מה ילמדו את ילדי הגן בימי השואה?

תכנית חדשה של משרד החינוך מתווה את הדרך בה ילמדו על השואה החל מגיל גן, ועד לתיכון • ההורים כבר מודאגים

צילום: יוסי זליגר (ארכיון) // תלמידים במצעד החיים

לראשונה, תכנית חינוכית מערכתית מקיפה בהוראת השואה החל משלב גני הילדים ועד לחטיבה העליונה. התכנית "בשבילי הזיכרון" גובשה על ידי וועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם/ התכנית תחל לפעול בשנת הלימודים הבאה, תשע"ה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"הניסיון מלמד כי מורים בשכבות הגיל השונות נוהגים לטפל בנושא השואה בהרחבה לקראת יום הזיכרון לשואה. לאורך השנים אירעו מקרים רבים בהם מורים חשפו אירועים מתולדות השואה ולמקורות תיעודיים אותם התקשו התלמידים להכיל", הסבירו במשרד החינוך. עד עתה, נושא השואה נלמד באופן מוסדר רק בקרב תלמידי התיכון, במסגרת בחינת הבגרות בהיסטוריה. 

במסגרת התכנית, ישלבו בתי הספר את התכנים לקראת ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ולקראת ציון ימים מיוחדים בהם: יום המאבק הבינלאומי באנטישמיות וגזענות, יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה, יום הסובלנות הבינלאומי ובימים אותם ייבחרו בתי הספר. כמו כן, ניתן יהיה לשלב את הנושא בשיעורי מחנך, היסטוריה, שפה, גאוגרפיה, אזרחות, ספרות ואומנות.

הגננת תבחר כיצד להציג את יום השואה

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה חשופים ילדי הגנים לצפירה, שידורים מיוחדים בכלי התקשורת, דרכם הילדים קולטים קטעי מידע ללא יכולת קוגניטיבית ורגשית להבין ולהפיק משמעות.  תיווך הנושא לילדים בגן יהיה רק ביום הזיכרון עצמו וביום הסמוך לו. הגננת תבחר דרך מותאמת להצגת יום הזיכרון לשואה ולגבורה לילדי הגן בהתייחס לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים, לידע שאתו מגיעים הילדים אל הגן, לאישיותם ולרגישויותיהם. 

לקראת הצפירה יוסבר כי יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום בו רוצים להזכיר לכל האנשים תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות ( "תקופה זו הייתה עוד בטרם נולדו הילדים והוריהם"). יודגש גם הריחוק הפיזי: ("זה קרה בארצות רחוקות"). הגננת  תשתף את הורי הילדים באשר לדרך ולאמצעים החינוכיים שהיא נוקטת בהכנת הילדים לקראת יום זה  ובמהלכו.

הימנעות משימוש בתכנים מאיימים

ההנחיות לגננות מבהירות כי יש להימנע משימוש בתכנים מאיימים המתבססים על המחשות פיזיות כסימולציות והצגות, ומהצגת תמונות, העלולות לעורר פחדים. הוראת השואה בכיתות א'–ב' תכלול לימוד על סיפורו של היחיד ושימת דגש על "עוגנים נפשיים" שיקלו על ההתמודדות. בעזרת המפגש עם דמות מרכזית אחת תיווצר אמפתיה.

בכיתות ג'–ד' העיסוק בשואה מתמקד בסיפורה של המשפחה והיחיד בתוכה, הדבר יאפשר עיסוק במסגרת אנושית שמוכרת לתלמידים. המערכים החינוכיים אודות השואה לכיתות ה'-ו' מתמקדים בסיפורם של ילדים שהנושאים ההיסטוריים נשזרים בו והם מתרחבים גם לסוגיות של גורל המשפחה ומגוון גורלות נרחב יותר.

בחטיבות הביניים ידונו על משמעותה של עמידה רוחנית והתמודדות של הפרט ושל קבוצות שונות, ובכלל זה חיי הקהילה טרום השואה ובמהלכה. התלמידים בשלב זה טרם למדו את השואה באופן נרחב. בחטיבה העליונה יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם ערכים ודילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי. 

"אוציא את בתי משיעורי השואה"

בתיה"ס יעסקו בסוגיות עומק העוסקות בשבר שיצרה השואה לעולם ולדורות ההמשך, כגון: בין שבר להמשכיות, יצירה ומשמעותה בעולם של חורבן, זהות יהודית בשואה ובעקבותיה, העולם אחרי אושוויץ, היהודי המאמין לנוכח השואה, הניצולים ותרומתם להקמת המדינה ולבנייתה.

אמה מהמרכז מוטרדת מכך, שבתה בת השלוש תחשף לנושאים קשים בגיל כה צעיר "כאמא לילדה אני חושבת שההחלטה שלופה מהמותן רק כדי לעשות עוד "מהפיכה". איך אפשר ללמד ילדים קטנים נושא כה טרגי שאפילו לילדים בבי"ס לפעמים קשה לעכל. מי שיזם את התוכנית אין לו שמץ של מושג בפסיכולוגיה של ילדים והעיקר זה "לעשות מהפיכה בחינוך. אני אישית אוציא את הילדה שלי "משיעורי שואה" עד שאראה שהיא מוכנה נפשית ופסיכולוגית".

עוד באתר ישראל היום: מגה-עסקה לכלל ביוטכנולוגיה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר