בבריטניה מודאגים: דו"ח של ארגון ה־OECD קובע - תלמידים סינים מהמעמד הנמוך שהוריהם הם עובדי מפעל או מנקים מצליחים יותר בלימודים מתלמידים בריטים מהמעמד הגבוה שהוריהם עוסקים במקצועות חופשיים כגון רפואה ועריכת דין.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הדו"ח הבינלאומי בחן את ההישגים של תלמידי בית ספר במדינות שונות ופורסם בהרחבה בעיתון הבריטי ה"דיילי טלגרף".
תלמידים בריטים שהוריהם עוסקים במקצועות חופשיים קיבלו ציון ממוצע של 526, לעומת ציון ממוצע של 656 אצל תלמידים סינים משנחאי שהוריהם עוסקים במקצועות חופשיים וציון ממוצע של 569 בקרב תלמידים ממעמד נמוך. תלמידים בריטים ממעמד נמוך שהוריהם מועסקים בעבודות לא מקצועיות קיבלו ציון ממוצע של 461.
על פי הממצאים, תלמידי בריטניה דורגו במקום ה־26 במתמטיקה, במקום ה־23 בקריאה ובמקום ה־21 במדעים, בעוד מחוז שנחאי הסיני דורג במקום הראשון בשלושת התחומים האלה.
בדו"ח נכתב כי "בארה"ב ובבריטניה, שבהן בעלי מקצועות חופשיים מקבלים את המשכורות הגבוהות בעולם, הילדים אינם מצליחים במתמטיקה כמו מקביליהם במדינות אחרות או כמו תלמידים בשנחאי או בסינגפור שהוריהם מועסקים בעבודות פיזיות".
המחקר עורר אתמול תגובות רבות בישראל, שבה הדרישות מהתלמידים יורדות ומספר המבחנים דווקא מצטמצם.
שרית, מורה ומחנכת מאזור המרכז, טוענת כי אין להקל על התלמידים. לדבריה, "בכך שמצמצמים את מספר מבחני הבגרות ומורידים מהעומס שמוטל על התלמידים אומרים לתלמיד 'אל תלמד, גם ככה תהיה לך תעודת בגרות', אבל כל אחד חייב תמריצים. צריך אולי לשנות את שיטת הלימוד ואת הכלים אבל לא את הדרישה בלימודים. אם הולכים על צמצום הבגרויות, אנחנו מצמצמים להם את האפשרויות ואת הידע. מבחנים וציונים בכל העולם הם מדד חשוב, גם באוניברסיטאות שלנו יש מבחנים ועבודות". דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך עד לא מכבר, סבורה גם היא כי הצבת יעדים ודרישות רק תיטיב עם התלמידים.
"מחנכים לחשיבה עצמאית"
ואילו אמנון רבינוביץ', מורה מארגון תנועת המורים, אמר: "כשעושים חינוך בתרבות וחברה צייתנית, כמו בסין, קל מאוד לדרוש הרבה מהילדים. שום ילד לא יעז להגיד מילה, לא משנה כמה שיעורי בית הוא יקבל. בישראל מחנכים לתרבות מחלוקת ולפלורליזם, וטוב מאוד שכך. מצד אחד מפתחים ילדים חריפי מחשבה, בעלי חשיבה עצמאית, ומצד אחר דורשים מהם להתאמץ ולא לוותר לעצמם, גם כשקשה".