האם לד זפלין גנבו את להיטם הגדול ביותר?

להקת הרוק האגדית נתבעת על העתקת המנגינה של "stairway to haeven" • שפטו בעצמכם

ג'ימי פייג' ורוברט פלנט. לד זפלין

קרוב לוודאי שלא שמעתם על להקת "ספיריט" הוותיקה. הלהקה האמריקנית מעולם לא זכתה להכרה בינלאומית אבל הם הצליחו להפיק מספר אלבומי פרוגרסיב, ג'אז ופסיכדליה ואפילו השפיעו על כמה מהמוזיקאים הידועים בעולם - אחד מהם הוא ג'ימי פייג' ולהקת "לד זפלין". אך האם מדובר בהשפעה או בגנבה לאור יום?

לעדכונים נוספים הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

עכשיו, חברי להקת "ספיריט" תובעים את חברי להקת "לד זפלין" בטענה כי גנבו מהם את אחד הריפים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של הרוק - נעימת הפתיחה של "stairway to haeven". 

“Taurus" הקטע האינסטרומנטלי של להקת "ספיריט" הופיע לראשונה באלבום הבכורה שלהם משנת 1968, שנתיים לפני שג'ימי פייג' כתב את "stairway to haeven". בנוסף, הופיעה להקת "ספיריט" עם “Taurus" בהופעות רבות שלהן, בינהן, הופעת חימום ללהקת לד זפלין ב-1969. 

רנדי קליפורניה. צילום: אי. פי

זו לא הפעם הראשונה שחברי הלהקה מציינים את הגנבה. ב-1997, סיפר רנדי קליפורניה, מחברי הלהקה, ומי שכתב את הקטע המדובר, "הם (לד זפלין) עשו מיליוני דולרים מהקטע הזה ומעולם לא אמרו לי 'תודה', או 'תרצה שנשלם לך כסף על זה', זה עדיין מציק לי". זמן לא רב לאחר אותו ראיון טבע קליפורניה בעת שהציל ילד מטביעה בים. 

כעת, לקראת הוצאתם המחודשת של אלבומי לד זפלין, בינהם "stairway to haeven", נלחמים חברי הלהקה ועורכי דינם על כבודו של קליפורניה, עם תביעת זכויות יוצרים, שתמנע את הוצאת האלבום מחדש.

על פי מגזין Businessweek השיר הניב, עד לשנת 2008, לפחות 562 מיליון דולר ללהקה. להקת לד זפלין סירבה להגיב עד כה על הטענות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר