צילום: יוסי זליגר // למצולם אין קשר לכתבה

משגיח הכשרות לא נמצא במסעדה? "תתכשרו" למלשינון

בבית היהודי החליטו לשים סוף ל"שוק הפרוץ" בתחום הכשרות • הפתרון המקורי - קו "מלשינון"

כשר, אבל מסריח? רבים מבעלי המסעדות והסועדים מכירים את התופעה שמשגיח הכשרות "נעלם" ואינו נמצא לאורך כל שעות פעילות המסעדה. לכך מתווספת התחושה שנושא הכשרות הפך לעניין כלכלי גרידא עבור חברות הכשרויות השונות, שכן חלק מהמשגיחים לא מבצעים בדיקה מעמיקה של הכשרות במקום.

כעת החליטו ב"בית משותף", המטה החילוני בסיעת הבית היהודי, להילחם בתופעה בדרך מקורית במיוחד - באמצעות הפעלת ה"מלשינון", קו טלפון שבאמצעותו יוכלו אזרחים לדווח על משגיחי כשרות שלא מבצעים את עבודתם נאמנה.

במטה החילוני של הבית היהודי מבטיחים שכל המקרים שיגיעו ייבדקו ויועברו לטיפול משרד הדתות. נציגי המטה מסבירים כי היוזמה לנושא הגיעה בעקבות תלונות רבות, בין השאר, על סכומי הכסף שבעלי העסקים נדרשים לשלם למשגיחי הכשרות. לדבריהם, "עלות הכשרות נעה סביב 2,000-800 שקלים - זאת בהתאם לראות עיניו של המשגיח והגורמים העומדים מאחוריו". 

הם מדגישים עוד כי "כך יוצא שבעלי העסקים משלמים כסף רב, ללא תקנים מסודרים, זאת לצד מקרים שבהם החליטו גם רבני הערים לעצמם להגדיל את אגרת ההכשר לעסקים כרצונם".

נוסף על כך, נציגי המטה מציינים כי חלק ממשגיחי הכשרות דורשים את התשלום במזומן, ולא מעניקים חשבונית, עניין המנוגד לחוק כמובן. תלונות נוספות נוגעות לכך שבעלי עסקים מחויבים לעיתים על ידי המשגיחים לקנות מוצרים בהשגחת מהדרין בלבד, היקרה פי ארבעה מהמוצרים האחרים, תוך כדי דגש על קנייה ממשווקים ספציפיים ומוגדרים.

במטה אומרים כי בכוונתם לנסות לשים קץ לחוסר הסדר בשוק. "תעודת כשרות היא מוצר הנצרך על ידי ישראלים רבים - חילוניים ודתיים כאחד - שאף מוכנים לשלם יותר על המזון בשבילו. עם זאת חשוב שלא ייווצר מצב שהרצון והצורך בהכשר מצד בעלי העסקים יהפכו לחגיגה בלתי מפוקחת מצד המשגיחים. אנו מתחייבים להעביר כל פנייה ולעמוד על הדברים עם משרד הדתות על מנת שנוכל למגר את התופעה הזו אחת ולתמיד".

לתלונות על משגיחי כשרות אפשר להתקשר למלשינון בטלפון: 052-8736395. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו