רויטרס
החיפוש אחר טיסה 370 של מלזיה איירליינס התחדש היום, למרות אזהרות בכירים אוסטרליים על מזג אוויר גרוע, ומחסור במידע אמין, שפוגעים קשות במאמצים למצוא את הריסות המטוס. כעשרה מטוסים ותשע ספינות משש מדינות סורקים למעלה משלושה שבועות את האזור הרחב באוקיינוס ההודי, שגודלו כגודלה של בריטניה, היכן שמאמינים כי המטוס התרסק.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
צוותי החיפוש נמצאים במרוץ נגד הזמן לאיתור הקופסה השחורה של המטוס, שחיי הסוללה שלה עומדים על כ-30 יום, ובלעדיה ייתכן ולעולם לא נדע מה עלה בגורל המטוס. מפקד חיל האוויר בדימוס, מרשל אנגוס יוסטון, ראש הסוכנות האוסטרלית לתיאום המבצע, אמר כי מחסור בנתונים ותנאי מזג האוויר הקשים בים, הופכים את המבצע למאתגר הרבה יותר.
"משימת החיפוש המסובכת ביותר אי פעם"
"אין לנו מידע מדויק על מיקום המטוס מכשש שעות לפני שהתרסק בים במסיבה כלשהי", הוא אמר בראיון באוסטרליה היום. "המציאות היא שזו משימת החיפוש והצלה המסובכת ביותר שראיתי אי פעם". הרשויות במלזיה עדיין לא שללו כי סיבה מכנית גרמה להיעלמות המטוס, אבל ההשערה היא שהמטוס הוסט במכוון מהמסלול המתוכנן שלו באופן מכוון.
היום אמר מפקד המשטרה המלזית כי החקירה מתמקדת באנשי הצוות והטייסים, לאחר שכל 227 הנוסעים נוקו ממעורבות בחטיפה, בחבלה או במניעים אישיים או בעיות פסיכולוגיות שעשויות להיות קשורות להיעלמות המטוס.
עננים, ערפל וסערות רעמים צפויות לסבך עוד יותר את פעילות החיפוש היום, נמסר מהסוכנות מרכז התיאום של אוסטרליה. החיפוש מתמקד כעת באזור של 221,000 קמ"ר, העוטים את דרום האוקיינוס הדרומי, כ-1,500 קילומטרים מערבית לעיר האוסטרלית פרת'. אבל למרות המאמץ חסר התקדים, הצוות הבינלאומי לא הצליח עד כה למצוא שום עקבות של המטוס.
"אנחנו חייבים את זה לעולם"
"תראה, זו אחת התעלומות הגדולות של זמננו", אמר ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, בראיון לתחנת רדיו מקומית בפרת'. "אנחנו חייבים את זה לעולם ולמשפחות – נעשה כל שביכולתנו כדי לרדת לשורש העניין".
ראש ממשלת מלזיה נג'יב רזאק צפוי להגיע לפרת' בהמשך היום, כדי להשקיף על מבצע החיפוש שמתנהל מבסיס בצפון העיר. מחר הוא צפוי להיפגש עם אבוט, כשברקע ביקורת שחוטפת מלזיה על טיפולה באירוע, לאחר שהרשויות שינו את גרסתם בנוגע לתקשורת האחרונה עם המטוס.
מלזיה פרסמה אתמול את התמליל המלא של התקשורת בין המטוס ומרכז בקרת האוויר, לפני שחמק מעיני הרדאר. אמנם התמלילים אינם מצביעים על משהו חריג, אך המילים האחרונות ששוגרו לא היו: "בסדר, לילה טוב", כפי שדווח, כי אם "לילה טוב מלזיה שלוש שבע אפס".
הרשויות המלזיות התמודדו עם ביקורת קשה, בעיקר מסין, על ניהול לקוי של החיפוש, שנכנס עכשיו לשבוע הרביעי, בלי שהניב פרי, ועל הסתרת מידע. הרוב מבין 239 הנוסעים על המטוס הם אזרחי סין.
בין הכלים שיצטרפו לחיפוש גם ספינה אוסטרלית, "חומת הים", שהותאמה למשימה עם כלי איתור אמריקניים, ומצוידת בצוללת בלתי מאוישת. באמצעות אותות קלושים מהלווין, שנאספו ע"י חברת אימרסט הבריטית ומידע מוקדם יותר על הטיסה, לחוקרים יש רק השערה בנוגע למהירות המטוס, ולגובה שבו טס. ובכל זאת, אומר יוסטון, החיפוש המאתגר ימשיך. "לא יהיה קל, בהתחשב בנסיבות המקיפות את אזור החיפוש המסוים הזה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו