצע וביקוש, כנהוג במיגזר העיסקי. משנוצר עודף פתאומי ובלתי צפוי בביקוש, בעקבות ביטולי הטיסות של חברות זרות עקב המלחמה, הופכת אל-על, למעשה, למעין מונופול לשעה. חוסר התחשבות בנוסעים שנקלעו למצוקה במצב זה, וניצול המצב למכירת המושבים במחירים היקרים שיועדו להם, הופך להיות מעשה בלתי הוגן שלה העולה לכדי ניצול ציני של המצב. "אם אל-על מפרסמת שהיא איתנו לאורך כל הדרך, זה מחייב אותה, ואל לה להקשות עלינו במחירים של קצה הדרך".
יו"ר ועד העובדים בחברת אל על, אשר אדרי, אמר אתמול כי "זה מה שהזהרנו מפניו לגבי "השמיים הפתוחים". ידענו שברגע שיהיה אירוע בטחוני במדינת ישראל חברות התעופה הזרות ינטשו אותנו ואת הנוסעים שלה. רק החברות הישראליות ממשיכות לתפקד בשעות הקשות שמדינת ישראל נמצאת היום. השמיים הפתוחים היום פתוחים אך ורק לחברות הישראליות. צר לי שהשר לא הבין את מה שהיה ידוע מראש, והיום הוא רודף אחר החברות הזרות שיטוסו חזרה לישראל. תמיד הוכח שבשעת משבר אנו יכולים לסמוך אך ורק על עצמנו ולא לתת לאחרים לעשות את העבודה במקומנו בשעת צרה, ולא לסגור את השער הראשי של מדינת ישראל. היום יותר מתמיד צריך לחזק את המוביל הלאומי של מדינת ישראל ולשמור על המשך פעילותו ושמירת מעמדו כמוביל הלאומי".
ארקיע הוסיפה היום שלוש טיסות ללרנקה בקפריסין במטרה לאפשר לפחות לחלק מאלפי הנוסעים ש״נתקעו״ בישראל לצאת מהארץ ולחבור בקפריסין לטיסות למדינות המוצא שלהם. הטיסות מיועדות כמובן גם להחזרת נוסעים שנתקעו בחו"ל. מחברת ישראייר נמסר, כי "אנו שמחים על הודעתו של השר כץ על פתיחת שדה התעופה עובדה וחידוש הטיסות של מספר חברות זרות. אנו נערכים להפעיל טיסות לוורונה ופאלמה, בשלב זה טרם התקבלו האישורים הסופיים. כמו כן, אנו מנסים לסייע לנוסעים התקועים בחו"ל בכל דרך אפשרית."
חברת ישראייר הצליחה לשכנע גם את חברות התעופה הזרות מהן חכרה מטוסים שלמים להמשיך ולבצע את הטיסות לפי התכנון כדי למנוע פגיעה בנוסעים. לדברי סמנכ"ל השיווק והמכירות בקבוצת ישראייר גיל סתיו החברה נערכת להפעיל טיסות גם לאיי יוון לחילוץ הנוסעים שנתקעו שם.
אלפי נוסעים שטיסותיהם בוטלו ניסו היום ואתמול למצוא טיסות חלופיות, הן באמצעות חברות התעופה הישראליות והן באמצעות החברות הממשיכות לטוס. חברות התעופה האירופיות יבצעו הערב הערכת מצב מחודשת של ההחלטה להפסיק את הטיסות לארץ וככל הנראה, אם לא תחול החמרה במצב הביטחוני, בכוונתן לשוב ולהפעיל טיסות לישראל. בבוקר כבר נפוצו שמועות על כך שחברת יו.אס אייר תחזור לטוס מחר.
חברת "Blue Bird Airways" היוונית, אשר מופעלת בארץ על ידי סיטונאית התיירות "קווי חופשה", הודיעה כי אינה מפחדת ומתכוונת להמשיך לנחות בנתב"ג. החברה מוציאה טיסות יומיות, מספר פעמים ביום, הלוך ושוב ליעדים שונים ביוון, ביניהם כרתים, רודוס, קורפו וקוס, ללא כל שינוי. טיסות אלו ניתן לרכוש באופן סדיר בהתאם למלאי המקומות הזמין בסיטונאית התיירות קווי חופשה. גם אלו אשר נתקעו באחד מהיעדים בהן Blue Bird Airways פועלת יכולים לחזור ארצה באמצעות רכישת כרטיס טיסה חזרה בקווי חופשה במידה ויש זמינות מקומות על הטיסה חזרה.
עם פרסום הודעת ביטול של טיסת איר מיסטרל מסיציליה, הודיע זאב דהן מנכ"ל קלאב מד ישראל, כי חברת קלאב מד תעניק לתיירים הישראלים השוהים בקלאב מד קמרינה בסיציליה את האפשרות לשהות במלון ללא תשלום עד שיימצא פתרון חלופי לשובם ארצה. קלאב מד פועלת למצוא טיסות זמינות לישראל עבור התיירים ותישא על עצמה את עלויות השהות הנוספות וכן את עלויות הטיסה החדשה לכשתימצא. התיירים הישראלים קיבלו כבר הבוקר מכתב אישי בחתימתו של דהן שנועד להרגיע אותם, להבטיח המשך טיפול ובעיקר להעביר את המסר שימשיכו ליהנות ללא דאגות מהמשך חופשתם.
בינתיים מנסים סיטונאי התיירות למצוא לישראלים חלופות נופש מחוץ לטורקיה. חברת FlyClub החלה לשווק מלונות במסגרת "הכל כלול" במלונות ארבעה וחמישה כוכבים באי זקינטוס ביוון עם דגש מיוחד על פעילויות לילדים. מדובר בכפרי הנופש zante Royalו- zante Imperial, הממוקמים בקרבת החוף סילקוס, הנחשב לאחד האזורים היפים באי. כמו כן, משווקת פלייקלאב את Aleon grand Hotel, מלון ספא הכולל פארק מים ומתאים במיוחד לזוגות. המלון נמצא בטראדאקי בקרבת העיירה ציליוי עם חוף פרטי.
עקב ביטולי הטיסות של רוב חברות התעופה הזרות אתמול, נוצר מחסור משמעותי בקיבולת המטען האווירי מישראל ואליה. קיבולת המטענים בישראל מורכבת מקיבולת מטוסי מטען כמו גם מקיבולת במטוסי נוסעים בבטן המטוס הן של חברות זרות והן של חברות התעופה הישראליות. ק.א.ל שהינה מובילת השוק בישראל בהובלה במטוסי מטען, התגייסה מיידית ותיגברה טיסות לימים הקרובים על מנת להוסיף קיבולת מטענים בין ישראל לאירופה עם יעדי המשך, בשת"פ עם חברות זרות, אל ומשאר העולם.
לשכת סוכני ביטוח הוציאה בקשה לכל חברות הביטוח המבטחות נוסעים בביטוח נסיעות לחו"ל להאריך באופן גורף את הכיסוי הביטוחי לכל אותם הישראלים שרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל ואינם יכולים לחזור ארצה. הלשכה טוענת כי על חברות וסוכני ביטוח הביטוח מוטלת החובה המוסרית בעת הזאת לדאוג לשקט הנפשי של כל הישראלים שנתקעו בעל כורחם ובאופן לא מתוכנן בחו"ל, על ידי הארכת תוקף הכיסוי הביטוחי, עד חזרתם הבטוחה ארצה.
בהנחיית שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו מפעיל משרד התיירות חדר מצב בראשות המנכ"ל אמיר הלוי. השר קיים התייעצויות עם שר החוץ ושר התחבורה, במטרה לתת מענה לכמה מאות תיירים שטיסתם בוטלה, כדי להבטיח שאף תייר לא יישאר ללא פתרון לינה. לדברי שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו, "השמיים של ישראל נשארו פתוחים דרך חברות אחרות שממשיכות לטוס ולהגיע לישראל. אנחנו בקשר עם לשכת התיאום של ארגוני התיירות, במטרה לתת פתרונות דחופים לגורמי התיירות ולתיירים עצמם. הנחיתי את צוות המשרד להיערך לתת מענה לכל תייר השוהה בישראל".
משרד החוץ האמריקני הודיע כי לא ישנה את ההחלטה של רשות התעופה הפדרלית. מנכ"ל הסניף הישראלי של חברת תעופה זרה, אמר הבוקר, כי ההחלטה של רשות התעופה האמריקנית "מסריחה מפוליטיקה". לדבריו, "המידע שאנו מקבלים מרשות התעופה האזרחית הוא על בטיחות מירבית בנתב"ג ואין סיבה בטיחותית להפסיק את הטיסות. לרשות התעופה האמריקנית יש אג'נדה, וכישראלי זה מאוד חורה לי. זו כנראה דרך ללחוץ על ישראל להגיע להפסקת אש".
גיל פרץ, מומחה בינלאומי להעברת מסרים, שכתב רב מכר על הרטוריקה של אובאמה, היה אמור לחזור לביתו בעמק הסיליקון, בטיסה של אייר פראנס ביום שישי בבוקר. בשלב זה הטיסה לא יוצאת. לדבריו, כישראלי שחקר את הנאומים של אובאמה ומכיר יותר מקצת את הצורה שבה המימשל עובד "בהחלט אפשרי שכלפי חוץ הם משדרים שהם תומכים בישראל ומאחורי הקלעים יוצרים לחצים בצינורות עקיפים כמו הפסקת הטיסות כדי לגרום לישראל להרגיש שהיא מבודדת תרתי משמע".
"בחיים צריך לזכור על הרבה אירועים אי אפשר לשלוט. אתה יכול לשלוט על התגובה שלך לאירועים. הדבר האחרון שצריך לעשות זה להתעצבן. זה לא תורם כלום. גם אם זה משבש את התוכניות צריך להפוך את הלימון למרגריטה ולהגיד OK, יש לנו הזדמנות לעוד כמה ימים לבלות עם החברים והמשפחה, שזה רגעים שאף פעם לא חוזרים. כשאתה כועס אתה נותן לגורם חיצוני לנהל את מערכות היחסים שלך עם כל מי שסובב אותך. עבורי כאבא זו הזדמנות טובה להראות לבנות שלי שבחיים שם המשחק זה איך אתה מגיב לאירועים ולא נותן להם לנהל אותך. זה משבש את התוכניות, אבל זה לא רלוונטי".
* * *
שאלות ותשובות
מגיע לי פיצוי?
חברת התעופה ביטלה לי את הטיסה, מה אפשר לעשות?
קודם כל, יש לפנות לחברת התעופה ולברר את סטטוס הטיסה. לכל חברה יש מדיניות מותאמת משל עצמה. החברות בדרך כלל מאפשרות לקבוע מועד מאוחר יותר של הכרטיס. אפשר לבטל אותו לחלוטין, אך הביטול עלול להיות כרוך בתשלום עמלה. כך, למשל, חברת דלתא, שהודיעה אתמול על השעיית הטיסות לתל אביב, ציינה באתר שלה שאפשר לבצע שינוי חד־פעמי במועד הטיסה, ללא חיוב בעמלה.
האם החוק הישראלי לא מעניק לי פיצוי?
החוק לפיצוי בגין ביטול או דחיית טיסות, המכונה "חוק טיבי", קובע כי אם חברת התעופה ביטלה טיסה היא חייבת למצוא דרך חלופית להטיס את הנוסע ליעדו או להשיב לו את כספו. אלא שהחוק מסייג ומציין כי אם הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת החברה - כגון פעולות טרור שסוגרות את המרחב האווירי - החוק לא יחול. הנושא עשוי להיות פתוח למחלוקת משפטית, משום שישראל לא סגרה את המרחב האווירי, וחברות התעופה הזרות מחליטות כאן למעשה על סמך הנחיות של רשויות זרות.
מה היקף ביטולי הטיסות?
נראה שיש אפקט דומינו בין חברות התעופה, שממילא מגלות רגישות מאז הפלת המטוס המלזי מעל אוקראינה. נכון לאמש, הודיעו חברות רבות על השעיית הטיסות אל ישראל וממנה.
אם נתקעתי בישראל, איך אצא לחו"ל?
אפשר לרכוש כרטיס טיסה עם חברות התעופה הישראליות שממשיכות לטוס לחו"ל. אפשר גם לצאת דרך מעבר הגבול לעמאן בירדן ולטוס ליעד אחר. מי שמעוניין באופציה איטית יותר, יכול לבחון שיט מחיפה לקפריסין או ליעדים אחרים.
חזי שטרנליכט