הופעת הרולינג סטונס - רגע היסטורי

אז זהו, עכשיו זה סופי: הרולינג סטונס יגיעו בקיץ לארץ להופעה אחת בפארק הירקון • התענוג לא יהיה זול: מחירי הכרטיסים מתחילים ב־695 שקלים

צילום: אי. פי // הרולינג סטונס

יש לי חבר שלא ישן כבר כמה חודשים מרוב מתח אם זה יקרה הפעם או לא. הוא חושב שהגעתם של הרולינג סטונס לארץ הוא האירוע הכי חשוב שקרה אי פעם במדינת ישראל. 

אז יכול להיות שהוא קצת מגזים, אבל מבחינת גודל הלהקה והאקטואליות שלה, למרות גילה המופלג, הגעתה להופעה בישראל היא באמת רגע היסטורי. 

אין שום להקה כזאת בעולם. 50 שנה על הבמה, מאות שירים, עשרות אלבומי מופת, והם עדיין איתנו, ממשיכים בכל העוצמה והאנרגיה והמחויבות שהיתה שם תמיד. 

אז נכון שבגיל 70 הם כבר לא להקה של חבר'ה שחיים כל הזמן בצמוד זה לזה, וההפסקות בפעילות המשותפת ארוכות יותר מהביחד, אבל ברגע שהם נפגשים - האש מתלקחת והם שוב, בכל פעם, להקת הרוק הגדולה ביותר בעולם. 

יעידו על כך כל אלה שראו אותם בהופעות בסיבוב הקאמבק הענק בשנה שעברה.

כשמיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס, צ'ארלי ווטס ורון ווד על הבמה - הם חיים את המוסיקה מחדש כאילו היו בני 20. ויש להם כל כך הרבה שירים מצוינים לבחור מתוכם. כל 20 שירים שהסטונס יבחרו לנגן בישראל יהיו מצוינים, ולזכותם ייאמר שהם לא מוותרים על להיטי ענק מכיוון שנמאס להם.

הלהקה אמנם נמצאת על הבמה כבר יותר מ־50 שנה, אבל לא מדובר בלהקה שבאה לכאן אחרי השיא. גם עכשיו היא לגמרי למעלה, מכוונת את החוויה שלה לא רק לקהל נוסטלגי אלא גם לצעירים שיודעים ומבינים מה זאת מוסיקה טובה. 

צריכים שיהיו כמה עשרות אלפי ישראלים שמאמינים בכך, כי זו הפקה מאוד מאוד יקרה (ושאפו לשוקי וייס שלוקח את הצ'אנס). 

*   *   *

רישמו: 4 ביוני בפארק

"היום מגיע לסיומו המשא ומתן הארוך ביותר בקריירה שלי. התחלתי אותו לקראת יום העצמאות ה־40 למדינת ישראל והמשימה הושלמה רק ב־2014. זה מרגש אפילו אותי". כך הודיע אתמול המפיק שוקי וייס בפתח מסיבת העיתונאים שהכריזה על הגעתם של הרולינג סטונס להופעה ראשונה בישראל ב־4 ביוני בפארק הירקון.

רוצים לקבל עדכוני חדשות שוטפים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אבל לצד השמחה הגדולה על הגעתה של אחת הלהקות הגדולות בתולדות הרוק'נרול, היו רבים שהתרעמו אתמול על המחירים הגבוהים של הכרטיסים. ברשתות החברתיות גם עלו קריאות להחרים את ההופעה. כרטיס לסטונס יעלה מ־695 שקלים לדשא ועד 2,850 שקלים ל־VIP. מכירת הכרטיסים תחל מחר ב־9:00 ללקוחות פלאפון, ושלושה ימים לאחר מכן לכלל הציבור. במכירה המוקדמת תינתן הנחה. 

הרולינג סטונס ב־1969 צילום: Gettyimages

וייס הניח שמחירי הכרטיסים יעוררו תרעומת והתייחס לכך במסיבת העיתונאים. "מדובר במופע הגדול ביותר ולכן ההוצאות גבוהות", אמר, "ביחס למופע של הרולינג סטונס מדובר במחיר שהוא נמוך יותר מהמחיר שמשלמים להופעה זו בערים אחרות בעולם". 

במסיבת העיתונאים אף חילקו מסמך שבו מחירי הכרטיסים להופעה של הסטונס במקומות שונים בעולם. על פי המסמך, כרטיס להופעה בברלין עולה כ־950 שקלים, באוסלו כ־700 שקלים, בדיסלדורף ובציריך - כ־600 שקלים.  

שני מפיקים ישראלים התחרו על הזכות להביא את הסטונס לישראל: וייס ומרסל אברהם. אחרי מו"מ מתיש וייס הוא שזכה בהופעה. מקורביו אומרים שמדובר בשבילו בהגשמת חלום. "שוקי אמר לא אחת שאחרי הסטונס הוא יכול לצאת לפנסיה", מספר מקורב.

הבאת הסטונס לארץ כרוכה בסיכון כלכלי לא קטן. על פי גורמים בתחום, עלות של מופע כזה היא כ־6.5 מיליון דולר (תשלום ללהקה) בתוספת 1.4 מיליון דולר עבור הוצאות הפארק ומה שנלווה לקיום מופע מסוג זה. לכל זה תוסיפו 30% (מע"מ, משרד כרטיסים ואקו"ם) ואת הסכום המטורף הזה תחלקו ל־55,000 רוכשי כרטיסים. 

"אם הפארק יהיה מלא עד אפס מקום - במקרה הטוב הוא יכול להרוויח 200 עד 400 אלף דולר", מסביר גורם בתחום, "אבל רמת הסיכון בעיסקה הזאת היא חסרת כל היגיון. ידוע לכל מי שנמצא במקצוע הזה ששוקי משוגע. הוא חובב רוק'נרול וחשוב לו שהשם של הלהקה הזאת יהיה ברשימת ההופעות שלו". 

מנגד, אומר מקורב לוייס כי "עם כל הכבוד לאהבה של שוקי ללהקה, בסופו של דבר הוא גם איש עסקים ממולח. נכון שיש פה סיכון, אבל מי שחושב שהוא לא ירוויח מזה - כדאי שיחשוב שוב". 

כבר שנים שבכל שנה יוצאים פרסומים על הגעתם של הסטונס לארץ - שלבסוף מתבדים. גם השנה, כשהחלו פרסומים על הגעת הלהקה, נראה היה שזה שוב לא יקרה לאחר שזוגתו של הסולן מיק ג'אגר, לורן סקוט, התאבדה לפני כשבוע. "שמענו על כך שהלהקה ביטלה הופעות באוסטרליה, אבל בסוף השבוע קיבלנו הודעה שאפשר להודיע על ההופעה בישראל", אמר וייס. האם יש סיכוי שהם יבטלו מסיבות פוליטיות? לדברי וייס, "אנחנו שמחים שיש אמנים שמפרידים בין הפוליטיקה לבין המעריצים". 

ג'אגר ובת זוגו מריאן פיית'פול ב־1969 צילום: GettyImages

בהקשר זה, ארגונים פרו־פלשתינים הביעו אתמול את כעסם על חברי להקת האבנים המתגלגלות לאחר שהסכימו לקיים הופעה בישראל. דוברת של הקמפיין הבינלאומי לחרם על ישראל BDS ציינו כי חברי הלהקה "ירשמו בהיסטוריה כחלק מקבוצה של אמנים המוכנים להופיע בישראל על אף הכיבוש, ההתנחלות והאפרטהייד". 

מיילדת הרוק'נרול

את הרולינג סטונס הקימו מיק ג'אגר וקית' ריצ'רדס, שני חברי ילדות מלונדון, ב־1962. בתחילת דרכה ניגנה הלהקה בעיקר גרסאות כיסוי לאמני שיקגו בלוז ורית'ם אנד בלוז.

הסטונס החתימו כמנהל את אנדרו לוג אולדהם, שאז היה בן 19 בלבד, שהגיע אליהם בעקבות המלצה של לקוחות אחרים שלו - הביטלס. אולדהם דאג לעשות כמה שינויים קוסמטיים ולמתג את הלהקה כחבורה של נערים קשוחים עם תדמית מחוספסת, כדי להבדיל אותם מהכוכבים המחויכים של התקופה.

אולדהם הוא גם מי שהשיג להם חוזה הקלטות ראשון בחברת התקליטים Decca, שוויתרה על החתמת הביטלס. בין השנים 1964 ל־1967 שיחררה הלהקה שמונה אלבומים ושיכללה מאוד את יכולות הכתיבה וההופעה שלה. ב־1968 החל תור הזהב של הסטונס. מבשר הפתיחה שלו היה האלבום "Beggars Banquet". אחריו הופיעו "Let It Bleed" ,"Sticky Fingers" ו"Exile On Main St", שנחשבים עד היום לפיסגת היצירה של הלהקה. בשנים אלה הם היו חלק מ"הפלישה הבריטית" לארה"ב.

במהלך 52 שנות פעילותה שברה הלהקה כמעט כל שיא אפשרי והפכה לאחת הלהקות המשפיעות והמוערכות בכל הזמנים. עיקר תרומתה המוסיקלית הוא תפקידה כ"מיילדת" של הרוק'נרול וכמעצבת התפיסה המחוספסת שלו. הלהקה ידעה שינויים פרסונליים מועטים מאוד יחסית לשנות קיומה. כיום חברים בה לצד ג'אגר וריצ'רדס צ'ארלי ווטס ורוני ווד. ללהקה 29 אלבומי אולפן ו־18 אלבומי הופעות חיות, שלושה פרסי גראמי (ובהם אחד על מפעל חיים), מקום רביעי ברשימת "האמנים הגדולים בכל הזמנים" של המגזין "רולינג סטון", מקום של כבוד בהיכל התהילה של הרוק'נרול ושיא קהל בהופעה חיה של כל הזמנים - מיליון וחצי איש בחוף קופקבנה בברזיל בפברואר 2006.

ערן סויסה וסער גמזוטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר