צילום: אילן בשור // גיטריסט ומוסיקאי מחונן. יידוב

גם שר בספרדית

לשלמה יידוב יש אלבום חדש שבו הוא מחדש שירים ארגנטינאיים - משירי ערש ואהבה ועד לשירי מחאה - וגם שירים מקוריים שלו

מאז שנות ה־70 ועד היום יש לי הרגשה ששלמה יידוב לא מקבל את מלוא תשומת הלב המגיעה לו. מדובר במוסיקאי ובגיטריסט מחונן שעושה את הקטע שלו כבר 40 שנה, ובכל זאת לא מייד נזכרים בו כמו בשאר בני דורו שעשו את המהפכה הכי גדולה עד היום במוסיקה הישראלית. 

ככה זה עם שלמה יידוב כל חייו. הוא קצת נחבא אל הכלים, לא מתאמץ לדחוף את עצמו, לא עושה שום דבר משיקולים מסחריים, משלב השפעות של ג'אז, פלמנקו ופולק בשירי משוררים לצד שירים אישיים.

ב־2010, אחרי 13 שנות שתיקה, הוא הוציא אלבום חדש, "מתוך השקט", שהיה באופן מפתיע אינסטרומנטלי. עכשיו, כשיש לו אלבום חדש של שירים, שנקרא "אהבה ראשונה", אז אלה בעיקר שירים ממולדתו הישנה, ארגנטינה, באווירה עממית, כמעט קלאסית, ובספרדית. 

רוצים לקבל עדכוני חדשות שוטפים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

שלא תטעו, לא מדובר במסיבת "להיטים לטיניים" אלא, כמקובל אצל יידוב, באווירה מעודנת, מופנמת, מלאת יופי שמצריכה האזנה. הכל קסום וצלול. גם הקול שלו, שקצת התבגר עם השנים, קיבל עוד שכבת חספוס שהופכת את הביצועים לשירים הישנים לעוד יותר אותנטיים. פתאום הוא לא רק זמר ישראלי אלא גם זמר ארגנטינאי ותיק שמעדכן לצליל עכשווי את שירי ילדותו - משירי ערש ואהבה עד שירי כאב ומחאה. 

יידוב בחר שירים שברובם פחות מפורסמים לאוזן הישראלית הממוצעת, אך שיש להם משמעות מיוחדת בשבילו. לצידם יש באלבום קטעים מקוריים שמתחברים להיסטוריה הפרטית שלו. למשל, הלחן הראשון שיצר בארץ כשעלה לכאן מארגנטינה בגיל 13, "כמו הירח". השיר הפך, 30 שנה אחרי, ל"ערב כחול עמוק" ששרה ריטה למילים של מאיר אריאל. יידוב כבר הקליט פעם גירסה ספרדית לשיר הזה, באלבום "פרטים קטנים" ב־1997. 

שיר נוסף באלבום הוא "כמו אדם" שיידוב הלחין למילים של נתן זך. אחר כך תירגם אותו לספרדית לבקשתה של מרסדס סוסה שאף הקליטה אותו. שיר מקורי נוסף הוא שיתוף פעולה בין שלמה יידוב (מילים) ואלי דג'יברי (לחן), "ליאורה אהובתי". 

הפעם הקודמת שבה התמודד יידוב באלבום שלם עם חומרים כאלה היתה ב־1988 באלבומו "חולם בספרדית", שבו הקליט בעברית שירים ארגנטינאיים. כעת הוא חוזר לחומרים הישנים ההם, 50 שנה אחרי שעזב את ארגנטינה, ונשמע כאילו אף פעם לא ויתר על ארגנטינה בליבו.

קצת היסטוריה

יידוב נולד בארגנטינה ב־1951 והחל לנגן בגיטרה קלאסית מגיל צעיר. בגיל 13 עלה לארץ, גר בירושלים ואז גילה את הגיטרה חשמלית. הוא הלחין מנגינות שהפכו אחר כך ל"ערב כחול עמוק" ול"שיר בין ערביים". בצבא עבר טירונות שריון אך שירת בלהקות צבאיות שונות, בין היתר עם יצחק קלפטר שהפך לחברו הטוב. באחת הלהקות הכיר את שלמה גרוניך שהזמין אותו להצטרף אל להקת "קצת אחרת" עם שם טוב לוי. מאז הפך יידוב לחלק מהחבורה ששינתה את המוסיקה הישראלית, כנגן גיטרה וכמלחין.

ב־1978 הוציא אלבום בכורה, "בפעם הראשונה", שהציג אותו כיוצר מעניין ורבגוני. האלבום כלל שני קטעי ג'אז־רוק אינסטרומנטליים ושבעה שירי משוררים. אחר כך באו שלישיית "צליל מכוון" (עם יצחק קלפטר ושם טוב לוי), לימודי מוסיקה בארה"ב, "ערב חד פעמי" עם גידי גוב, יוני רכטר, מוני מושונוב ושלמה בראבא, האלבום "עכשיו הזמן" ב־1985, "חולם בספרדית" ב־1988, "חלק ממני" ב־1992, פרטים קטנים" ב־1997, פסקולים לסרטים ולמחזות ועוד ועוד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו