ועכשיו: הקונספירציות

חיסול בכירים בחברת מכוניות? נשק חדיש? ואולי חור שחור? הטובים וההזויים שבקונספירטורים ברחבי העולם מנסים לפתור בדרכם את תעלומת המטוס המלזי - תעלומה שמסרבת להירגע

צירוף מקרים? תלוי את מי שואלים. חוף הים במלזיה, השבוע צילום: אי.אף.פי // צירוף מקרים? תלוי את מי שואלים. חוף הים במלזיה, השבוע

צילום: רויטרס

יממה אחת בלבד לאחר היעלמותו המסתורית של מטוס הבואינג 777 של חברת התעופה המלזית - ואתרי הקונספירציות רשמו עליות דרמטיות במספר הגולשים שחיפשו אינפורמציה. הטוקבקיסטים חוגגים, וחובבי תיאוריות המסתורין מתמלאים חיים. זוהי אינה תופעה חדשה כמובן, כמעט כל אירוע חדשותי גדול בהיסטוריה המודרנית זוכה מייד לתיאוריות קונספירציה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

די להיזכר בפיגועי 11 בספטמבר אשר הצליחו לפרנס אלפי אמריקנים, שעסקו בכתיבת ספרים, ביצירת סרטים, במתן הרצאות ומה לא. זאת, כיוון שסירבו להכיר במסקנות הרשמיות, שלפיהן ארגון אל־קאעידה היה האחראי הבלעדי לאחד הימים הארורים בדור האחרון, ושכמובן היו שותפים לו גורמי ממשל אמריקניים, ישראליים ומי לא. רבים בעולם הם חובבי קונספירציות לא קטנים, והשבוע האחרון רק הזכיר לנו זאת.

המכונית החשמלית?

אז כמעט שבוע לאחר המקרה, והתיאוריות כבר מצליחות לחדור גם אל תוך עיתונות המיינסטרים הממוסדת ברחבי העולם המערבי. האמת היא שמי שעקב אחר ההתפתחויות בשבוע האחרון, לא היה יכול שלא לחשוב לרגע שאולי בכל התיאוריות הללו שרצות להן ללא ביקורת, מסתתר גרעין של מציאות, שהרי זהו הסוד של תיאוריית קונספירציה טובה.

התיאוריה הפופולרית ביותר ברשת עוסקת ברשימת הנוסעים. מעבר למה שפורסם באתרי החדשות על כך שהחשודים העיקריים הם אזרחי איראן ועל הדרכונים המזויפים, הסיפור מתפתח לכך שבטיסת MH370 נכחו לא פחות מ־20 עובדים של חברת "פריסקייל סמיקונדקטור", 12 מהם מלזים ועוד 8 סינים.

החברה עסקה בשנים האחרונות בפיתוח פתרונות חשמל לכלי תחבורה, ועל פי הדיווחים עמדה לחתום או כבר חתמה על הסכם מסחרי עם חברת "טסלה מוטורוס" האמריקנית. חברת טסלה שנמצאת בבעלות אחד האנשים העשירים ביותר בעולם, אלון מאסק, שהוא בין היתר גם הבעלים של חברת pay pal, הצליחה בדיוק במקום שבו כשל כישלון חרוץ שי אגסי, ובשנתיים האחרונות היא מייצרת מכונית חשמלית עם מודל רווחי ועם תחנות טעינה ברחבי ארה"ב.

דגם מכונית הסדאן היוקרתית, טסלה S, זכה לביקורות טובות בעיתונות הרכב ולדירוג בטיחות גבוה, דבר שהעלה את החברה לכותרות ויצר סביבה באזז.

בעקבות ההצלחה הראשונית בשיווק דגם זה עלתה מניית החברה בבורסת נאסד"ק במאות אחוזים בשנת 2013, ולמעשה בשנים 2014-2012 רשמה עלייה של 600 אחוזים ועוררה התעניינות בקרב אנשים כגון מארק צוקרברג שהצהיר לא אחת שהעתיד נמצא בתחליפי הגז והנפט.

אלא שההצלחה המטאורית של החברה הובילה כמובן ללחץ ציבורי גדול של יצרניות הרכב הוותיקות, וכמובן של אילי הנפט בעולם כולו, שמושגים כגון איכות הסביבה מסכנים מאוד את העתיד הכלכלי שלהם.

 כאן נכנסים הקונספירטורים לתמונה: ב־17 בפברואר השנה התרסק מטוס קל מעל עמק הסיליקון סמוך לסן פרנסיסקו. במטוס, שהיה שייך למנהל הבכיר של חברת טסלה, היו שלושה מנהלים בכירים בחברה, שקיפחו את חייהם.

ברגע האחרון אגב, לא הצטרפה לטיסה שריל סנדברג, שהיא כידוע מנהלת התפעול של חברת פייסבוק, אשר נפגשה עם החבורה, פגישה שפרטיה אינם ידועים. עכשיו, קיפצו חודש קדימה ותגלו שהקולגות האסיאתים של חברת טסלה קיפחו אף הם את חייהם בתאונת מטוס.

איפה הקופסה השחורה?

שאלות נוספות שצצות סביב המטוס יגרמו גם לספקנים הגדולים ביותר להרים גבה. למשל לאן נעלמה הקופסה השחורה, זו שאמורה לשדר את מיקומה במשך 30 ימים מיום ההתרסקות.

אז איך זה שאף אחד, עד כתיבת שורות אלו, לא מדווח על שדר שמגיע ממתקן שאמור לשרוד בדיוק מקרים שכאלו?

שתי שאלות נוספות שעולות הן הרבה יותר פשוטות: לאן המטוס נעלם, ולמה עד עתה לא נמצאו שום חלקים ממנו?

 לאחר שקיים חקירה בעניין מיהר הפנטגון לדווח כי שום פיצוץ לא נשמע באזור המדובר; נוסף על כך, טייס של חברה בינלאומית אחרת טען שהוא הצליח לדבר עם אנשי המטוס הרבה אחרי שהוא נעלם מהמכ"ם של רשות שדות התעופה. הטייס אף הוסיף שהוא לא שם לב להתנהגות חשודה בדיווחים של צוות המטוס, ולכן גם נשללת האפשרות שהמטוס נחטף.

גם אם המטוס היה סוטה ממסלולו, הרי הדבר היה מופיע במכ"ם. השאלות הללו הובילו לכך שבמהלך השבוע החליטו מדענים חובבי קונספירציות להצהיר שהמטוס המלזי נעלם אל תוך חור שחור בשל תקלה אלקטרונית שהסיכויים שתתרחש נמוכים למדי.

אחרים דיברו על תופעת "משולש ברמודה", וחלק מהטוקבקיסטים לאותם מדענים קבעו חד־משמעית: מדובר בפיתוח של כלי נשק חדשני שהמטוס המלזי נפל קורבן לניסוי שלו.

הקונספירטורים מאזור חצי האי קרים טענו שממש כפי שלפני כמה שנים הופל מטוס על ידי חיל האוויר הרוסי, כך יתברר בקרוב שהרוסים או האמריקנים או כל חיל אוויר אחר שתומך בפוטין הפילו בטעות גם את המטוס המלזי.

ותיקי הקונספירציות נזכרו השבוע בטיסת TWA 800, שהתפוצצה בשנת 1996 זמן קצר לאחר שהמריאה מנמל התעופה קנדי בניו יורק. הפרשה נעלמה מסדר היום האמריקני, ולימים קיבלו קרובי ההרוגים במטוס פיצוי כספי גבוה מהגורמים הרלוונטיים בתנאי שלא יתראיינו בנושא.

הדבר הוביל לכך שגם התקשורת הממוסדת בארה"ב קיבלה אחרי אסון התאומים את הגירסה שהופיעה קודם כל בקרב חובבי הקונספירציות, שלפיה המטוס הופל באמצעות טיל שנורה מהקרקע, אם על ידי ארגוני טרור ואם בשל טעות אנוש של הצי האמריקני. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר