צילום: רויטרס
זו היתה צריכה להיות שעתו הגדולה של קפטן המעבורת הקוריאנית, לי ג'ון סאוק. בעוד הספינה נוטה על צידה ומאות נוסעים מבוהלים לא יודעים כיצד להתמודד עם התוהו ובוהו שהתרגש עליהם - העיניים היו נשואות אליו. אלא שג'ון סאוק החליט לנטוש את הפיקוד, ולהציל את חייו. שלשום כבר הוגש נגדו כתב אישום ונראה שהאחריות שממנה הוא כה מיהר לברוח, תרדוף אותו כל חייו.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הקפטן מואשם ברשלנות שהובילה לטביעת הספינה ולנטישתה, וכן בגרימת נזק גופני שהוביל למוות ובאי בקשת סיוע מספינות שהיו סמוך למעבורת. בנוסף, הוצאו צווי מעצר גם לשני אנשי צוות נוספים. יודגש כי כתב האישום נגד ג'ון סאוק הקפטן מסתמך בין השאר על כך שהוא צולם נמלט מהספינה בזמן שמאות אנשים עדיין עליה.

הבריחה // צילום: אי.פי.אי
מנגד, מי שלקח את תחושת האחריות האישית צעד אחד יותר מדי, הוא סגן מנהל בית הספר שתלמידיו טבעו באסון בדרך לטיול השנתי. מין קיו קאנג (53), התאבד בתלייה בסוף השבוע וגופתו נמצאה ליד אולם הספורט שמאכלס את משפחות הקורבנות והנעדרים באי ג'ינדו, ליד אזור האסון.
בינתיים, מימדי האסון הולכים ומתבהרים. אתמול לפנות בוקר צוללים שהגיעו למעבורת הצליחו לזהות בתוכה שלוש גופות. בכך מגיע מניין הגופות שזוהו ל־36 הרוגים, וכ־270 עדיין מוגדרים נעדרים.
צוותי החילוץ חסרי האונים המשיכו בסוף השבוע לנסות לחדור לדופן האונייה בשאיפה להגיע לאזור שבו כיסי אוויר, בתקווה למצוא ניצולים, אולם עד כה הענין לא צלח. מנהלי מבצע החילוץ הודו אתמול כי הסיכויים למצוא אות חיים מהספינה הם "כמעט אפסיים".
יצוין כי צוות החקירה של האסון העלה ספקות כבדים בשלל היבטים בנוגע לתפקודו המקצועי של הקפטן. התובע החוקר את האסון העלה חשד שלפיו הקפטן לא היה כלל בגשר הפיקוד בזמן שהמעבורת שקעה וכי הקצין השלישי, איש צוות צעיר בן 25 הוא זה שהחזיק בהגה המעבורת עם שקיעתה.
על פי החקירה, זו היתה למעשה הפעם הראשונה שבה הוא שט באזור זה, שכולל איים רבים וזרמים חזקים. סאוק, מצידו, ניסה להתגונן והסביר כי "נתתי הוראות בנוגע לנתיב השיט, הלכתי לזמן קצר לחדר השינה ואז המעבורת טבעה. הזרם היה מאוד חזק והטמפרטורות של מי האוקיינוס היו נמוכות". לדבריו, "חשבתי שאם אנשים יישארו במעבורת ללא הידע המתאים, לא ילבשו חליפות הצלה, ואפילו אם כן, הם ייתקלו בקשיים רבים נוספים".
כשנשאל מדוע הנוסעים התבקשו להישאר במקומותיהם יותר מ־40 דקות לאחר שהמעבורת שלחה אותות מצוקה השיב - "באותו הזמן סירות ההצלה לא הגיעו. גם לא היו סירות דיג מסביב, צוותי חילוץ או ספינות אחרות שיוכלו לעזור". בנוסף, הוא הביע התנצלותו בפני העם הדרום־קוריאני "על המהומה שגרמתי", ואמר כי "אני מרכין את ראשי בהתנצלות למשפחת הקורבנות". איש צוות שהיה על סיפון המעבורת ציין כי היתה תחושת "כאוס ובלבול רב" ברגעים שלפני האסון וכי בעת שניתנה ההוראה לפינוי - היה זה בלתי אפשרי לסייע וניסיון ייצוב המעבורת היה לא רלוונטי בשלב זה.

קרובי משפחה מתפללים לנס // צילום: אי.פי.אי
בינתיים, הורי הילדים הנעדרים כבר לא יודעים את נפשם ומתכוננים לרע מכל. "בהתחלה כשקיבלתי את ההודעה על מה שקרה, עדיין קיוויתי", תיארה צ'ו קיונג מי, המצפה לעדכונים על גורל אחיינה בן ה־16, "אבל עכשיו הכל נגמר", סיפרה בחוסר אונים. "זהו אסון מעשה ידי אדם", הוסיף ואמר אתמול אחד ההורים.

מתפללים למען נוסעי המעבורת, אתמול // צילום: רויטרס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו