מלזיה: "המטוס טס בגובה 1,500 מ' כדי לחמוק ממכ"מים"

תעלומת המטוס המלזי נמשכת • למרות הכיבוי, הקברניט לא הודיע על תקלה - מה שעלול לסמן שהיה חלק מהמזימה • "ייתכן שהמטוס נחת ושידר מהקרקע"

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

נדמה שכל פיסת מידע חדשה בנוגע לטיסה MH370 רק מעלה סימני שאלה נוספים. ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי מערכת התקשורת ללוויינים של המטוס כובתה לפני שיחתו האחרונה של הקברניט עם בקרי הטיסה - אך הוא המשיך לשוחח עימם בלי לדווח על תקלה.

נוסף על כך, ממשלת מלזיה פירסמה אתמול הודעה שהפיחה תקווה במשפחותיהם של הנוסעים והצוות, ולפיה ייתכן שהאותות שקיבלו הלוויינים מהמטוס שנעלם הגיעו בזמן שהיה על הקרקע.

לפי דיווח של אנשי הבקרה האווירית במלזיה, בטווח שאליו המטוס היה יכול להגיע - מפקיסטן עד אוסטרליה ויפן - יש לא פחות מ־634 מסלולים שעליהם אפשר היה להנחית כלי טיס רחב גוף כמו בואינג 777. אלו עשויים להיות ממוקמים, בין השאר, במונגוליה, במיקרונזיה ובאיים המלדיביים. עם זאת, עד כה שום מדינה לא הודיעה שזיהתה אותות של המטוס בתחומה. גם בהנחה שמדובר בחטיפה, אם לא מעורבת בה מדינה - אין סיכוי שהמטוס נחת בנמל תעופה מסודר. 

נתוני לוויין שחשף שלשום ראש ממשלת מלזיה מצביעים על כך שהמטוס יכול להיות באחד משני אזורים לאורך מסדרונות הטיסה שאליהם יכול היה להגיע: האחד - מצפון תאילנד לגבול קזחסטן וטורקמניסטן, או המסלול הדרומי, מאינדונזיה לדרום האוקיינוס ההודי. מומחים אמריקנים מעריכים כי אילו המטוס היה נע במסלול הצפוני, היה מתגלה על ידי הודו ופקיסטן. מדינות אלו טענו אתמול כי לא זיהו את המטוס בתחומן. לכן סביר יותר שהמטוס טס דרומה, לאוקיינוס ההודי, והתרסק בתוכו לאחר שאזל לו הדלק. זהו אחד המקומות העמוקים בעולם, ואם המטוס אכן הגיע למצולות, יעברו חודשים או שנים עד שיצופו חלקים ממנו ויעלו על פני המים.

החיפושים נמשכים

מכל מקום, הסריקות נמשכות בקדחתנות: צוותים מ־25 מדינות משתתפים בחקירה ובחיפושים אחרי המטוס שנעלם לפני תשעה ימים, בדרכו מקואלה לומפור לבייג'ין. מומחים מרשות התעופה של ארה"ב ומהרשות לבטיחות בתעופה פועלים לצד הרשויות המלזיות בניסיון לנתח את הנתונים מהלוויינים, המופעלים על ידי אינמרסט הבריטית. 

"לא פוסלים שום מניע"

במקביל בדקה משטרת מלזיה את הרקע האישי, הפוליטי והדתי של הטייסים וצוות המטוס הנעלם, בניסיון לפענח אם אחד מהם השתלט על המטוס והסיט אותו ממסלולו. החוקרים מאמינים שהפעולה נעשתה על ידי אדם שידע איך לכבות את התקשורת של המטוס ואת מערכת האיתור, ולטוס "מתחת לרדאר" כדי לא להתגלות. "אנחנו לא פוסלים שום מניע", אמר בכיר במשטרה המקורב לחקירה. 

עיתונאים ליד ביתו של טייס המשנה            צילום: אי.פי.אי

נוסף על כך, נערכו סריקות בבתיהם של הקברניט - זהרי אחמד שאה בן ה־53, והקצין הראשון, פאריק עבדול חמיד בן ה־27 - בפרברי קואלה לומפור. זהרי תואר על ידי עמיתיו כחובב טיסה נלהב, שבילה שעות ארוכות בהפעלת סימולטור בביתו. "משחקי הסימולטור בטיסה נבחנו באופן מדוקדק", אמר בכיר המשטרה. לדבריו, נמצא שמדובר בתוכנות סימולציה רגילות, המאפשרות לשחקנים להתאמן בתעופה ובנחיתה. אלא שפרסומים בעמוד הפייסבוק של הטייס מצביעים על היותו פעיל פוליטי, המתנגד לקואליציה במלזיה. גם ה"מירור" הבריטי פירסם אתמול תמונה של שאה לובש חולצת מחאה, שעליה כתוב "הדמוקרטיה מתה". השקפותיו הפוליטיות של הטייס מעלות אפשרות כי החטיפה של המטוס נעשתה ממניעים פוליטיים. אתמול גם נפתח כיוון חקירה נוסף, לאחר שנודע כי יום לפני הטיסה הגורלית אשתו של הטייס עזבה את הבית עם שלושת ילדיהם. ידיעה זו פותחת פתח לאפשרות שהוא יצא לטיסת התאבדות על רקע אישי.

בעקבות תעלומת המטוס המלזי ביצעו גורמי ביטחון ותעופה בישראל הערכת מצב, ובעקבותיה הוחמרו נוהלי הכניסה למרחב האווירי של ישראל. 

אילן גטניו, כתבנו לענייני תעופהטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר