כמו למצוא מחט בערימה של שחת

אם קודם התרכזו החיפושים לאורך המסדרון האווירי שהכיל את המסלול המתוכנן למטוס - עכשיו, האוקיינוס ההודי העצום הפך לזירת ההיעלמות

סימולטור הטיסה שנמצא בבית הקברניט צילום: ערוץ 2 // סימולטור הטיסה שנמצא בבית הקברניט

אם חשבנו שהסיפור של המטוס המלזי לא יכול להסתבך יותר - באה היממה האחרונה וטפחה על פנינו. ממשלת מלזיה קובעת בפסקנות, שמערכות הקשר והאיתור של המטוס כובו בכוונה לאחר שיצא מהמרחב האווירי המלזי. המטוס שינה את כיוון טיסתו - והנמיך. לוויין קלט אותות מהמטוס, אותות שנמשכו עד שבע שעות לאחר התשדורת הסדירה האחרונה שלו, פחות או יותר קצה מלאי הדלק שבמיכליו. 

הטייסים של המטוס האבוד הפכו לחשודים ובבתיהם בוצע חיפוש, מהטעם הפשוט שכל הפעילות שביצע המטוס לאחר היעלמו דורשת מיומנות רבה והתמצאות לעומק במערכות הבואינג 777. בייחוד אמורים הדברים בנוגע לכיבוי המערכת המכונה ACARS, שהיא מערכת המשדרת לקרקע נתונים וסמסים על מצב המטוס והטיסה באופן עצמאי, ללא מעורבות של הטייס. אם את מערכת הטרנספונדרים המזהה את המטוס עבור המכ"ם הקרקעי פשוט יחסית לכבות (מדובר בכפתור אחד, שמסובבים למצב "כבוי"), כיבוי מערכת ה־ACARS הוא רב־שלבי, ונדרשת הכרה יסודית של המטוס כדי לתפעל אותו.    

אלא שבמקום שהמידע החדש יקל על המחפשים, ויקרב אותנו לשלב האיתור של המטוס - הוא מרחיק אותנו מהסיכוי לפתור את התעלומה. מדוע? משום שהמידע החדש מרחיב את רדיוס החיפושים בצורה ניכרת. כלומר, אם קודם התרכזו החיפושים לאורך המסדרון האווירי שהכיל את המסלול המתוכנן למטוס - עכשיו, האוקיינוס ההודי העצום הפך לזירת ההיעלמות. שבע שעות טיסה בכיוון כללי מערב מנקודת הדיווח האחרונה מציבות את המטוס באינספור נקודות אפשריות, מה שהופך את החיפוש אחריו לחיפוש של מחט בערימת שחת. 

ובכל זאת מנסים - בעיקר האמריקנים, שיש להם עניין עצום במציאת המטוס משום שהוא מתוצרת ארה"ב - לצמצם את אזור החיפושים. כרגע מדברים על "נתיב צפוני", שעובר מעל הודו לכיוון קזחסטן - אבל זהו נתיב פחות הגיוני, משום שהאזורים שמעליהם היה המטוס אמור לטוס "מכוסים" על ידי מכ"מים צבאיים של מדינות ברמת ערנות גבוהה. הנתיב שנראה כרגע הגיוני יותר הוא הנתיב שפונה דרומה באזור מיצרי מלאקה, לעבר דרום האוקיינוס ההודי, ומביא את המטוס לכ־1,000 ק"מ מערבית לעיר פרת' שבאוסטרליה.   

*   *   *

"מערכת האיתות כובתה, הטייס המשיך לדבר"

תעלומת המטוס המלזי נמשכת • דיווח: למרות הכיבוי, הקברניט לא הודיע על תקלה - מה שעלול לסמן שהיה חלק מהמזימה • "ייתכן שהמטוס נחת ושידר מהקרקע"  

נדמה שכל פיסת מידע חדשה בנוגע לטיסה MH370 רק מעלה סימני שאלה נוספים. ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי מערכת התקשורת ללוויינים של המטוס כובתה לפני שיחתו האחרונה של הקברניט עם בקרי הטיסה - אך הוא המשיך לשוחח עימם בלי לדווח על תקלה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

נוסף על כך, ממשלת מלזיה פירסמה אתמול הודעה שהפיחה תקווה במשפחותיהם של הנוסעים והצוות, ולפיה ייתכן שהאותות שקיבלו הלוויינים מהמטוס שנעלם הגיעו בזמן שהיה על הקרקע.

לפי דיווח של אנשי הבקרה האווירית במלזיה, בטווח שאליו המטוס היה יכול להגיע - מפקיסטן עד אוסטרליה ויפן - יש לא פחות מ־634 מסלולים שעליהם אפשר היה להנחית כלי טיס רחב גוף כמו בואינג 777. אלו עשויים להיות ממוקמים, בין השאר, במונגוליה, במיקרונזיה ובאיים המלדיביים. עם זאת, עד כה שום מדינה לא הודיעה שזיהתה אותות של המטוס בתחומה. גם בהנחה שמדובר בחטיפה, אם לא מעורבת בה מדינה - אין סיכוי שהמטוס נחת בנמל תעופה מסודר. 

נתוני לוויין שחשף שלשום ראש ממשלת מלזיה מצביעים על כך שהמטוס יכול להיות באחד משני אזורים לאורך מסדרונות הטיסה שאליהם יכול היה להגיע: האחד - מצפון תאילנד לגבול קזחסטן וטורקמניסטן, או המסלול הדרומי, מאינדונזיה לדרום האוקיינוס ההודי. מומחים אמריקנים מעריכים כי אילו המטוס היה נע במסלול הצפוני, היה מתגלה על ידי הודו ופקיסטן. מדינות אלו טענו אתמול כי לא זיהו את המטוס בתחומן. לכן סביר יותר שהמטוס טס דרומה, לאוקיינוס ההודי, והתרסק בתוכו לאחר שאזל לו הדלק. זהו אחד המקומות העמוקים בעולם, ואם המטוס אכן הגיע למצולות, יעברו חודשים או שנים עד שיצופו חלקים ממנו ויעלו על פני המים.

החיפושים נמשכים

מכל מקום, הסריקות נמשכות בקדחתנות: צוותים מ־25 מדינות משתתפים בחקירה ובחיפושים אחרי המטוס שנעלם לפני תשעה ימים, בדרכו מקואלה לומפור לבייג'ין. מומחים מרשות התעופה של ארה"ב ומהרשות לבטיחות בתעופה פועלים לצד הרשויות המלזיות בניסיון לנתח את הנתונים מהלוויינים, המופעלים על ידי אינמרסט הבריטית. 

"לא פוסלים שום מניע"

במקביל בדקה משטרת מלזיה את הרקע האישי, הפוליטי והדתי של הטייסים וצוות המטוס הנעלם, בניסיון לפענח אם אחד מהם השתלט על המטוס והסיט אותו ממסלולו. החוקרים מאמינים שהפעולה נעשתה על ידי אדם שידע איך לכבות את התקשורת של המטוס ואת מערכת האיתור, ולטוס "מתחת לרדאר" כדי לא להתגלות. "אנחנו לא פוסלים שום מניע", אמר בכיר במשטרה המקורב לחקירה. 

עיתונאים ליד ביתו של טייס המשנה            צילום: אי.פי.אי

נוסף על כך, נערכו סריקות בבתיהם של הקברניט - זהרי אחמד שאה בן ה־53, והקצין הראשון, פאריק עבדול חמיד בן ה־27 - בפרברי קואלה לומפור. זהרי תואר על ידי עמיתיו כחובב טיסה נלהב, שבילה שעות ארוכות בהפעלת סימולטור בביתו. "משחקי הסימולטור בטיסה נבחנו באופן מדוקדק", אמר בכיר המשטרה. לדבריו, נמצא שמדובר בתוכנות סימולציה רגילות, המאפשרות לשחקנים להתאמן בתעופה ובנחיתה. אלא שפרסומים בעמוד הפייסבוק של הטייס מצביעים על היותו פעיל פוליטי, המתנגד לקואליציה במלזיה. גם ה"מירור" הבריטי פירסם אתמול תמונה של שאה לובש חולצת מחאה, שעליה כתוב "הדמוקרטיה מתה". השקפותיו הפוליטיות של הטייס מעלות אפשרות כי החטיפה של המטוס נעשתה ממניעים פוליטיים. אתמול גם נפתח כיוון חקירה נוסף, לאחר שנודע כי יום לפני הטיסה הגורלית אשתו של הטייס עזבה את הבית עם שלושת ילדיהם. ידיעה זו פותחת פתח לאפשרות שהוא יצא לטיסת התאבדות על רקע אישי.

בעקבות תעלומת המטוס המלזי ביצעו גורמי ביטחון ותעופה בישראל הערכת מצב, ובעקבותיה הוחמרו נוהלי הכניסה למרחב האווירי של ישראל. 

אילן גטניו, כתבנו לענייני תעופהטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר