לפני כמה שנים קניתם רכב חדש מהניילון עם הריח הטוב והשירות המפנק של סוכנות המכירות, זכיתם מן הסתם ליחס של מלכים כי שלפתם את הארנק והוצאתם מזומנים. את הרכב בחרתם אחרי ש"השכן שיודע" הסביר לכם שזאת מכונית ששומרת על הערך שלה. חלפו שנתיים או שלוש ובא לכם לשדרג את הרכב ואתם מוצאים את עצמכם בצד שמוכר וכללי המשחק מהצד הזה נראים פתאום קצת שונים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אחרי קבלת ההחלטה אתם פותחים את המחירון ומתאכזבים קלות - מחיר הרכב שלכם מעט יותר נמוך ממה שחשבתם. בשלב הבא כנראה תיקחו את הרכב לשטיפה ותצלמו אותו בטרם יעלו התמונות לאתר המכירות. למודעה האינפורמטיבית נוסיף "לרציניים בלבד" כי זה "מוכר". בבוקר אתם מכינים את חברת הטלפון שעקב ריבוי השיחות הקווים שלהם עלולים לקרוס ואז... ברוכים הבאים למציאות. השעות חולפות, הטלפון דומם ואתם בטח מתחילים לשאול את עצמכם "מה עשיתי לא בסדר?"
האמת היא שרוב הסיכויים שעשיתם הכל בסדר. בשנה נעשות בארץ בערך כ־700 אלף העברות בעלות של רכבים חדשים ומשומשים. המשמעות: השוק רווי, ובניגוד לשוק הנדל"ן, מתחילה תחרות מחירים שבה הרבה פעמים הכי זול ייעלם מהאתר יותר מהר. מתברר כי משנה לשנה לוקח יותר זמן למכור מכונית וכך גם הולך ומתרחק המחיר מן המחירון ובעיקר כלפי מטה.
כעת יש שתי אפשרויות מקובלות: לפרסם, להמתין בסבלנות ולבסוף לקבל טלפונים מאנשים שרוצים לראות את הרכב בשעות שלא תמיד הכי נוחות, לבקר במכוני בדיקה לא הכי נעימים ולנסות להתמקח על המחיר מול קונים שמודעים למצב הקשה שבו אתם נמצאים. האפשרות השנייה היא ללכת לאחת מחברות הטרייד אין, שמציעות לשלם לכם עבור הרכב הישן שלכם בזיכוי לקניית רכב חדש יותר. השאלה הגדולה היא כמה פחות ממחיר המחירון תקבלו.
אבי מויאל, סמנכ"ל שיווק ומכירות ברשת טרייד מוביל, אומר כי "בשלוש השנים האחרונות נרשמה עלייה בהיקפי עסקאות הטרייד אין. נהגים רבים אינם מצליחים למכור את רכבם באופן פרטי ולפיכך נוהרים לעסקאות הטרייד אין. אין ספק שמדובר במגמה בולטת בשוק ואני מאמין שהיא תמשיך להתעצם גם בשנים הבאות". לדבריו מצטרף רפי דיק, מנכ"ל אוטו סנטר, שאומר כי "אכן אפשר להבחין במגמת גידול בעסקאות הטרייד אין
בישראל. כיום כ־50% מסך עסקאות אוטו סנטר הן עסקאות טרייד אין". להערכת דיק, הגידול בעסקאות הטרייד אין נובע מהמענה שהן מספקות לצרכן בזמינות רכב – הצרכן לא מוכן להישאר ללא רכב, גם לא למשך יום אחד, ושיטת הטרייד אין מקלה מאוד את ההתמודדות עם הקושי הרב למכור את הרכב הישן בעיקר בשוק רווי.
מה בדקנו?
איציק תורג'מן, מנכ"ל כלמוביל טרייד אין, מציין כי "בשיטת הטרייד אין יש את כל מניפת השירותים במקום אחד הכוללים קנייה ומכירה, פתרונות מימון ופתרונות ביטוח, כך שהלקוח מקבל את כל השירותים במקום אחד, תחת גוף אחד".
החלטנו לבדוק מה באמת אפשר לקבל בחברות הטרייד אין עבור הרכב שלנו. גייסנו שברולט ספארק שחורה יד ראשונה מודל 2012 עם טסט לשנה, שנקנתה חדשה ישירות מהיבואן לפני כשנתיים תמורת כ־65,000 שקלים, ופנינו איתה לחברות הטרייד אין כדי לקבל הצעת מחיר. מחיר המחירון של לוי יצחק, שעליו מסתמכות חברות הטרייד אין שבהן ביקרנו, עומד על 44,500 ש'. כלומר הפרש של כ־20,500 ש' מיום הרכישה. במקביל, בדקנו את מחיר הרכב במחירון אתר יד2, שבו מחירי הרכבים נקבעים לפי מחקר סטטיסטי של נתוני שוק הרכב בישראל. המחיר ביד2 עומד על כ־49,000 ש׳. נתון נוסף מיד2 הוא שלוקח לרכב כזה בממוצע כ־46 יום להימכר. עם נתוני הפתיחה הללו יצאנו לכמה מגרשי טרייד אין לנסות להבין במסגרת עיסקה מה המחיר שנקבל בעבור רכב זה.
התוצאות הפתיעו גם אותנו. מתברר שהפערים בין חברות הטרייד אין השונות מגיעים ל־11 אלף ש' בין ההצעה הנמוכה ביותר להצעה הגבוהה ביותר שקיבלנו. ההצעות הנמוכות ביותר היו 33% פחות ממחיר המחירון ביד2 - שליש פחות מהמחיר הממוצע שתוכלו לקבל אם תמכרו לבד! אבל שימו לב - בחלק מהצעות הטרייד אין מציעים לכם גם את הרכב שתרכשו בפחות מהמחירון, כך שיכולה להיות עיסקה שבה תקבלו על הרכב שלכם הרבה פחות ממחיר המחירון, והעיסקה עדיין תשתלם יותר. לדוגמה, בשלמה סיקסט הציעו עבור הרכב שלנו 35,000 ש' בתמורה ליונדאי I35 מודל 2012 במחיר 78,400 ש', שמחיר המחירון שלו הוא 94,400 ש'. באלבר, לעומת זאת, הציעו לנו 44,500 ש' עבור הרכב שלנו בתמורה ליונדאי I35 מודל 2012 ב־95,200 ש' (מחיר מחירון תמורת מחירון).
לפרטי או לטרייד אין?
לדברי רועי שגב, סמנכ"ל אתר יד2, "ההחלטה אם לקנות או למכור רכב באמצעות עיסקת טרייד אין או בשוק הפרטי צריכה להיות מושפעת באופן ישיר ממצבו של הרכב ומפרמטרים כגון גיל הרכב, סוג הרכב וכיו"ב". מכירה לטרייד אין ברוב המקרים היא מכירה במחיר נמוך, היות שחברת הליסינג צריכה להרוויח. לעומתה, מכירה לאדם פרטי עשויה להיות במחיר המחירון או אף יותר מכך, אם הרכב כולל תוספות. קנייה מליסינג כוללת אחריות לפחות לשנה לעומת קנייה מאדם פרטי שהיא ללא אחריות. כמו כן, מכירה לטרייד אין חוסכת זמן ברוב המקרים, היות שלא צריך להיפגש עם קונים רבים ולקחת את הרכב למכון בדיקה וכו'. מחירי הרכבים בעסקאות הטרייד אין קשיחים למדי מול המחיר שפרטיים יבקשו, היות שרמת המיקוח עם אדם פרטי תלויה בביקוש של הרכב ובמצבו. עם זאת, המבצעים בליסינג מאפשרים רכישת רכבים במחירים נמוכים יחסית".
מה הציעו לנו עבור שברולט ספארק 2012 יד ראשונה?
מחיר מחירון יד2 49,000 ש׳
מחיר מחירון לוי יצחק 44,500 ש׳
• כלמוביל טרייד אין 32,500 ש׳ - 33% פחות ממחירון יד2
• אוטוסנטר 32,500 ש׳ - 33% פחות ממחירון יד2
• שלמה סיקסט 35,000 ש׳ - 28% פחות ממחירון יד2
• טרייד מוביל 38,000 ש׳ - 22% פחות ממחירון יד2
• אוויס 43,500 ש׳ - 11% פחות ממחירון יד2
• אלבר 44,500 ש׳ - 10% פחות ממחירון יד2
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו