בשנתיים האחרונות נראה שהרשת החברתית הגדולה בעולם החלה לשחק תפקיד מרכזי בתחומי הצרכנות והשיווק הדיגיטלי והפכה לעורק תקשורת ראשי בין חברות ומותגים גדולים לבין הצרכנים. מדד הלייקים שכל חברה מקבלת הפך לגורם משמעותי שמלמד על מידת הפופולריות שלה בקרב הציבור, והחברות הגדולות מוכנות להשקיע לא מעט כדי לגרום לנו, הצרכנים, לתת להן את הלייק המיוחל.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הקרב על הלייקים בין המותגים הביא לכך שאנחנו מחוזרים ואף יכולים להרוויח. הנוסחה פשוטה: אנחנו ניתן את הלייק, ובתמורה יעניק בית העסק הנחה, מתנה או הטבה כלשהי. לפי מחקר של חברת טכנולוגיות השיווק הדיגיטלי Syncapse, גולשים רבים העידו כי יסכימו ללחוץ לייק לעמוד של מותג בפייסבוק בתמורה לקבלת קופון או הנחה.
רשת מסעדות ההמבורגרים BBB נחשבת לאחד מבתי העסק החלוצים בתחום "הלייקים המתוגמלים". באמצעות סוכנות הדיגיטל "אקליפטוס", הקימה הרשת מועדון לקוחות דיגיטלי ראשון מסוגו בישראל. הגולשים מוזמנים לעשות לייקים לפוסטים, לשתף תוכן ולקרוא כתבות קצרות, ובתמורה יקבלו נקודות ששוות הטבות במסעדה. כך למשל, 80 נקודות שוות כוס שתייה ו־320 נקודות יעניקו לכם המבורגר במתנה. כל הפעולות הללו מתעדכנות בטיימליין של הגולש, וכך כל חבריו נחשפים לפעילות ויכולים לקבל תיאבון, תרתי משמע, ולנהוג כמוהו.
מאור חן, מנכ"ל אקליפטוס, מסביר: "ההתפתחות של המדיה הדיגיטלית מאפשרת לראשונה לייצר חיבור בין בסיס לקוחות מתחום המועדונים הדיגיטליים המסורתיים לבין נתונים מפלטפורמות חברתיות כגון פייסבוק". ואכן, נראה שהמהלך צלח: המועדון הדיגיטלי גרף יותר מ־108 אלף לייקים, הביא לעלייה של כ־700 אלף שקלים במחזור המכירות של החברה והורגשה עלייה במספר המבקרים בסניפי הרשת.
רשת BBB לא לבד. תוכלו למצוא בפייסבוק עשרות עמודי מותג שינסו לשכנע אתכם ללחוץ על הלייק בתמורה לשלל הטבות והשתתפות בהגרלות מפתות: רשת שופרסל העניקה לאחרונה 200 שקלים בתלושי קנייה לגולשים שהעלו צילומים של תחפושות בפורים, ולאומי קארד מפעילה עמוד המעניק ללקוחות מגוון הטבות בלעדיות.
מוקצה מחמת שיתוף
למרות מבול ההטבות חשוב לזכור כי כל לייק, תגובה או שיתוף שאתם עושים לתוכן מסחרי עולים ב־Feed של כל חבריכם. אם אתם פעילים במיוחד בעמוד פייסבוק של מותג מסוים, הדבר עלול להציף את חבריכם בתוכן שיווקי, אולם אנשי השיווק טוענים כי פוסט שמספר על פעילות בדף מסחרי שקול להמלצה אמיתית שאנחנו נותנים לחבר. לדברי ירון פרוסט, מנכ"ל סוכנות הסושיאל "רהב מדיה חברתית", "מתנות תמורת לייקים ושיתופים יוצרים מצב של ווין־ווין, כולם מרוויחים. המותגים נהנים מהמלצות ברשת על המוצרים שלהם, אלה שמשתפים נהנים מההטבה שקיבלו, והעוקבים שלהם מקבלים המלצות למוצרים חדשים ומיוחדים".
ואולם הגולשים המתוחכמים יכולים ליהנות מההטבות וגם להימנע מהפצת תוכן שיווקי. כדי לעשות זאת יש לגשת ללשונית ה־Apps שבעמוד ההגדרות בפייסבוק ולהגדיר מי יכול לראות את הפעילויות בכל אפליקציה. בחירה ב"רק אני" תביא לכך שהפעילויות שעשיתם יופיעו בטיימליין שלכם, אך הן לא יתעדכנו ב־Feed של החברים. כך תוכלו ליהנות מההטבות ולא להפוך לסוכני שיווק סמויים.
