"מורים משפילים את הילדים בגלל התלבושת האחידה"

המועצה לשלום הילד קיבלה תלונות על בדיקות מבזות, שכוללות "הפשטת תלמידים וחשיפתם לקור" • משרד החינוך: "חל איסור להעניש תלמידים בענישה משפילה"

תלבושת אחידה // צילום אילוסטרציה: GettyImages // תלבושת אחידה (אילוסטרציה)

מנהלת בית ספר שפותחת את מעילי התלמידים ובודקת אם הגיעו בתלבושת אחידה; תלמידים שנשלחים לבתיהם בגלל החולצה הלא נכונה; ילדים שמופשטים רק כי על בגדיהם העליונים אין סמל בית הספר. תלונות אלה ועוד הגיעו לאחרונה למועצה לשלום הילד מהורים מודאגים, המתלוננים על התנהלות לא ראויה של הסגל החינוכי. משרד החינוך בתגובה: "חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה משפילה".

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

באחת התלונות דווח על בית ספר שבו מונתה מורה ל"מפקחת" תלבושת אחידה. תפקידה של אותה מפקחת היה לעבור מכיתה לכיתה ולקיים במהלך השיעור בדיקות, שבמסגרתן פתחה והסירה מעילים של תלמידים כדי לבדוק את הבגד שתחתם, תוך כדי נזיפות ועונשים למי שאינו עומד בסטנדרט הרצוי.

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, פנה במכתב דחוף למנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן בבקשה לטפל בבעיה: "אנו תומכים מאוד ברעיון של תלבושת אחידה בבתי הספר, הן כדי למנוע חוסר שיקול דעת בבחירת לבוש הולם ומתאים למסגרת והן, ובעיקר, כדי למנוע מירוץ תחרותי לרכישת מותגים והבלטת פערים מוחצנת. כל זאת כל עוד התלבושת האחידה היא אמצעי להשגת המטרות הנזכרות, ולא מטרה בפני עצמה, ובוודאי לא מטרה כזו המקדשת את כל האמצעים. עושה רושם כאילו בחלק מבתי הספר הפך העניין לאובססיה כוחנית, שלא בוחלת בכל אמצעי, כולל אמצעים לא ראויים".

במכתבו מתייחס ד"ר קדמן לחלק מהתלונות שהתקבלו במועצה לשלום הילד: "בדיקה פומבית של חולצות לעיני כל, שימוש בכוח ובידיים כדי לפתוח מעילים או עליוניות, גירוש מבית ספר בבושת פנים, הפשטת תלמידים וחשיפתם לקור, דרישה להוריד חלקי לבוש שאין אפשרות ואין צורך לשים עליהם סמל (כגון מעיל) ושאר אמצעים דומים, הופכים את כל העניין של התלבושת האחידה מאמצעי למטרה בפני עצמה, תוך כדי שימוש באמצעים בלתי ראויים ובלתי חינוכיים בעליל".

ממשרד החינוך נמסר: "התלבושת האחידה תורמת לשיפור האווירה החברתית בבית הספר ולגיבושו ומדגישה את המשותף ואת השוויוניות. בחירת התלבושת נעשית בשיתוף מועצות התלמידים, כאשר כל בית ספר מחליט על העיצוב ועל הגוון של התלבושת שלו, תוך כדי הקפדה על בחירת לבוש הולם". לפי משרד החינוך, בתקנון מוגדרות בבירור התגובות שאותן יש לנקוט במקרים שבהם חלה הפרה: "בכל מקרה חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה משפילה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר