ארזתם לבד?

מחפשים מזוודה קלת משקל, עמידה, נוחה לתנועה וגם זולה? • העברנו למכון התקנים 8 מזוודות ברמות מחיר שונות • העמסנו משקל על הידית, הפלנו אותן מגובה רב, הפעלנו לחץ על הרוכסן ובדקנו את חוזק הבד בקריעה • לתוצאות שיקללנו את המחיר ובחרנו את המזוודות המומלצות

צילום: Gettyimages // לתוצאות שיקללנו את המחיר ובחרנו את המזוודות המומלצות

אל תנסו את זה בבית - בדיקת מזוודות במכון התקנים // צילום: קובי מאירי

יוצאים לחופשה? אתם חייבים איתכם מזוודה טובה, קלת משקל, עמידה, נוחה בתנועה ואם אפשר גם מעוצבת כך שתוכלו לזהות אותה מרחוק. וכמובן אתם לא רוצים לשלם יותר מדי. האם קיימת מזוודה מושלמת כזו? לא בטוח, אבל בהחלט אפשר למצוא מזוודות טובות שנותנות תמורה נאותה בהחלט למחיר. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מומחי מכון התקנים הישראלי בדקו עבורנו את איכותן של שמונה מזוודות שונות ברמות מחיר שונות והם ממליצים לשים לב לכמה כללים לפני שבוחרים מזוודה:

• כשבוחרים מזוודה, יש להתאימה לאופי הנסיעה. בנסיעת עסקים כדאי לקחת מזוודה קשיחה, ולנסיעת ספורט אקסטרים רצוי לבחור במזוודה מסיבית יותר נגד פגיעות שונות דוגמת חדירת מים.

• יש לבחור מזוודה במשקל סביר הנוחה לנשיאה. כמו כן, יש לוודא כי ידית הנשיאה יציבה ואינה מתנדנדת. יש להביא בחשבון שמשקל המזוודה הוא חלק ממשקל הכבודה הסופי המותר בטיסה.

• יש לבדוק את הרוכסנים ולהפעילם הלוך ושוב כדי לוודא שהם יהיו תקינים לאורך זמן.

• יש לבדוק כי שאריות בד הרוכסן תפורות למזוודה ואין סכנה כי ייתפסו ברוכסן.

• כל התפרים צריכים להיות מכוסים בסרט כדי למנוע את פרימתם.

• יש לבדוק את הגלגלים ולוודא כי תנועתם חופשית והם אינם מרעישים. הגלגלים השקטים עמידים יותר.

• מזוודה בעלת ארבעה גלגלים עדיפה על פני מזוודה עם שני גלגלים. תמיד אפשר להשתמש בשני גלגלים מתוך הארבעה.

• רצוי שכל דפנות המזוודה, כולל הגב והתחתית, יהיו קשיחים. כאשר למזוודה יש מוט נשיאה ללא גב קשיח, תפקיד ידית הנשיאה נפגע.

לדברי גיל בכור, ראש ענף טקסטיל, נייר ועור במכון התקנים, ״מזוודות בישראל אינן זקוקות לאישור מכון התקנים. אין תקן ישראלי רשמי והתקן היחיד שמתייחס לתיקים הוא לתיק תלמיד בכיתות א'-ד'. בסופו של דבר, הסיבה לתקן היא ביטחון הציבור ובריאותו, ומזוודות אינן נכנסות לקטגוריות האלה. אם תיקרע ידית זה לא סיכון, ולכן אין דרישה לתקן רשמי במדינת ישראל".

 לדברי אייל אזולאי, מנכ"ל רשת ממסי, המציעה מוצרי נסיעות ומזוודות, 70% מהמזוודות הנמכרות בארץ הן רכות. "עד לא מזמן היה להן יתרון משמעותי במשקל, אך כעת זה משתנה ויש היום חומרים קשיחים קלים יותר. ועדיין המזוודות הקלות ביותר הן אלה הרכות. סיבה נוספת היא העדפה של הצרכנים לכיסים ולתאים. המזוודות הקשיחות מגינות טוב יותר על התכולה הפנימית, אך ההבדלים אינם משמעותיים".

לדברי ירדן וקס, מנכ"ל סמסונייט ישראל, החברה מצרפת למזוודות מנעולי TSA, המאפשרים לבודקי הביטחון בארה"ב לפתוח את המזוודה בלי לפגוע בה. החל מ־1.7 תהיה דרישה למנעול כזה גם בנמל התעופה בארץ. לגבי המחירים, לפני 4-5 שנים מזוודה של סמסונייט עלתה 2,000 שקלים, ואותה מזוודה עולה היום 795 שקלים. הסיבה טמונה בעלייה בצריכה ובייצור גדול יותר". לדברי וקס, קנייה של מזוודות זולות אינה משפיעה על אלו הממותגות. "מזוודה זולה קונים רק פעם אחת ואחרי שהיא נהרסת הצרכן מבין שהוא ביזבז את כספו לשווא".

איך בדקנו?

כדי לבחור את המזוודות המומלצות שלנו פנינו למכון התקנים, ושם בדקו עבורנו שמונה מזוודות 28 אינץ' של מותגים שונים, ובהן כאלה שמחירן 1,000 שקלים ומעלה וגם כאלה שקנינו ברחוב העלייה בתל אביב ב־150 שקלים למזוודה. במכון התקנים העבירו את המזוודות סידרת בדיקות כדי לקבוע את איכותן. העמסנו 52 ק"ג במשך שעה על הידית ובדקנו אם היא מחזיקה מעמד. העמסנו את המזוודות ב־22 ק"ג והפלנו אותן מגובה מטר כדי לבדוק אם נפגעו, הפעלנו לחץ על הרוכסן ועל לשונית הרוכסן ובדקנו איזו מזוודה החזיקה מעמד בלחץ גבוה יותר. כמו כן, בדקנו את ההתנגדות לניקוב הגב הקשיח ואת חוזק הבד בקריעה בשני הכיוונים (שתי וערב). לתוצאות מכון התקנים הוספנו את נתוני המחירים ואת התמורה למחיר וחישבנו את התוצאות.  

מקום 1: פרו לייט, מרקו פולו (קל־גב)

מחיר: 599 שקלים

משקל: 4.33 ק"ג

ניסינו: המזוודה כוללת 4 גלגלים והניווט איתה נוח מאוד. הגלגלים מסתובבים 360 מעלות והם מגומי ונראים חזקים ומאסיביים. ידית גרירה בעלת 2 מצבים. 

עיצוב: בסיסי, בנאלי ומגושם במקצת. 

פיצ'רים נוספים: נחמד שיש 3 תאים חיצוניים, זה נוח מאוד והם די גדולים. בפנים יש תא לכביסה מלוכלכת ולבגדים שרוצים להפריד. המזוודה מתרחבת בשעת הצורך. 6 שנות אחריות.

בדיקת מכון התקנים: הידית החזיקה מעמד בבדיקה, המזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית ועמדה בבדיקה, חוזק הרוכסן סביר, חוזק לשונית הרוכסן היה הטוב ביותר מקרב המזוודות שנבדקו. ההתנגדות לניקוב טובה מאוד (במקום השני מתוך המזוודות שנבדקו), וכך גם חוזק הבד בקריעה - מהטובות שבדקנו.

שורה תחתונה: המזוודה המומלצת שלנו. לא זולה, אבל התמורה למחיר מצוינת. 

מקום 2: סמסונייט, בייס היטס

מחיר: 615 שקלים

משקל: 3.65 ק"ג

ניסינו: ידית רגילה וידית גרירה בעלת שני מצבים. אם מרימים אותה מהצד כמזוודה אין מגינים, וכשמניחים אותה עושים זאת ישירות על הבד - וזהו חיסרון. המזוודה נוחה מאוד לניווט, הגלגלים נעים במהירות, מסתובבים 360 מעלות ונראים איכותיים וחזקים.

עיצוב: קלאסי, מינימליסטי, קצת משעמם לעומת דגמים אחרים. 

פיצ'רים נוספים: יש תא חיצוני גדול עם רוכסן, ובתוך המזוודה יש רצועות לשמירה על הבגדים מקופלים. יש תא שנסגר עם רוכסן בצד לחפצים אישיים ורשת לבגדים מלוכלכים. 5 שנות אחריות.

בדיקת מכון התקנים: הידית החזיקה מעמד בבדיקה, והמזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית. מבחינת חוזק הרוכסן, המזוודה הגיעה למקום הרביעי. מבחינת חוזק לשונית הרוכסן, המזוודה השיגה תוצאה מהפחות טובות. ההתנגדות לניקוב טובה, והציון הטוב ביותר הושג במבחן חוזק הבד.

שורה תחתונה: מזוודה מצוינת, הנוחה לניווט ולתנועה. מגיעה עם מנעול מובנה המתאים לבידוק ביטחוני. המחיר - גבוה. במחיר הזה אפשר לרכוש 4 מזוודות זולות כמו זו שרכשנו ברחוב העלייה בתל אביב. 

מקום 3: אולטרה לייט, מודן

מחיר: 450 שקלים

משקל: 3.66 ק"ג

ניסינו: לידית 2 שלבים. יש ידית נוספת בצד המאפשרת נשיאה כמזוודה. בתחתית יש מגינים המאפשרים הנחה של המזוודה בלי שתיפגע. למזוודה 2 גלגלים בלבד, מה שמשפיע על הנוחות ועל יכולת התנועה, שהופכת קשה יותר. הגלגלים אינם זזים בקלות.

עיצוב: בהשראת תיקי המוצ'ילרים. 

פיצ'רים נוספים: קיבולת פנימית גדולה יחסית. יש 2 תאי אחסון חיצוניים. בתוך המזוודה יש תאים פנימיים. יש רק רצועה אחת לשמירת הבגדים מקופלים. שנה אחריות.

בדיקת מכון התקנים: המזוודה נותרה שלמה בנפילה ועמדה בבדיקה. מבחינת חוזק הרוכסן, המזוודה השיגה את התוצאות הכי טובות, וגם בבדיקת חוזק לשונית הרוכסן היא השיגה תוצאה טובה. תוצאות טובות פחות השיגה המזוודה בבדיקת ההתנגדות לניקוב (מקום רביעי) ובחוזק הבד בקריעה (מקום חמישי מתוך 8 המזוודות שנבדקו).

שורה תחתונה: מזוודה קלה במחיר ביניים שהשיגה בסך הכל תוצאות טובות בבדיקת האיכות. החיסרון: למזוודה רק 2 גלגלים, דבר שמשפיע על נוחות התנועה. בסך הכל מדובר באופציה טובה.

מקום 4: סהרה, Jeep  

מחיר: 713 שקלים (לחברי מועדון). להשיג ברשת המשביר לצרכן 

משקל: 4.05 ק"ג

ניסינו: גלגלים בסיסיים המסתובבים לכל הכיוונים, אבל הניווט נוח וקל.

עיצוב: צעיר ומודרני. המזוודה מגיעה בצבעים שיקלו את איתורה במסוע.

פיצ'רים נוספים: המזוודה כוללת תא חיצוני אחד ו־2 תאים פתוחים להלבשה תחתונה (פחות נוח). יש תא לכביסה ו־2 רצועות לשמירה על הבגדים מקופלים בשני צידי המזוודה. מנעול קומבינציה. 5 שנות אחריות.

בדיקת מכון התקנים: הידית החזיקה מעמד בבדיקה, והמזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית ועמדה בבדיקה. מבחינת חוזק הרוכסן וחוזק לשונית הרוכסן, המזוודה הגיעה למקום השלישי בשני הפרמטרים. מבחינת התנגדות לניקוב, המזוודה לא השיגה תוצאות טובות והגיעה שישית מתוך המזוודות שנבדקו. באשר לחוזק הבד בקריעה - המזוודה היתה בסדר בסך הכל והשיגה תוצאות בינוניות.

שורה תחתונה: מזוודה נאה אבל לא זולה. יש אופציות טובות ממנה.

מקום 5: סייברלייט, Antler 

מחיר: 850 ש' 

(595 שקלים עד 15.7 ברשת חנויות ממסי)

משקל: 3.67 ק"ג

ניסינו: ידית בעלת 3 מצבי גובה. אין ידית הרמה בצד המזוודה, אלא רק מעין כיס לא נוח שמחליק מהיד. יש תא צדדי ותא חיצוני שממנו מגיעים לעוד תא פנימי. המזוודה קלה מאוד ונוח לנוע איתה. יש למזוודה 4 גלגלים המסתובבים 360 מעלות.

עיצוב: קלאסי, נקי וסולידי. 

פיצ'רים נוספים: יש מנעול TSA  שיקל את פתיחתה על ידי הבודקים הביטחוניים, שזה יתרון. יש תא עם בגדים לכביסה מניילון ולא מרשת. 10 שנות אחריות על המזוודה. 

בדיקת מכון התקנים: הידית החזיקה מעמד בבדיקה, והמזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית ועמדה בבדיקה. מבחינת חוזק הרוכסן, המזוודה לא השיגה תוצאות טובות והגיעה למקום לפני האחרון. מבחינת חוזק לשונית הרוכסן, הבדיקה היתה טובה והמזוודה הגיעה למקום השני. בבדיקת ההתנגדות לניקוב, המזוודה הגיעה למקום החמישי, וכך גם בבדיקת חוזק הבד בקריעה.

שורה תחתונה: מזוודה יקרה, שלא היתה אחת מהמזוודות הבולטות בבדיקת מכון התקנים. 

מקום 6: THE NORTH FACE, ROLLING THUNDER 

מחיר: 1,200 ש'

משקל: 4.82 ק"ג

ניסינו: המזוודה עשויה בד פוליאסטר רך, חזק, עמיד ואטום למים, מה שמאפשר נשיאה בגשם או על גג הרכב במידת הצורך. הידית של המזווודה מאסיבית וחזקה אך בעלת מצב אחד בלבד, תרמיל על גלגלים. הידית בצד לא נוחה כי היא לא במרכז המזוודה. למזוודה 2 גלגלים ולא 4, ולכן התנועה נוחה פחות. שנתיים אחריות.

עיצוב: הכלאה של תיק מוצ'ילרים ושל מזוודה.

פיצ'רים נוספים: הקיבולת הפנימית לא מתרחבת וזה פחות פרקטי. יש מקום לכביסה ורצועות לשמירת בגדים. יש תופסנים חיצוניים לסגירה חזקה מבחוץ. 

בדיקת מכון התקנים: הידית החזיקה מעמד בבדיקה, והמזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית. בבדיקת חוזק הרוכסן, המזוודה השיגה תוצאות מצוינות והגיעה למקום השני. לשונית הורכסן היתה פחות חזקה ונשברה בהרבה פחות עומס. מדובר במזוודה החזקה מכולן, אך חוזק הבד בקריעה לא הרשים.

שורה תחתונה: מזוודה יקרה וחזקה מאוד שהשיגה תוצאות טובות. המזוודה מתאימה למי שיוצא לטיולי אקסטרים ולא לטיול אורבני באירופה.

מקום 7: Weekend

מחיר: 400 שקלים. להשיג ברשת תיק התיקים

משקל: 3.51 ק"ג  

ניסינו: ידית ההרמה נוחה, הידית בצד טובה ויש מגינים להניח עליהם את המזוודה. הגלגלים לא מצטיינים באיכותם. אמנם יש 4 גלגלים המסתובבים 360 מעלות אבל הם בלתי מאוזנים. כשהמזוודה מלאה היא נוטה קדימה, וזה חיסרון גדול. 

עיצוב: בעל קווים נקיים.

פיצ'רים נוספים: יש תא גדול חיצוני. התא עמוק מאוד וזה פחות נוח. יש תא גדול פנימי ותא צדדי עם רוכסן. כמו כן, יש מנעול קטן. שנה אחריות.

בדיקת מכון התקנים: הידית לא החזיקה מעמד במבחן ונקרעה. בנפילה חופשית, מנגנון פתיחת המנעול נשבר. מבחינת חוזק הרוכסן, היא לא היתה אחת המזוודת המובילות, וכך גם מבחינת חוזק לשונית הרוכסן. בבדיקת ההתנגדות לניקוב, המזוודה השיגה תוצאה בינונית. בבדיקת חוזק הבד בקריעה בשני הכיוונים, היא קיבלה ציון חלש.

שורה תחתונה: מזוודה שהשיגה תוצאות לא טובות בבדיקת האיכות. המחיר הנדרש בעבורה בהחלט גבוה ביחס לתמורה. היתרון הגדול שלה - היא קלת משקל.

מקום 8: Travelland

מחיר: 150 שקלים. להשיג בארנקי שינטל, רחוב העלייה 20, ת"א

משקל: 4.09 ק"ג

ניסינו: מזוודה עם 2 ידיות אחיזה ומגיני גומי כדי להניח עליהם את המזוודה. ידית גרירה עם מצב אחד.

למזוודה 2 גלגלים בלבד: הגלגלים קשים וקשה לסובב אותם, הפלסטיק סביבם נראה לא חזק מספיק. במקום 2 גלגלים נוספים יש למזוודה רגליות ממתכת שמאפשרות להשעין אותה בלי שתיפול.

עיצוב: סטנדרטי ומשעמם. 

פיצ'רים נוספים: 2 תאים מקדימה, תא נוסף מאחור, מנעול קבוע לנעילת המזוודה, תאים לאורך הדופן הפנימית להפרדת חפצים אישיים. 

בדיקת מכון התקנים: הידית לא החזיקה מעמד במבחן ונקרעה. המזוודה נותרה שלמה בנפילה חופשית ועמדה בבדיקה. חוזק הרוכסן הגיע למקום האחרון. חוזק הלשונית - סביר. למזוודה אין גב קשיח, ולכן לא היה טעם לערוך את בדיקת ההתנגדות לניקוב והיא הגיעה אחרונה בפרמטר הזה, כמו גם בבדיקת חוזק הבד בקריעה.

שורה תחתונה: המחיר אטרקטיבי ביותר, אולם צריך להביא בחשבון שהתמורה בהתאם. המזוודה חלשה והגיעה אחרונה כמעט בכל פרמטר. מתאימה למי שלא חשובה לו האיכות ומעוניין להוציא כמה שפחות.

צילומים: רוני שיצר, מאיר בולקה, GettyImages/iStockphoto

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר