מגישה: דניאל רוט, צילום: דורון פרסאוד, ארכיון: רויטרס, איפור: אומאי שיטרית, הלבשה: מנגו | מגישה: דניאל רוט, צילום: דורון פרסאוד, ארכיון: רויטרס, איפור: אומאי שיטרית, הלבשה: מנגו
אין קצה חוט: הבוקר (שלישי) הודיעה סין כי היא תחל בחיפושים בשטחה אחר המטוס המלזי הנעלם, שייתכן וחלף על פני איזורים בצפון המדינה. כמו כן הצהיר משרד החוץ הסיני כי נפרשו 21 לוויינים סיניים על מנת לסייע באיתורו. גם מאוסטרליה נמסר הבוקר כי היא ממשיכה בחיפושים, והחליטה למקד את אזרוי החיפוש שלה באוקינוס ההודי.
גם אתמול, כמו בכל יום בתשעת הימים שלאחר ההיעלמות של המטוס המלזי, צצו תיאוריות על מה שקרה מאז ניתק הקשר עם המטוס בטיסה 370, כשעה לאחר ההמראה מקואלה לומפור.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אחד העיתונים במלזיה פרסם ידיעה, שלפיה המטוס טס בגובה של קילומטר וחצי מעל לקרקע כדי לחמוק ממערכות מכ"ם. אתמול נמשכו החקירות בדבר הרקע של אנשי הצוות והנוסעים. לדברי משטרת מלזיה, היא קיבלה מידע על רוב הנוסעים, אולם כמה מדינות טרם העבירו את הדיווחים על אזרחיהן שהיו על המטוס.
חבר קונגרס אמריקני העלה אתמול תרחיש שלפיו המטוס נחת במקום מסתור בדרום־מזרח אסיה, ושם טרוריסטים ממלאים אותו בתחמושת כדי להפוך אותו ל"טיל מעופף" בדרך לביצוע מגה־פיגוע.
שלטונות מלזיה חזרו בהם אתמול מהקביעה שמערכת התקשורת הלוויינית הפסיקה לפעול לפני השיחה האחרונה עם הטייסים. סדר התרחשויות כזה קובע כי כבר בשלב זה קרה משהו שלא כשורה וכי אחד הטייסים, או שניהם, היו מעורבים בכך. אבל השלטונות אישרו אתמול כי הם אינם יודעים מתי בדיוק הוחשכה מערכת המידע, דבר המקשה לדעת מתי בדיוק החלה חטיפת המטוס ומי ביצע אותה.
הגילוי החדש אינו משנה את אופי החקירה, המשתרעת עתה מאוסטרליה ועד טג'יקיסטן, בחיפוש אחר חתימת המכ"ם של המטוס ואחר שרידים של המטוס, או אולי של מטוס שלם שנחת בשלום ובחשאי. החקירה עדיין נסבה סביב ההשערה שמישהו ניסה להסתיר את נתיב הטיסה כשהמטוס הוסט מהמסלול לבייג'ין.
הגילוי החדש מסיט את המוקד מהטייסים לשאר הנוסעים במטוס. מנכ"ל מלזיה איירליינס אחמד ג'והארי יחיא אמר אתמול כי מערכת התקשורת האוטומטית שידרה את השידור האחרון שלה בשעה 1:07 בשבת, 8 במארס, כשהיא מעבירה מידע שגרתי על ביצועי המטוס.
השידור שלאחר מכן, ממערכת ACARS, היה אמור להגיע לאחר 30 דקות, אבל הוא מעולם לא נקלט. המכשירים כובו במהלך אותה חצי שעה שבין הדיווח שהגיע לדיווח שמעולם לא שודר. אות החיים האחרון היה קולו של טייס המשנה פאריק עבדול חמיד, שאמר "בסדר, לילה טוב". שידור זה, בשעה 1:19 לפנות בוקר, שנקלט על ידי פקחי הטיסה של קואלה לומפור, היה שתי דקות לפני שהמטוס נעלם מהמכ"ם האזרחי. לדברי אחמד יחיא, מומחי אודיו בוחנים כל רכיב בשידור האחרון הזה כדי לברר אם בזמן השידור הכל היה תקין בתא הטייס.
הקושי לאתר את המטוס גרם השבוע לגורמי תעופה בינלאומיים להתחיל בחשיבה מחודשת על כל מערך התקשורת האוטומטי עם מטוסי הנוסעים, כדי שמקרה כזה לא יוכל להישנות.
לדברי מנהל תוכנית התעופה באוניברסיטת פלורידה, סם פישר, טכנולוגיה כזו, שתאפשר מעקב קבוע גם מעל לאוקיינוסים, תהיה זמינה בעוד 10 עד 15 שנה, אבל רשות התעופה האמריקנית כבר בוחנת מערכות תקשורת שיאפשרו למטוסים להתקשר לא רק עם לוויינים, אלא גם עם תחנות מעקב על הקרקע.
בתוך כך, אמש דווח כי חיל הים האמריקני פרש ממאמצי החיפושים אחר המטוס המלזי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו