ככל שהחום עולה והטמפרטורות נוסקות, כך אנחנו נוטים להוריד את המעלות במזגן - המציל הרשמי של הקיץ. כל עוד הכל עובד ותקין, החיים עוד איכשהו נסבלים. הסיוט מתחיל כשיש תקלות או אם, רחמנא ליצלן, המזגן אינו תואם את גודל החדר. ככל שאנחנו משתמשים יותר במזגנים - כך גדלה הנטייה שלהם להתקלקל. כרוניקה של תקלות ידועות מראש.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אתר מידרג, שמדרג מאז 2003 בעלי מקצוע לפי מאות אלפי חוות דעת של לקוחות בענפים שונים, בדק מהן התקלות הנפוצות ביותר במזגנים שעליהן מדווחים לקוחות, ומהי עלות התיקון הממוצעת שלהן.
מירי פסצ'אנסקי, מנהלת התוכן של אתר מידרג, מגלה כי מהניתוח הסטטיסטי של האתר עולה שהשירות הנפוץ ביותר הוא מילוי גז במזגן, ועליו תשלמו בממוצע 443 שקלים. "ללקוחות היתה נטייה לאבחן בעצמם את התקלה כש'המזגן לא מקרר', ולרוב תלו הלקוחות את האשמה במחסור בגז. במחצית מהמקרים, הבעיה אכן היתה מחסור בגז, אבל כשליש מהמקרים נפתרו על ידי החלפת קַבָּל או בדרכים אחרות", מספרת פסצ'אנסקי. טכנאי המזגנים שהשתתפו בבדיקה המליצו לא לספק הבחנה לתקלה אלא לחכות לטכנאי המזגנים שיגיע. הסיבה היא פשוטה - טכנאים מסוימים עשויים לנצל את ההבחנה המוטעית ולגבות תשלום על מילוי גז, למרות שהוא כלל לא חסר. עם זאת, יש תקלות שכל אחד יכול לתקן לבד ולא חייבים להזמין טכנאי מזגנים שיגבה כסף על ביקור של חמש דקות, שכן עלות ביקור ממוצעת של טכנאי עומדת על 250 שקלים. ניקוי פילטרים במזגן, למשל, צריך להיעשות לפחות פעמיים בשנה ובכך יחסוך תקלות בהמשך. גם פתיחת סתימה בצינור הניקוז היא פעולה פשוטה למדי. לפני שאתם רצים להזמין טכנאי, בידקו אם הצינור הלבן שממנו מטפטפים המים סתום ומלא בלכלוך.
התקלה השנייה הנפוצה ביותר של הצרכנים שדורשת טכנאי היא החלפת קבל מדחס, שעולה בממוצע 361 שקלים. יש מגוון תקלות מיזוג אחרות שיכולות לפקוד את המדחס, למשל החלפת עינית, תיקון צינורות הניקוז, החלפת חיישנים ועוד, אך הן נפוצות פחות.
מהניתוח הסטטיסטי שערך אתר מידרג על חוות הדעת של הלקוחות, תשמחו לגלות שעל מרבית התקלות כגון מילוי גז, החלפת קבל, תיקון נזילה ועוד לא תשלמו יותר מ־500 שקלים. ואולם, כשזה מגיע לתיקונים מורכבים יותר כגון לוח פיקוד, המחיר עולה ויכול להגיע גם ל־1,000 שקלים ויותר. השירות הזול ביותר הוא ניקוי פילטרים במזגן, שעליו שילמו לקוחות בממוצע כ־276 שקלים, ואילו השירות היקר והנדיר יותר הוא תיקון בעיה במדחס, שיכול להגיע ל־1,073 שקלים בממוצע. באופן כללי, כשמדובר במזגן בן פחות מעשור, כדאי להזמין טכנאי מזגנים לפני ששוקלים להחליף את המזגן. יש סיכוי גדול שהטכנאי יצליח לתקן את התקלה בסכום נמוך מזה שיעלה לכם לקנות ולהתקין מזגן חדש לגמרי.
אתר מידרג בדק עם 30 טכנאי מזגנים עצמאים, שדורגו על ידי אלפי לקוחות כטכנאים הטובים ביותר, על איזה מזגן הם ממליצים למשפחה ישראלית ממוצעת שרוצה מזגן אמין במחיר סביר. הטכנאים התבקשו לספק עדיפות ראשונה ושנייה ולהתייחס רק לאמינות המזגן, שנחשב לכזה עם מעט תקלות באופן יחסי, וגם כשיש בעיה, היא ניתנת לתיקון בקלות.
48% מהטכנאים המליצו פה אחד כי למשפחה שאין לה מגבלת מחיר, מזגן של חברת מיצובישי הוא האמין ביותר. במזגנים שמחירם סביר עבור משפחה ממוצעת, דורגו המזגנים של חברת אלקטרה בעדיפות הראשונה כמזגנים האמינים, עם כמחצית מקולות הטכנאים. בעדיפות השנייה, בחרו 67% מהטכנאים את המזגנים של חברת תדיראן, ובמקום השלישי את המזגנים של חברת טורנדו.
בארגון אמון הציבור, הפועל לשינוי כללי ההתנהגות של עסקים וגופים ציבוריים בישראל ולהנחלת תרבות כלכלית המבוססת על הוגנות שתועיל לציבור, לממשלה ולעסקים כאחד, מכירים היטב את תלונות הציבור על חברות המזגנים. במוקד הארגון מתקבלות מדי שנה מאות תלונות על ענף המזגנים. מרביתן, באופן מאוד לא מפתיע, בזמן הקיץ. מירב כהן, מנכ"לית הארגון, משווה את התלונות הרווחות בענף המזגנים לענפים אחרים של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה בהבדל משמעותי אחד: "בתחום המזגנים בולטת תופעה של כשלים בהתקנה, שיש להם השלכות גם על צריכת החשמל של המזגן, ולעיתים גם על השכיחות של תקלות בפעולת המזגן". כהן מסבירה כי "קיימים בשוק מתקיני מזגנים רבים שחסרים הכשרה כחשמלאים והיכרות מקצועית עם המזגנים שהם מבקשים להתקין. ארגון אמון הציבור בוחן בימים אלה דרכים לסייע לציבור בהבחנה בין מתקין מזגנים מקצועי לכזה שאינו. נכון לעכשיו, לכל הפחות, כדאי לצרכן לוודא שהמתקין שהוא מזמין הוא חשמלאי מוסמך".
מניתוח התלונות שמתקבלות בארגון עולה כי מרביתן, כ־20%, עוסקות בשירות טכני לקוי. אחד המתלוננים, לדוגמה, הזמין טכנאי בעקבות מזגן תקול, שקבע שיש להחליף את כרטיס הפיקוד. הביקור עלה ללקוח 250 שקלים, אבל אחרי כשבוע הגיע הטכנאי להחליף את הכרטיס וגבה 550 שקלים נוספים. לאחר כמה ימים שוב התקלקל המזגן. כשהגיע שוב טכנאי, הוא קבע שיש להחליף את המדחס בעלות של 2,500 שקלים. "בזבוז" הכסף הזה היה יכול להימנע אילו הטכנאי הראשון היה עורך בדיקה מקיפה, מאתר את הבעיה האמיתית ופותר אותה במקום.

איזה סוג של מזגן כדאי לכם לבחור?
תלונה נפוצה נוספת, שעומדת על כ־18% מסך התלונות, היא אספקת מוצרים פגומים. תלונות רבות מתקבלות על מזגנים חדשים שמהיום הראשון אינם תקינים, נוזלים, מרעישים ועוד. גם שירות לקוחות לקוי תופס כ־18% מנתח עוגת התלונות המפוקפקת. על תקלה זו אין צורך להכביר במילים, שכן אין מישהו שלא נתקל בשירות לקוי ביום־יום. בעיות מול טכנאים עומדות על 17% מהתלונות, ובהן טכנאי שאיחר בשמונה שעות וחצי, טכנאים לא מקצועיים ועוד. 8% מהתלונות מתייחסות אל הקושי של הלקוחות במימוש האחריות. אנשים רוכשים מזגנים, ובהיותם במסגרת האחריות החברות מנסות להתנער ולמצוא סייגים כדי שלא יצטרכו לשאת בעלויות ההחלפות והתיקונים. תקלות חוזרות ומרובות מחזיקות ב־3% מסך התלונות, ואילו הטעיית לקוחות, קושי בביטול עיסקה, עיכובים בתיקונים ובשירות וכל שאר הבעיות שעליהן מלינים הלקוחות תופסות 13% מעוגת הבושה.
מעבר לתקלות ולתלונות, מתברר שהבחירה איזה מזגן לשים בכל חדר אינה משימה פשוטה כלל וכלל. בעבר הדילמה הזו לא היתה קיימת. היה ברור שבחדר קטן נתקין מזגן חלון ובסלון נתקין מזגן גדול יותר. היום מוכנסים לשיקולים עוד הרבה משתנים. כל מי שדיברנו איתו מהתחום, בכל החברות, המליץ בראש ובראשונה שמומחה יגיע למקום וימליץ על המזגן המתאים ביותר. זאת בשל ריבוי הפתרונות הקיימים בתחום לקירור החדר. מתקין או קבלן מיזוג יבין בדיוק את הצורך, ויוכל לתת את המענה הטוב ביותר.
מאז שוויליס קרייר המציא את המזגן ב־1906 וטבע את המושג "מיזוג אוויר", עבר המזגן דרך ארוכה. הדגמים המוכרים שלו, שחלקם מככבים עד היום בכל פינה חמה בארץ, הם מזגן חלון או מזגן מפוצל. מזגן חלון הוא יחידה אחת הקבועה בקיר חיצוני, חלקה פנימי וחלקה חיצוני. מדובר במזגנים ישנים ורועשים שהתקנתם קשה, ולכן הם כמעט אינם בשימוש כיום, אף שהם זולים יחסית. מזגנים מפוצלים, לעומת זאת, הם הרוב המוחלט, אם לא כל המזגנים המשווקים בימינו. בתוך הבית נמצאת יחידת (או יחידות) הקירור, ומחוץ לבית נמצאת יחידת המדחס. הפיצול מאפשר פעולה שקטה ויעילוּת בפינוי החום, אך מחייב העברת כבלים וצינורות בין היחידות. מזגן מפוצל יכול להגיע בכמה תצורות: מזגן עילי, רצפתי או מיני־מרכזי.
מזגן עילי, כשמו כן הוא - מזגן שממוקם גבוה על קיר החדר, סמוך לתקרה, ופולט קור כלפי מטה. מיזוג שכזה מגיע במהירות לכל חלקי החדר, אולם הוא לאו דווקא יעיל יותר מבחינת היחס בין צריכת האנרגיה לתפוקת הקור. החיסרון העיקרי של מזגנים עיליים הוא בחימום, שהוא פחות יעיל; מזגנים רצפתיים הם גדולים יותר וממוקמים קרוב לרצפה, ופתח יציאת האוויר שלהם ממוקם לרוב בחלקם העליון. תהליך הקירור ממושך יותר עם מזגן כזה, והוא תופס יותר מקום, אך יעילות הקירור שלו גבוהה מאוד והוא נחשב ליעיל יותר בחימום; מזגן מיני־מרכזי הוא פתרון נפוץ מאוד בדירות גדולות, בבתים פרטיים ובבנייה חדשה בכלל. כמו בכל מזגן מפוצל, יחידת המדחס נמצאת מחוץ לבית. יחידת הקירור (והחימום) מותקנת במקום מרכזי בדירה, בדרך כלל מעל תקרה מונמכת במסדרון או בחדר אמבטיה, ומזרימה אוויר דרך מערכת תעלות לכל חדרי הבית. השליטה בזרימת האוויר נעשית באמצעות תריסים ודמפרים בחדרים. היתרונות הגדולים של מזגן מיני־מרכזי הם מיזוג כל חלל הדירה ורעש בעוצמה נמוכה בחדרים. החסרונות הם הדרישות המבניות להתקנתו וחוסר ההתאמה לדרישות השונות בחדרים שונים.
יש פרמטרים רבים שצריך להביא בחשבון כשבוחרים את סוג המזגן; איפה ממוקמת הדירה, כיווני הקירות והחלונות, אם האזור הממוזג הוא חלק מבית משותף או פרטי, סוג הגג והתקרה, מספר הנפשות בבית, מקורות חום נוספים ועוד. אלו בדיוק השיקולים שאותם מביאים בחשבון אנשי המקצוע שבאים להמליץ על איזה מזגן מתאים לאיזה חלל.
המזגנים החדשים עובדים בשיטה הנקראת "אינוורטר", שבה, בניגוד למזגנים הישנים, מדחס המזגן פועל ברציפות, דבר המוריד את הצורך בכיבוי ובהדלקה של המזגן, שגוזלים חשמל רב וגורמים לבלאי מהיר ומשמעותי. המזגן למעשה מתאים את עצמו לטמפרטורת החדר וגורם לחדר להישאר בטמפרטורה קבועה כל עוד הוא פועל. שיטת זו חוסכת 40%-30% מצריכת החשמל. תרומה נוספת ומשמעותית היא בלאי נמוך בהרבה למזגנים אלו. המדחס פועל בטווח מהירויות סביר ואינו מתאמץ יתר על המידה, שיטת ויסות הטמפרטורה שומרת על מצב של חיסכון מתמשך, ולאחר שעה או שעתיים בלבד של קירור החדר נכנס האינוורטר למצב חסכוני, המאפשר פעילות שוטפת של המזגן ושמירה על המדחס. לא משנה באיזה מזגן תבחרו, כדי לקבל את התפוקה והביצועים הטובים ביותר מהמזגן מומלץ לתחזק אותו באופן שוטף לאורך כל השנה על ידי כמה פעולות פשוטות - יש לנקות את מסנני האוויר באופן קבוע; בימי הקיץ יש לכוון את הטמפרטורה ל־24-20 מעלות צלזיוס (כן, גם בימים החמים ביותר) ולכוון את פתחי האוויר במקביל לרצפה או מעט כלפי מעלה; במקרה שהיחידה החיצונית מותקנת על הקרקע, יש לוודא שסביבתה תהיה נקייה, כך שלא יישאבו אליה עשבים, שקיות ניילון או כל לכלוך אחר; והכי חשוב, צריך להחזיק אצבעות שהמזגן ישרוד את שעות הפעילות הרבות שלו ויעמוד בעומס החום והמאמץ. אם כבר תקלות, עדיף בעונות המעבר. קיץ נעים וסביר לכולנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו