לא מופרך לשער שאת המשפט המפורסם מתוך שירה של גלי עטרי, "הכל עומד במקום, הזמן ממשיך ללכת", כתב יעקב גלעד בעודו יושב במכונית בפקק תנועה אינסופי בכניסה לתל אביב, כשעל פניו חולפים רוכבי הכלים הדו־גלגליים.
לעדכונים נוספים הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הקיץ המתקרב הוא שעתם היפה של הקטנועים. ומי שזנח את הרכב לטובת הכלי הקטן והזריז, יודע לספר על חיסכון משמעותי באחזקה, בדלק, בעצבים וכמובן בזמן. לא צריך לחפש חניה, לא צריך להיתקע בפקקים אינסופיים ולא צריך להוציא יותר מ־80-70 שקלים על מיכל דלק שמספיק להרבה יותר.
העומס בכבישים נוטה בבירור לטובת הדו־גלגלי. הנסיעה מראשון לציון למרכז תל אביב התארכה ביותר מ־10 דקות בשנה האחרונה, ומנתניה התארכה הנסיעה בכ־17 דקות. גם המספרים לא עושים חסד עם הרכב המשפחתי. על פי מחקר של חברת "חשב־רכב", שבדקה כמה מוציאים על רכב משפחתי ממוצע 1,600 סמ"ק אל מול קטנוע 250 סמ"ק, מתברר כי עם חישוב הפחת של כלי הרכב מדובר בחיסכון של כמעט 17,500 שקלים בשנה לטובת הקטנוע.
אז איך בכל זאת רק מעט יותר מ־4 אחוזים מכלי הרכב בארץ הם קטנועים? עם האשמים אפשר למנות את הרשויות ואת חברות הביטוח. ביטוח החובה לקטנוע 250 סמ"ק יעלה בסביבות 3,500 שקלים, ועל קטנוע 300 סמ"ק הביטוח יגיע לכמעט 5,000 שקלים. יקר.
חסם נוסף הוא תדמיתי. לקטנוע אין יחסי ציבור טובים במיוחד והסטטוס החברתי שלו נמוך. בעיה נוספת היא עניין הבטיחות. הקטנועים מן הסתם פחות יציבים ממכונית ויותר חשופים בזמן פגיעה. הפתרון לכך הוא לבישת ביגוד מתאים ואביזרי בטיחות שיכולים להקטין, ואפילו למנוע, פגיעה.
אבל אחרי שעשינו את רשימת היתרונות והחסרונות יש עוד דבר אחרון שיכול להטות את הכף לטובת הדו־גלגלי, וזו חוויית הרכיבה. כמו שכתב רוברט מ. פירסיג, מחבר "זן ואמנות אחזקת האופנוע" - בנסיעה ברכב אנחנו בתוך קופסה כשחלונות זכוכית חוצצים בינינו לבין הריחות והטעמים, אנו צופים בחוויה אבל לא לוקחים בה חלק, בעוד על אופנוע - ובמקרה שלנו קטנוע - הרוכב הוא כבר לא צופה פסיבי; המסגרת נעלמת ותחושת הנוכחות מהממת.
אז האם נראה בעתיד מעבר מרכב לקטנוע? לדברי גדי אבירם, מנכ"ל מטרו מוטור, יבואנית סאן יאנג, ימאהה וקוואסאקי, "בשנים האחרונות יותר נהגים רואים בדו־גלגלי פתרון יעיל ונוח, להבדיל מבעבר שאז השימוש בו היה בעיקר לתרבות הפנאי". אבירם צופה שבשנת 2014 תתחיל עלייה במכירות אחרי ארבע שנים של ירידות. גם משה רוקח, מנהל אלבר מוטו, יבואנית דיאלים, מגלה כי כבר עכשיו מרגישים את הצמיחה שרק תתגבר, גם בגלל העיכוב בשיפור התשתיות והעובדה שלא נראה פה רכבת תחתית בשנים הקרובות. גם לדברי קובי גילון, סמנכ"ל שיווק ומכירות דו־גלגלי בקבוצת עופר אבניר, הנהגים הישראלים התבגרו והמגמה מאירופה של מעבר לדו־גלגלי תחלחל גם אצלנו.
אז עבור אלה שחושבים לעבור לקטנוע - בדקנו את ההיצע, רכבנו, שאלנו, התלבטנו ובחרנו את הקטנועים המומלצים שלנו לכל אחד ואחת מכם.
1. Mio, סאן יאנג
מה לא נאמר על הקטנוע העירוני המעוצב של סאן יאנג, המיו. אפשר לראות אותו בכל פינה בעיר, כשעליו בעיקר בנות המין היפה. המיו היפהפה מגיע במגוון צבעים ועיצובים ואפשר גם להזמינו בצביעה אישית, לפי טעמה של הרוכבת המיועדת. מלבד עיצוב מרשים, המיו חביב על הבנות גם בגלל משקלו הנמוך, הפשטות בתפעולו ובתחזוקתו, וגם בגלל גובה המושב, המתאים לנשים ומאפשר להן לחוש ביטחון רב ושליטה טובה בכלי. לא סתם המיו משמש גם כלי ללימוד נהיגה. רוב הרוכבות עושות עליו את הצעדים הראשונים וממשיכות איתו גם לתואר השני.
נפח מנוע: 100 סמ"ק
צריכת דלק: כ־28 ק"מ לליטר
מחיר: 12,585 ש׳
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־1,350 ש'
2. 125 D'elight, ימאהה
קטנוע חדש בקטגוריית ה־125 הנפוצה שתופסת 60% מהשוק. ה־D'elight הוא קטנוע עירוני קל, מעוצב ומושך במיוחד. המשקל הנמוך במיוחד של הכלי, בתוספת מנוע מתקדם מקורר אוויר, הופכים את ה־D'elight לכלי קלאסי למי שמבלה את עיקר זמנו בתוך העיר ולמי שעושה את צעדיו הראשונים על קטנוע.
נפח מנוע: 125 סמ"ק
צריכת דלק: אין נתוני יצרן
מחיר: 13,985 ש׳
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־1,600 ש'
3. וספה LX3V 125, פיאג'ו
היא יפה, מושכת ומלאה סטייל איטלקי עם מסורת של עשרות שנים. הווספות החדשות שהושקו לאחרונה הן המתקדמות ביותר מבחינה טכנולוגית. מנוע חדש לחלוטין מספק חיסכון ענק בצריכת הדלק, והביקורים בתחנות התדלוק יהפכו לנדירים. אף שהן נראות קטנות, מדובר בכלי חזק. עבור מי שאוהב נוסטלגיה וחשוב לו העיצוב והשיק - אין ספק שמדובר בכלי שיגרום לאנשים ברחוב לעצור ולסובב את הראש. אבל על הווספה עדיף שתרכבו לבד - בגלל הכיסא השטוח מעט פחות נוח לקחת איתכם עוד רוכב.
נפח מנוע: 125 סמ"ק
צריכת דלק: כ־44 ק"מ לליטר
מחיר: 19,900 ש'
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־1,500 ש'
4. JOYRIDE 125, סאן יאנג
הקטנוע הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, ולא סתם. הג'וי־רייד הוא קטנוע עירוני מודרני, שבגלל אמינותו והנוחות שלו יכול להתאים כמעט לכולם. זהו הסובארו של שנות ה־80 והמאזדה 3 של שנות ה־90, אבל זה גם בעוכריו כי מדובר בכלי שחביב על הגנבים. הלקוח הישראלי אוהב מדרס שטוח לרגליים, מגן רוח ומושב מדורג עם משענת קטנה, ואת כל זה מספק הקטנוע הפופולרי הזה בתוספת חיסכון משמעותי בדלק. זה לא הקטנוע למי שמחפש ריגושים, אבל הוא בהחלט יעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר.
נפח מנוע: 125 סמ"ק
צריכת דלק: כ־30 ק"מ לליטר
מחיר: 16,485 ש'
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־2,000 ש'
5. S3, דיאלים
דיאלים s3 מגיע עם מנוע עוצמתי של 250 סמ"ק ו־24.3 כ"ס ומערכת הזרקת דלק מתקדמת. זהו קטנוע שמתאים לשוק הישראלי ולמנהל שמחפש פינוק. הוא חזק, מהיר וגם נוח ובעל מקום רב למטען, יחסית לקטנוע. ברגע שתצאו מפגישת העסקים הקטנוע כבר יזהה אתכם כשתתקרבו, וכל מה שיישאר לכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההנעה ללא צורך במפתח, לעלות עליו ולצאת לדרך.
נפח מנוע: 250 סמ"ק
צריכת דלק: כ־28 ק"מ לליטר
מחיר: 25,000 ש'
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־2,400 ש'
6. XMAX 250, ימאהה
הימאהה X-MAX, הוא קטנוע מרגש, ספורטיבי ויוקרתי ומיועד למי שכבר ניסה כלים אחרים ומחפש יותר. יותר כוח, יותר עיצוב, ויותר איכות כמו שהענקית היפנית יודעת לספק. האיכות של ה־X-MAX ניכרת בפרטים הקטנים, בכיסא המפנק, באיכות המתלים שמעניקה איכות נסיעה יוצאת דופן, בכוח המתפרץ, בתא האחסון הענק וביכולות הספורטיביות שמאפשרות לו להתחרות בלא מעט אופנועים, ואף לנצח. לא מדובר בקטנוע זול, אבל אחרי שתעלו עליו תבינו למה שילמתם כל כך הרבה.
נפח מנוע: 250 סמ"ק
צריכת דלק: כ־27 ק"מ לליטר
מחיר: 31,985 ש'
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־1,200 ש'
7. MP3 300, פיאג'ו
הגאדג'ט של ענף הקטנועים ומי שאולי מסמן גם את העתיד שאליו הולך התחום. הוצג לעולם בשנת 2008 ומאז הוא להיט בקרב הרוכבים. הקטנוע עושה שימוש במערכת מתלים תלת־גלגלית מתוחכמת, אשר פותחה במשך יותר מעשור על ידי מהנדסי פיאג'ו. המערכת מסנכרנת בין המתלים הקדמיים כדי שיפעלו באופן עצמאי לגמרי - מה שמעניק לקטנוע זריזות, יציבות ואחיזת כביש טובות יותר מאשר עם גלגל יחיד מקדימה. עם הקטנוע הזה לא תחששו עוד ליפול ותרגישו הכי יציבים שאפשר. לקטנוע מנוע עוצמתי המאפשר נסיעה בין־עירונית נוחה, שני תאי מטען ומחשב מנוע, המציג את כל הנתונים החשובים על גבי צג מידע צבעוני. בזכות יתרונות הבטיחות מאות קטנועים כאלה נמכרו לגופים מוסדיים בישראל: מד"א, משטרת ישראל, חברות מסחריות, ואפילו למשטרה הפלשתינית. החיסרון: עבור הגלגל הנוסף תשלמו כמעט 10,000 שקלים יותר.
נפח מנוע: 300 סמ"ק
צריכת דלק: כ־25 ק"מ לליטר
מחיר: 45,000 ש'
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־2,200 ש'
8. BUDDY, בי אלקטריק
קטנוע חשמלי המקביל לקטנועים בנפח של 100 סמ"ק. לרוכבים ותיקים חוויית הרכיבה על קטנוע חשמלי שונה מאוד מכל המוכר: הקטנוע לא מייצר שום רעש או תנודות, והדרך היחידה לדעת שהקטנוע דולק היא מבט על מנורות לוח השעונים. בגלל הסוללות מרכז משקל הכובד שונה מאשר בקטנועים רגילים, אך שאר היתרונות ברורים. הוא לא מזהם את הסביבה, הוא חוסך את ההוצאה על הדלק ומבחינת ביטוח הוא נכלל בקטגוריה היחסית מוזלת של קטנועי 50 סמ"ק. מי שכל הנתונים האלה חשובים לו, ימצא בקטנוע הזה את הפתרון המושלם להתניידות בתוך העיר.
נפח מנוע: מקביל ל־100 סמ"ק
צריכת חשמל: 2.5 ש' לכ־100 ק"מ
מחיר: החל מ־19,900 ש׳
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־250 ש'
9. בורגמן 400, סוזוקי
גדול, עוצמתי ומפנק. הבורגמן 400 נמכר בישראל ובעולם מאז 1998 ועדיין לא נס ליחו. הוא משלב בין זריזות לדינמיות, הנאה ויכולות תיוריות. אף שמדובר בקטנוע ותיק, הוא עבר שינויים ושדרוגים במשך השנים והבורגמן החדש הוא קטנוע דינמי, עם מנוע וגיר חדשים לחלוטין, תא מטען ענק של 62 ליטר, תאי אכסון נוספים בקדמת הקטנוע וכל הגאדג'טים שהמנהל הרכוב צריך.
נפח מנוע: 400 סמ"ק
צריכת דלק: כ־25 ק"מ לליטר
מחיר: 45,525 ש׳
עלות טיפולים (עד 12,000 ק"מ): כ־2,000 ש'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו