שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

כמה הפסדתם על הרכב?

שנת 2013 מגיעה לסיומה, וזה הזמן לסיכומים • אילו רכבים שמרו על ערכם, ואילו איבדו עשרות אלפי שקלים במהלך השנה?

פורד פוקוס // פורד פוקוס ,
פורד פוקוס // פורד פוקוס

שנת 2013 מגיעה לסיומה וזה הזמן לסיכומים. אחת השאלות המעניינות ששואל את עצמו כל מי שרכש או מחפש רכב היא: האם מדובר ברכב ששומר על ערכו? לא מדובר בשאלה היפותטית. כל אחוז שמאבד רכב מערכו במהלך השנה מתורגם לאלפי שקלים הפסד והחשיבות של שמירת הערך ברורה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בשנים האחרונות, כשחלק מהצרכנים הישראלים מחפשים לקנות רכב, הדבר הכי חשוב העומד לנגד עיניהם זה הניסיון לבחור מכונית שערכה יירד כמה שפחות ושיהיה הכי קל למכור אותה כעבור שלוש שנים בממוצע. אמנם יש מגמות ותחזיות ואפשר ללמוד מהן המון אך לפעמים שינויים כגון כניסת דגם חדש או שינוי מיסוי יכולים בכל רגע נתון לטרוף את הקלפים. אז עד שלא יפתחו מכללה ראויה לנביאים, במקום לנסות ולחזות מה יקרה לערכו של הרכב שאתם עומדים לקנות בעתיד אולי כדאי להתמקד יותר בהווה, ולרכוש רכב בראש בראשונה על פי הצרכים שלכם ומצבכם הכלכלי כיום.

את הנתונים האמיתיים של מצב שוק הרכב המשומש - המחירים שבהם נמכרות מכוניות יד שנייה, שיעור ירידת הערך של כל רכב ואילו רכבים הכי מבוקשים - אפשר למצוא באתר יד 2. פנינו למומחים שם כדי שיסכמו לנו על פי הנתונים מה קרה עם ערך הרכבים שלנו בשנת 2013 ומה אולי תהיה המגמה הכללית בשנה הבאה.

לדברי רועי שגב, סמנכ"ל אתר יד 2, "אפשר להסיק כמה מסקנות עיקריות בנוגע לשנת 2013. ראשית, הקריטריונים שהיו בשנת 2013 לחישובי הפחתת ערך דומים מאוד לשנה הקודמת עקב העובדה שהביקוש לרכבים קטנים וחסכוניים בדלק נמשך ואף גבר. גם קריסת בטרפלייס הורידה מסדר היום את נושא רכישת מכונית חשמלית, ולכן יש תחושה שהקהל פנה יותר למכוניות המיני והסופר מיני".

שגב מציין כי "חברות הליסינג והטרייד אין הגבירו מאוד את מאמצי השיווק ומבצעי המכירות, מה שמאפשר לצרכנים לרכוש יותר מכוניות חדשות בהוזלה מסוימת ממחיר המחירון של היבואן הראשי".

בשנה החולפת ממשיכים להרגיש כי הנושא הכלכלי תופס חשיבות הולכת וגדלה, אנשים קונים רכבים קטנים יותר במחירים נמוכים ובעלי תצרוכת דלק נמוכה. הקטגוריה אולי הכי דרמטית בשנה החולפת היא קטגוריית רכבי המיני שהצליחה אף בחודשים מסוימים לכבוש את צמרת הרכבים הכי נמכרים בארץ. בנוסף הפופולריות של רכבי השטח־פנאי הקטנים ("הג'יפונים") גדלה וכך למעשה משני הכיוונים נוגסים בעדינות בקטגוריה הכי חזקה של הרכבים המשפחתיים.

מחירון הרכב של יד 2 נגיש ברשת לכולם ומייתר את הצורך לקנות חוברות מחירונים כמו בשנות ה־80. הנתונים באתר מבוססים על נתוני קנייה ומכירה של יותר מ־80% מעסקאות הרכב בישראל, ועם נתונים סטטיסטיים ונתוני מכירה של גולשים כנראה משקפים כיום את הערך הנכון ביותר של הרכבים. 

בסיס הנתונים מבוסס על קוד דגם משרד התחבורה ומעדכן באופן שוטף את המחירים ממגוון ערוצי המכירה הקיימים לרכב לרבות: יבואנים, חברות ליסינג וטרייד אין. כל הגורמים האלה, עם שיטת שקלול מקצועית המבוססת על ערכי השמאות, מייצרים יותר מ־20 אלף מחירים שמתעדכנים בכל חודש ומוצגים באתר המחירון. 

על פי הנתונים אפשר לראות תנודתיות מסוימת בשנה האחרונה, אך בכל הקטגוריות שנבדקו נמצא שהרכבים מתוצרת יונדאי איבדו הכי פחות מערכם.

הדרישה: רכבים חסכוניים

בקטגוריית הפנאי־שטח מי שאיבדו פחות מערכם הם יונדאי ix35, טויוטה לנד קרוזר הארוך וניסן ג'וק. בקטגוריית המשפחתיות שוב צועדת בראש יונדאי i30cw, אחריה טויוטה קורולה ומאזדה 3 שאיבדו פחות מערכן ביחס למשפחתיות האחרות. בקטגוריית הקטנות שוב יונדאי בראש עם ה־i20, אחריה סוזוקי סוויפט ומאזדה 2. ובקטגוריית מכוניות המיני אין הפתעות: הכי פחות איבדה מערכה היונדאי i10, אחריה סוזוקי אלטו ושברולט ספארק.

בחברת כלמוביל יבואנית רכבי יונדאי קיבלו את הנתונים בשמחה ומסרו כי "רכבי יונדאי ידועים באמינותם ובסחירותם הגבוהה, דבר אשר מעניק יתרון על פני המתחרים. בכלמוביל משקיעים מאמצים רבים על מנת להפוך את קניית הרכב למשתלמת ביותר עבור הלקוחות ומשקיעים בערך המותג לצד שביעות רצון הלקוחות על מנת להפוך את רכבי החברה לנחשקים ולמבוקשים. אנו שמחים על התוצאה".

נתון מעניין נוסף שאפשר למסור על פי ממצאי האתר: הרכבים שאתם חיפשתם הכי הרבה ביד 2 בשנת 2013 הם: מאזדה 3 עם כמעט 2 מיליון חיפושים וטויוטה קורולה עם 1.7 מיליון חיפושים.

לקראת השנה הבאה אומר רועי שגב בזהירות כי: "שנת 2014 נראית כרגע כשנה בלי מהפכות גדולות אך כמובן אי אפשר להתחייב על כך. הציפייה לפתרון בנושא רכבים חשמליים עדיין קיימת ובאופק קיימת הרפורמה בתחבורה שתשפיע בעיקר על הסדרת שוק חלקי החילוף ושוק הייבוא האישי. מגמת הצריכה שמסתמנת היא המשך ביקוש למכוניות חסכוניות שלא מאבדות את אמינותן עם השנים, יש צורך להציג רכב אמין במחיר אמיתי ונכון לשוק, שנהנה מחוות דעת טובות של מוכרי הרכבים בלוחות ובפורומים".

שי דהן, מנכ"ל משותף בקבוצת הרכב אלדן, אומר שבשנה האחרונה רואים גידול מכירות של רכבי מיני ורכבים שצורכים פחות דלק. "גם בשוק המשומשות רכבי מיני הפכו מבוקשים משמעותית ויש דגש על חיסכון בדלק וידידותיות לסביבה. יש עלייה של כ־25 אחוזים בקטגוריות האלה".

לדבריו, ״שוק הליסינג משפיע מהותית על המחיר מאחר שבשלושת השנתונים החדשים רוב המסחר מתבצע במגרשי הליסינג״. הדבר משפיע בהכרח גם על ירידת הערך של הרכבים.

לדברי דהן הרכב הכי דומיננטי בשנה הקרובה הולך להיות טויוטה קורולה. ״טויוטה קורולה החלה להיות דומיננטית באמצע 2013 וזה כנראה ימשיך גם ב־2014״. דהן צופה שהמגמה שהחלה בשנה האחרונה בשוק הרכב תתגבר גם ב־2014. ״זירת המסחר של מכוניות משומשות עברה למגרשי המכירות של הליסינג והמגמה מתפשטת גם לרכבים חדשים עם אפס קילומטרים״.

ירידת ערך - משפחתיות

[image gallery]

קטגוריית הקטנות - המפסידות הגדולות

[image gallery]

קטגוריית המיני - המפסידות הגדולות

[image gallery]

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר